"Heb Uw zeg over de EU-grondwet" Dag 3 Gentse Feesten by Raf Verbeke Monday, Jul. 18, 2005 at 10:22 PM |
Dag 3 van de actie "Heb Uw zeg" over de Europese grondwet op de Gentse Feesten. De inzamelactie voor het verzoekschrift van Georges Debunne, Jef Sleeckx en Lode Van Outrive.
DAG 1:
Eddet gezien in Baudelo... Parlez vous
Ne parasol, nen triporteur... Parlez vous
Mee portretten van Georges Debuun
Van "Eb deuwe zeg" waar est van duun ?
Hinke pinke parlez vous....
DAG 2:
Nu ziekt t' es tegen die gruute wet ... parlez vous
Die gruuten Europese wet... parlez vous
Waarover 't volk zijn zeg nie mag doen
Dat is 't Europa van de poen
Hinke Pinke Parlez vous.....
DAG 3:
Die gruute wet lag op d'n tripoteur... parlez vous
K' he der veur giel 't stad afgedweild... parlez vous
Mor 'k zienem bij die d 'r tegen zijn
Is da normaal of is 't venijn?
Hinke Pinke Parlez vous....
Derde dag: 1380 handtekeningen. Zachtjes aan begint het iets gemakkelijker te gaan. Je begint al bekendheid te krijgen bij de feestgangers aan Baudelo; men heeft het gelzen in de pers. Er is de Prijs van de democratie. Men heeft al een bericht gekregen. Men heeft er over gesporken op de politieke debatten enz.
Er is dit jaar wel wat overaanbod aan petities (wapenhandel, Kiwimodel, ...) Mischien komende dagen eens elders proberen.Maar dan als er genoeg volk is ! (Dus nog eens een oproep voor hulp).
Een man neemt petities mee voor in zijn café. Vakbonders voor in hun bedrijf. Vooral de slides zijn in trek. Je kan ze raadplegen op
http://www.opioneirodomondego.com/eu.pps
Ze is gebruikt door het Links Blok in Portugal in de campanje tegen de grondwet. Echt de moeite waard. Met nogmaals dank aan Stephanie.
Hetgeen nog altijd het meest voorkomt als argument om het vezoekschrift NIET te tekenen is: "laten we de verkozenen hun werk toch doen !".
Welnu, we moeten vandaag constateren dat wij, tegenstaanders van deze grondwet in de weer voor een tegenstrijdig debat in het Vlaams Parlement, blijkbaar het werk moeten opknappen van de verkozenen !
Het schijnt immers dat er in Gent geen enkel exemplaar van de grondwet te vinden op de de verschillende infopunten van de stad en de provincie. Mooie folders PRO grondwet, dat wel. Maar de tekst zelf, de 428 pagina's met protocollen houden de instanties blijkbaar voor zich.
Is het nu net niet die turf die aan onze stand succes heeft zeker ! We hadden bij de bevoegde instanties 25 exemplaren besteld en die zijn op de derde dag van onze actie de deur uit. Goed voor onze kas (we vragen een vrijwillige bijdrage), maar nu kunnen wij niet meer voldoen aan een behoefte die blijkbaar bestaat: de grondwetsnuisteraars op zoek naar de kleine lettertjes en het artikel III punt 47 quater 4 bis.
Hiermee is een groot argument van het JA-kamp om geen referendum te organiseren ontkracht. Natuurlijk zijn die grondwetsnufferlaars maar en minderheid. 99% van de bevolking leest geen wetten. Maar in plaats van net daarom het volk zijn zeg te geven wordt dit gebruikt om de democratie te fnuiken. Terwijl we nu net in onze actie ondervinden dat hoe meer mensen hun zeg krijgen... hoe meer mensen mensen zich gaan informeren ! Uw zeg hebben maakt slim. Beslissen omdat de mensen te dom zijn.. dat is pas dom !
Vandaag kregen we wel een paar regenvlagen over ons. Zonder regen hadden we dus meer opgehaald.
Wie tekent er en wie tekent er niet het verzoekschrift ? Ik merk heel wat interesse van jonge mensen. Er zijn voorstaanders van de grondwet die tekenen. Maar de overgrote meerederheid van de ondertekenaars zijn TEGEN. En dat is de werkende klasse en de volkse lagen. Diegenen die niet de illusie hebben dat zij te winnen hebben met de gang van zaken in het huidige neo-liberale Europa.
Een groepje landbouwers uit Ingelmunster tekent gezwind. Bijna alle ingezetenen van niet-Belgische nationaliteit (Russen, Engelsen,..) tekenen.
Al zijn dit alles natuurlijk maar indrukken !
Tot morgen !
www.neetegendeeuropesegrondwet.be
europese grondwet by vincent Tuesday, Jul. 19, 2005 at 12:05 AM |
dat referendum is belachelijk !!!
werd de oprichting van de EG ooit met een referendum besloten? NEE
werd ooit de oprichting van de SZ met een referendum besloten? NEE
werd ooit de scheiding van België in een federale staat besloten met een referendum besloten? NEE
Waarom dan nu ineens wel?
Alle grote vernieuwingen werden nooit met een referendum besloten omdat grote zaken een grote kennis ter zake vereisen. Wie heeft heir de tijd om de volledige Europese Grondwet door te lezen en te begrijpen als zelf experten er moeite mee hebben?
Is het niet de betekenis van een parlementaire democratie om mensen te benoemen die de bevoegdheid krijgen de bevolking te vertegenwoordigen?
Daarbij wordt het referendum altijd misbruikt om grote veranderingen tegen te houden. De toekomst zorgt altijd voor ongemak omdat het gepaard gaat met de gemoedstoestand en met de personen die de ideeën verdedigen. Slechts in heel beperkte mate met de ideeën zelf. Kijk maar naar F en NL waar systematisch thema's boven kwamen die niets met de Grondwet te maken hadden maar die het hele debat stuurden. Zoals bvb de uitbreiding, alhoewel dat de uitbreiding al vanaf de val van de muur in gang werd gesteld en dat niemand die kon stoppen. Het was gewoon de logische stap.
Het belangrijkste probleem is dat verandering voor onzekerheid zorgt. Iets nieuws kan men nooit helemaal voorspellen. Daarom is men heel wantrouwig voor verandering.
Hierdoor werd wel een verbetering van de werking van de EU geblokkeerd. De grote landen hadden zelf heelwat tegeoetkomingen gedaan om de Europese besluitvorming te verbeteren. Daarnaast werd de democratie versterkt door voor bijna alle materies het Europees parlement bevoegd maken. Dit betekent dus dat wanneer de rechtstreeks verkozen vertegenwoordigers tegen een voorstel stemmen, dat het niet doorgaat!
Wie kan daar nu tegen zijn???? Kijk maar naar de hele discussie rond de patenten voor software! Wie heeft uiteindelijk het voorstel weggekegeld????? HET EUROPEES PARLEMENT!!!!
Dus laat u niet misbruiken door anti-Europese krachten en laat de Europese motor niet stilvallen....
Het zou dom zijn om het nationalisme weer de kop op te laten steken.
En dit is een middel tegen extreem-rechts!!
Meer samenwerking tussen landen verhoogt het wederzijds respect en verlaagt de spanningen!
foto by raf Tuesday, Jul. 19, 2005 at 8:53 AM |
foto 2 by r Tuesday, Jul. 19, 2005 at 8:53 AM |
BROV by Bert Penninckx Tuesday, Jul. 19, 2005 at 9:32 PM |
werd de oprichting van de EG ooit met een referendum besloten? NEE
---> en is dus niet legitiem.
werd ooit de oprichting van de SZ met een referendum besloten? NEE
---> de burger mag niet.
werd ooit de scheiding van België in een federale staat besloten met een referendum besloten? NEE
---> en is in feite ongrondwettelijk. één voorbeeldje: De herziening van de grondwet in 1968-1971 (hetgeen we nu na 25 jaar vieren!!) kwam met schending van artikel 195 van de grondwet tot stand. En dan verschuilen de SP.A en Spirit zich over het ongrondwettelijk karakter en het negatieve advies van de Raad van State over een volksraadpleging over de EU-grondwet. Gewoon volksmisleiding, machtsbehoud en het onthouden van de eenvoudigste democratische rechten van de mensen.
Alle grote vernieuwingen werden nooit met een referendum besloten omdat grote zaken een grote kennis ter zake vereisen.
---> Wél in Zwitserland, niet in particratiën zoals België:
* toetreding tot de Verenigde Naties (2002)
* verstrekking van heroïne aan verslaafden door arts (1999)
* continuering van een experiment met progressieve drugswetgeving, inclusief heroïne-verstrekking aan verslaafden (1997)
* bescherming van werknemers m.b.t. 24-uurs-economie (1996)
* ondersteuning milieuvriendelijke landbouw (1995)
* vanaf 2004 al het doorgaande vrachtvervoer per spoor (1994)
* opname van een anti-racisme-bepaling in de Zwitserse grondwet (1994)
* verhoging benzineprijs met 0,20 SFR per liter (1993)
* bescherming van de sociale zekerheid (1993)
* seksuele relaties tussen minderjarigen onderling uit het Wetboek van Strafrecht (1992)
* verkrachting binnen het huwelijk strafbaar gesteld (1992)
* gentechnologie aan banden gelegd (1992)
* miljardeninvestering in spoorwegen door Alpen voor vervoer auto's (1992)
* invoering van vervangende dienstplicht (1992)
* milieu-wetgeving ter bescherming van waterbassins (1992)
* verlaging van de stemgerechtigde leeftijd naar 18 jaar (1991)
* moratorium van 10 jaar op bouw kerncentrales (1990)
* miljardeninvestering in de spoorwegen (1987)
* belasting op gebruik van autowegen (1984)
* belasting op gebruik vrachtwagens (1984)
* meer belasting op benzine (1983)
(Bronnen: Butler & Ranney, Referendums around the world, 1994; website Federal Authorities of Switzerland http://www.admin.ch/ch/d/pore/va/index.html)
http://www.directe-democratie.be/publicaties/berichten/wb04-01-2004.html#argument4
Wie heeft heir de tijd om de volledige Europese Grondwet door te lezen en te begrijpen als zelf experten er moeite mee hebben?
---> De politici MOETEN gewoon het standpunt van de partij volgen en lezen noch begrijpen wat ze stemmen. De burger is zelfs meer bekwaam, dit blijkt uit de laatste twee referenda in NL en FR.
Is het niet de betekenis van een parlementaire democratie om mensen te benoemen die de bevoegdheid krijgen de bevolking te vertegenwoordigen?
---> parlementairen zijn gekozen om in onze plaats wetten te stemmen. Zij moeten ons ten dienste staan. Als zij hun werk niet goed doen moeten wij terug zelf de zaak in handen nemen en via een referendum er over stemmen.
Daarbij wordt het referendum altijd misbruikt om grote veranderingen tegen te houden.
---> zie 3 replieken terug
De toekomst zorgt altijd voor ongemak omdat het gepaard gaat met de gemoedstoestand en met de personen die de ideeën verdedigen. Slechts in heel beperkte mate met de ideeën zelf. Kijk maar naar F en NL waar systematisch thema's boven kwamen die niets met de Grondwet te maken hadden maar die het hele debat stuurden.
---> de verwarring hebben de politici zelf over hen afgeroepen omdat zij de burger nooit de kans geven om over belangrijke zaken te beslissen. Als je één keer in de 400 jaar zoals in NL het geval is eens direkt over een zaak mag beslissen wordt het ongenoegen van die 400 jaar geventileerd. Oplossing: inderdaad, meer referenda.
Het belangrijkste probleem is dat verandering voor onzekerheid zorgt. Iets nieuws kan men nooit helemaal voorspellen. Daarom is men heel wantrouwig voor verandering.
---> uit internationaal onderzoek blijkt dat mensen bij referenda zeer voorzichtig stemmen. Dit in tegendeel van de roekeloze politici die ons een staatsschuld van 250 miljard euro nalaten. Waar blijft nu plotseling hun verantwoordelijkheid? Wie kan dat betalen? Juist; diegene die al het minst heeft. En het zijn ook de armsten die in de NL en FR referenda tegen gestemd hebben. Dus die stem wil je ook nog afnemen?
Hierdoor werd wel een verbetering van de werking van de EU geblokkeerd. De grote landen hadden zelf heelwat tegeoetkomingen gedaan om de Europese besluitvorming te verbeteren. Daarnaast werd de democratie versterkt door voor bijna alle materies het Europees parlement bevoegd maken. Dit betekent dus dat wanneer de rechtstreeks verkozen vertegenwoordigers tegen een voorstel stemmen, dat het niet doorgaat!
---> het EU-parlement is die naam niet waardig, ook niet in de EU-grondwet
Wie kan daar nu tegen zijn???? Kijk maar naar de hele discussie rond de patenten voor software! Wie heeft uiteindelijk het voorstel weggekegeld????? HET EUROPEES PARLEMENT!!!!
---> dat werd tijd dat het parlement eens iets MAG doen.
Dus laat u niet misbruiken door anti-Europese krachten en laat de Europese motor niet stilvallen
---> de vraag is wie die motor aanzwengelt. Wie bepaald waar het naartoe moet? De burger?
Het zou dom zijn om het nationalisme weer de kop op te laten steken.
En dit is een middel tegen extreem-rechts!!
---> gemakkelijk om het beschuldigende vingertje op te halen door extemismen er bij te sleuren.
Meer samenwerking tussen landen verhoogt het wederzijds respect en verlaagt de spanningen!
---> Waarom geen samenwerking onder de vorm van federatieve overeenkomsten? In tegenstelling van het heilige subsidiariteisbeginsel waarbij de top beslist wat de basis MAG doen, beslissen in een federatie de burgers soeverein welke materie zij met andere soevereine burgers willen vormgeven. Zoals verschillende gemeenten kunnen beslissen om samen te werken rond de huisvuilsortering, water- en energie beleid zo zouden staten kunnen samenwerken rond rivieren, opleiding, industrie enz.
http://www.directe-democratie.be/publicaties/wittewerf/ww4-2003/ww4-2003.html#b
Groeten,
Bert Penninckx
demo-cratie? by Anja Van Rompaey Wednesday, Jul. 20, 2005 at 1:03 AM |
Hallo,
dat de argumenten van Vincent voor een deel parallel lopen met wat Raf Verbeke op de Gentse Feesten het meeste hoort als argument tegen een referendum bij 'de doorsnee Vlaming' (politiek is een zaak voor experten) is mijns inziens geen toeval. Het hangt samen met een algemene visie op wat democratie betekent. En het toont ook aan welke contradicties onder die visie schuilgaan.
Leven als burger in een 'parlementaire democratie' houdt vandaag inderdaad in dat je accepteert wat Vincent voorstelt: dat politiek een zaak voor specialisten is.
In een softe versie is dat omdat politiek essentieel draait om het maken van wetten, en omdat wetten maken te technisch is om er iets van te snappen als je er niet voltijds kan mee bezig zijn. Aangezien het aantal leden van een parlement bij wet vastligt, en dat in België, ondanks onze waslijst aan parlementen, nog altijd maar een heel miniem deel van de Belgische bevolking tewerkstelt, betekent dat in de praktijk dat het beroep 'politicus' voor een heel kleine minderheid is weggelegd.
Historisch gezien werden politieke regime's, geleid door een minderheid, geen demo-cratieën maar oligarchieën of aristocratieën genoemd (afhankelijk van of de heersende groep verondersteld wordt te behoren tot de 'besten' (aristos = beste) van het volk, of gewoon de meeste macht had).
Waarom spreken we dan in bv het Belgische geval toch van 'democratie' (demos = volk, cratein = heersen)? Omdat de minderheid die heerst verondersteld wordt niet enkel in het eigenbelang te heersen, en ook niet zomaar autoritair te beslissen wat het algemene belang van het volk zou kunnen inhouden. De minderheid die wetten maakt 'vertegenwoordigt' het volk, via de verschillende belangengroepen.
Hoe werkt die 'vertegenwoordiging'? Nu de maatschappelijke 'zuilen' ontmanteld zijn wordt het bijna simpel: de 'experten' maken mooi ogende foldertjes, schrijven daarop een aantal grote algemeenheden, eenvoudig uitgedrukt voor de 'niet-expert', en vragen om de zoveel jaar 'ns 5 minuten stilte voor hen te nemen en een stem uit te brengen voor die folder die het meest de thema's aanraakt die je persoonlijk interesseren. And that's it.
Maar hoe leg je de link tussen de enorme banaliteiten op verkiezingsfolders, en het extreem ingewikkelde wettenwerk? En vooral: hoe controleer je, als burger, of die ingewikkelde wetten nog wel iets te maken hebben met wat in de foldertjes beloofd werd? Als je ervan uitgaat dat wetten maken specialistenwerk is, is het onmogelijk om als niet-specialist na te gaan of de in juridisch jargon geschreven wet uiteindelijk beantwoordt aan de slogans of niet. Die 'vertegenwoordiging' is dus uiteindelijk dan vooral een kwestie van 'blind vertrouwen'.
Is dat erg? Voor veel mensen waarschijnlijk niet. Als politiek gereduceerd wordt tot een techniek van het maken van wetten, en als van die wetten verwacht wordt dat ze je dagelijkse, persoonlijke leven niet komen verstoren, zodat als je verder min of meer kan leven zoals je dat persoonlijk wil, dan is er geen probleem. Zijn er een aantal dingen die je in je persoonlijke leven storen (een stuk niet-katholieke stof die bij vrouwen het haar bedekt, bv, en die je persoonlijk zodanig associeert met allerlei onheil voor jezelf en je nabije omgeving dat het je vervelend angstig maakt), en blijft dat duren, dan besluit je daaruit dat politici 'hun werk' niet doen, en breng je een 'proteststem' uit, t.t.z., probeer je politici/experten uit hun job te ontslaan wegens inefficiëntie.
(PS: wat in dit soort 'soft' versie niet benadrukt wordt, maar er nochtans een logische consequentie van is, is dat het parlement dat wetten stemt niet noodzakelijk bestaat uit experten (denk bv. aan Margriet Hermans, die moeilijk een professionele grondwetspecialiste kan genoemd worden). Een burger stemt, bij gebrek aan beter, natuurlijk gewoon op basis van het vertrouwen dat hij in het ene of andere foldertje had. Je moet dus als expert essentieel dàt soort foldertjes kunnen maken om verkozen te worden, eerder dan 'wettenexpert' te zijn. Je 'expertise', die kan geen enkele burger concreet beoordelen, aangezien de burger daarvoor zélf een expert zou moeten zijn ... . Maar ik vermoed dat Vincent zal vinden dat dat slechts een minderheid van het parlement uitmaakt? Indien dat zo is: waarom denk je dat?)
Naast de 'soft' versie van deze visie op democratie, bestaat er ook een 'hard' versie. Die vindt dat het niet alleen zo is dat politiek betekent wetten maken, en dat je daar full-time juridisch geschoolden moet voor hebben (en dus dat 'het volk' per definitie politiek incompetent is), maar die gaat ook uit van een soort 'Übermensch' theorie: de wereld is ingedeeld in mensen die rationeel handelen enerzijds, en mensen die emotioneel handelen anderzijds. 'Het Volk' behoort in die versie sinds eeuwen tot de sentimentelen, politici behoren tot de luciede ridders van de logica. In die versie is het dan ronduit gevaarlijk om Het Volk aan politiek te laten doen, niet alleen omdat ze er niets van afweten, maar ook omdat, àls je hen alles met véél geduld zou 'uitleggen', ze alleen maar impulsief zouden reageren, dus irrationeel.
De 'hardest' versie voegt daaraan toe: Het Volk is niet alleen irrationeel, het is ook per definitie egoïstisch, en kijkt enkel naar het eigen belang. Politici zijn echter uit een heel ander soort hout gesneden, hebben van deze laag-menselijke eigenschappen geen last, en zijn dus voorbestemd om Het Volk, in hun eigen bestwil, te regeren (idee van een soort bescherming van het Volk tegen zichzelf door de heersende klasse).
Eens je uitgaat van dit soort algemene visie op democratie, zijn de argumenten van Vincent tégen een referendum mijns inziens heel coherent. De politieke rol die in dit systeem voor het volk is weggelegd is, ondanks de naam die het systeem meekreeg, miniem. Een parlementaire democratie zoals die in dit model voorgesteld wordt, beweert enerzijds dat politiek géén zaak van het volk is (politiek gaat om wetten maken), en anderzijds dat het volk niet competent genoeg is om aan politiek te doen. Een parlementaire democratie is dus gewoon een technocratie. Je zou het ook 'le degré zéro de la démocratie' kunnen noemen. De enige politieke daad die van het volk verwacht wordt is : deze visie te accepteren. En in België, zoals in de meeste Westerse 'parlementaire democratieën', lukt dat bijzonder goed. Zolang we economisch op mondiaal vlak tot de top behoren, kunnen we wel even zoet blijven met geld verdienen (en dus, terecht, de miserabele materiële toestanden van onze overgrootouders definitief tot het verleden doen behoren), en verwachten we van onze politici dat ze ons daar niet teveel in hinderen. Onze weinige vrije tijd gaan opofferen aan het lezen van totaal onbegrijpelijke wetteksten is dus echt onze job niet. Geen referendum over een Europse grondwet dus.
Maar is dit minimaal democratische systeem/model wel zo veilig? Nee, helaas. We weten allemaal dat in het recente verleden 'democratisch verkozen regeringen' wereldoorlogen en genocide's hebben uitgevoerd. Is er eventueel een andere mogelijkheid om de begrippen 'politiek' en 'democratie' in te vullen? Ja. We zouden bv kunnen vertrekken van volgende basisstellingen :
- politiek is niet de kunst van het wetten maken, maar is de kunst van het construeren van een samen-leving.
- democratie is geen technocratie, maar vergt een politieke aktiviteit van élk lid van de bevolking.
- de opsplitsing verstand-emotie is artificieel, beantwoordt niet aan de laatste neurologische ontdekkingen (zie bv. António Damásio), en valt niet samen met de tegenstelling altruïsme-egoïsme. Rekening houden met gevoelens is essentieel voor het creëren van menselijke netwerken.
Gevolg: 'wetten maken' is dan maar een heel klein onderdeel van 'politiek'. En politiek is dan géén 'beroep', maar precies dié aktiviteit die ervoor zorgt dat een samenleving meer en beter samen-leeft. Aan politiek doen betekent dan niét noodzakelijk lid zijn van een politieke partij (t.t.z. amateur of professioneel wetten-expert zijn). Aan politiek doen betekent dat je als burger aktief bijdraagt tot het vormen van een 'polis', een gemeenschap, in je dagelijkse leven. Dat je aktief nadenkt over hoe je omgeving vormgeven. Over hoe menselijke netwerken creëren (en handel drijven is daar zeker één van de interessante mogelijkheden; de vraag is alleen: welk soort handel?). Dat betekent dat burgers (maar ook parlementariërs) moeten leren communiceren over samenlevingsvormen, met gelijkgestemden én met andersgestemden.
Voor het creëren van een dergelijke sociale cohesie tussen de leden van het volk zelf, is het onder de knie hebben van de kunst van het communiceren heel belangrijk. En elke kunst vergt oefening. Elke burger moet dus concreet de gelegenheid hebben zich hierin te bekwamen. Communicatie met alle inwoners van je straat, je stad, Vlaanderen, België, Europa, de wereld. Aktief samen-leven doe je maar als je een samen-leving construeert wiens netwerken zich over een zo groot mogelijk territorium uitspreiden.
Een Europese grondwet kan dan potentieel iets schitterend zijn: als het werkelijk de burgers zelf meer mogelijkheden tot onderling communiceren en samenwerken geeft. Maar een grondwet die gemaakt is door 'wetten experten' garandeert op zich nog niet dat dat ook burgers de gelegenheid gaat geven meer politiek bewustzijn en meer politieke aktiviteit te gaan ontwikkelen. Integendeel, beweren tegenstanders van het huidige ontwerp (mensen uit het volk én een heleboel 'wetten experten', zie bv de Franse PS).
Waarom is de kans klein, volgens tegenstanders, dat er meer sociale cohesie en meer politiek op niveau van de bevolking zelf gaat ontstaan op basis van dit ontwerp?
1) meer politieke betrokkenheid van het volk was niet wat de 'experten' die het gemaakt hebben interesseerde. Zij hanteren het algemene model van een parlementaire democratie, waar politiek een beroep is, voorbehouden aan juridische competenten en a-emotionelen.
2) het ontwerp geeft wel meer macht aan het parlement, maar dat verandert weinig aan de huidige situatie, voor wie pro Demo-cratie is, en niet pro crypto-technocratie. Het gaat gewoon om een interne wijziging van de machtsbalans (de ene experten geven iets van hun macht af, de andere (parlement) krijgen er iets meer).
3) het ontwerp bevat een aantal neoliberale clausules. Die zorgen er in het algemeen voor dat de globale macht van de politieke experten afneemt, eerder dan dat die toeneemt (de grote economische spelers krijgen meer vrijheden).
4) een neoliberaal model garandeert over het algemeen totaal niet dat de sociale rechten, verworven na jarenlange strijd in de rijke landen, in diezelfde landen gaan blijven gerespecteerd worden. En zo'n model garandeert nog minder dat die sociale rechten nu eindelijk ook kunnen aangeboden worden aan de Oost-Europese landen. Wie vindt dat politiek een kwestie is van het opbouwen van sociale cohesie met en door de burgers, kan er moeilijk mee akkoord gaan dat winst voorrang heeft op sociale rechten. Wie zijn hele leven aan een hongerloon bandwerk verricht heeft per definitie bijzonder weinig mogelijkheden om zelf aan politiek te doen, zich te informeren, te debatteren, sociale netwerken te construeren, enz.
Conclusie:
als je de argumenten van Vincent één voor één neemt, is het niet zo moeilijk een aantal ervan te weerleggen, zoals de voorgaande commentaar hier aantoont. Maar naar mijn gevoel zullen desondanks toch héél veel Vlamingen het ermee eens zijn. Zoals ik heb proberen uitleggen, heeft dat volgens mij niét te zien met een grote Irrationaliteit bij de doorsnee Vlaming, maar vooral met het feit dat dit soort mening impliciet steunt op een sterk in onze tradities verankerde visie op democratie, visie die algemeen aanvaard wordt (en door politieke denkers van de voorbije eeuwen voorzien werd van een hele reeks 'expertenredenen'). Dat soort visie stond voorlopig niet ter discussie. Een democratie is de beste regeringsvorm, en België is democratisch. Politiek gezien is voor velen de ideale staatsvorm dus bereikt (alleen minder macht aan de Walen kan voor sommigen Vlaanderen nog 'democratischer' maken).
Maar zoals het referendum in Frankrijk heeft aangetoond, kan iets als een Europese grondwet daarentegen een perfekte aanleiding bieden om eindelijk tóch de discussie over dit soort elitair model op gang te brengen, en daardoor de facto te starten met het creëren van een politieke aktiviteit die iets anders voorstelt dan het louter wetten maken en een vakje in een stemhok zwartmaken. Dat de Experts dan even hun huiswerk moeten herdoen, is voor hen misschien niet zo leuk, maar al bij al is het wel hun job. Dat ondertussen arbeiders in de rijke landen, en, wie weet, ook arbeiders in Oost-Europa aktief kunnen meewerken aan het uitbouwen van een Grondwet die zowel de spreekwoordelijke 'plombier polonais' als de Belgische loodgieter ten goede kan komen, lijkt mij persoonlijk in ieder geval een te interessante optie om ze zomaar links te laten liggen.
Dus: meer samenwerking? Ja! Maar in een technocratisch model lijkt mij dat bijzonder moeilijk haalbaar. En voor zover ik weet bevordert een neoliberalisme wél de concurrentie, maar niét noodzakelijk de solidariteit ... ?
Anja Van Rompaey.
vervolg BROV by Bert Penninckx Wednesday, Jul. 20, 2005 at 7:49 PM |
Hallo Anja, Vincent,
Politiek is een zaak voor specialisten, 'blind vertrouwen' en zodoende zijn referenda niet nodig lijkt de redenering te zijn.
Bovendien zou in de 'hardest' versie het volk irrationeel zijn, per definitie egoïstisch, enkel uit op eigenbelang of gewoonweg niet competent.
Een vraagje die hier bij mij opkomt is dan, hoe kan dan dat onbekwaam volk tussen al die kanditaten toch een 'juiste' keuze maken? Of is dat niet relevant, een soort loterij? Zouden we dan niet beter de verkiezingen afschaffen?
Als democratie volksheerschappij betekent, hoe en wanneer heeft dat volk beslist dat we in een parlementair systeem moeten leven? Als men democratie ernstig neemt dan moet dat volk ergens beslist hebben hoe het gaat beslissen.
Dezelfde vraag stelt zich nu na 175 jaar België over de EU-grondwet. Als die EU-grondwet democratisch gelegitimeerd wil zijn dan moeten wij allen, in principe, daar rechtstreeks over kunnen beslissen. Bij soevereiniteitsafstand moet zowiezo in een democratie een referendum gehouden worden. Want over de zaken welke men weg delegeert heeft men minder vat op.
Een democratie is de beste regeringsvorm. Akkoord. ... en België is democratisch. Niet akkoord.
Waarom? Er is nergens voorzien dat we in principe rechtstreeks over zaken kunnen beslissen. Het hart van de democratie ontbreekt en dat is het Bindend Referendum Op Volksinitiatief. We leven niet in een democratie. Ook niet in een dictatuur maar in een dictatuur van de partijen: een particratie.
"Aan politiek doen betekent dat je als burger aktief bijdraagt tot het vormen van een 'polis', een gemeenschap, in je dagelijkse leven. Dat je aktief nadenkt over hoe je omgeving vormgeven." Volledig mee akkoord maar de particratische praktijk laat jou dat niet toe. We mogen alleen wat in de zandbak spelen, om de zoveel jaar verplicht een bolletje vullen en dat is het.
Zelfs petities zoals Debunne nu organiseert is volledig vrijblijvend. Aktief bijdragen? Vergeet het. Je kunt alleen het spelletje meespelen door zelf partij te worden om later toch opgeslokt te worden in de particratie. Je kunt gaan betogen en druk uitoefenen. Maar zelf je idee ter beslissing voorleggen aan je gemeenschap, dat mag niet.
Groeten,
Bert Penninckx
demo-cratie 2 by Anja Van Rompaey Thursday, Jul. 21, 2005 at 12:09 AM |
hallo Bert,
ik ben het grotendeels met je eens. Alleen ben ik niet zo zeker of het houden van referenda een maatschappij per definitie zoveel democratischer maakt. Anders gezegd: ik weet niet of het hebben van (iets) meer beslissingsmacht ook met zich meebrengt dat er meer sociaal bewustzijn, meer sociale interaktie en meer sociale cohesie tussen burgers onderling ontstaat.
Spanjaarden bv hebben zich in een referendum kunnen uitspreken over de Europese Grondwet. Er is helemaal niet zo intens gedebatteerd geweest als in Frankrijk, en (in tegenstelling tot wat Vincent beweert i.v.m. angst voor vernieuwing enz.) de bevolking heeft gewoon 'ja' gestemd. Net zoals bij het verkiezen van een nationaal parlement heeft het volk dus enige 'beslissingsmacht' gehad, maar is het mogelijk te spreken van beslissingsmacht als er geen maatschappelijk debat is geweest, en als mensen dus quasi niet weten waar het over gaat? Hebben Spanjaarden niet gewoon geredeneerd zoals de doorsnee Belg: 'onze parlementsleden zijn voor de Grondwet, en het was hun taak die te bestuderen. We vertrouwen onze parlementsleden, en dus volgen we hun keuze'?
Kortom: zolang de visie op wat democratie inhoudt dezelfde blijft (politiek is wetten maken, en dat gaat au fond gaat enkel experten aan), maakt een referendum meer of minder niet veel uit, denk ik. In het beste geval wekt het de indruk op dat de maatschappij veel democratischer werkt (terwijl je gewoon iets vaker de gelegenheid hebt om te stemmen dan één keer om de 4 of 6 jaar; maar in de praktijk blijft je 'rol' als burger beperkt tot enkel en alleen stemmen). In het slechtste geval heb je een referendum zonder degelijk debat waarbij mensen gaan stemmen op basis van hun eigen mening, gefundeerd op een groot gebrek aan informatie en reflectie (zonder debat ken je de mening en behoeften van andersdenkenden niet, en kan die info je eigen mening niet verrijken, nuanceren, of eventueel doen veranderen). De vraag is of je dan werkelijk over 'beslissingsmacht' kan spreken. Als ik kan kiezen tussen twee flessen wijn en niet weet dat de ene gevaarlijke chemicaliën bevat, heb ik dan meer macht dan wanneer ik niet had gekozen? Niet noodzakelijk, denk ik. Voor meer democratie heb je niet alleen meer stemronde's nodig, maar vooral meer politiek bewustzijn, meer politiek engagement, en meer politieke interaktie tussen de burgers onderling. Pas als dat goed op gang komt, zoals even in Frankrijk het geval was, vergroot je via een referendum de soevereiniteit van het volk. En natuurlijk kan een referendum op zich een goeie gelegenheid vormen om het debat op te starten, zoals ook Frankrijk aantoonde. Maar het is wel niet voldoende (zoals Spanje aantoonde).
Dus: zolang mensen het gevoel hebben dat politiek een beroep is, een job voor specialisten, gaan referenda gewoon de algemene trends van een particratie bevestigen, vrees ik. Wat zowel België als Europa vooral nodig hebben om democratischer te worden, is meer aktieve betrokkenheid van de burgers bij de constructie ervan. En dus om te beginnen een grondig debat. Het feit dat in België zo'n debat afwezig is, lijkt mij een goeie reden om te proberen een referendum af te dwingen.
Beste groeten,
Anja
democratie betekent volkssoevereiniteit by Bert Penninckx Thursday, Jul. 21, 2005 at 4:29 PM |
Hallo Anja,
Ik kan je volledig volgen. Je meent het goed. Mag ik tussen je ideeën commentaar geven?
"ik weet niet of het hebben van (iets) meer beslissingsmacht ook met zich meebrengt dat er meer sociaal bewustzijn, meer sociale interaktie en meer sociale cohesie tussen burgers onderling ontstaat."
--> dat is inderdaad af te wachten. En maar goed ook, men kan de mensen niet verplichten dat ze lief zijn voor elkaar. Het Bindend Referendum Op Volksinitiatief is een procedure die de mensen vrij laat al dan niet initiatieven te nemen. Maar ik ben er zeker van dat dat komt. Democratie smaakt naar meer. Het referendum is pas de laatste decenia ontdekt geweest. Daar waar het mogelijk is, hier staan we pas in het begin van de democratische mogelijkheden. Zie het Europees onderzoek naar directe democratie; Initiative & Referendum Institute:
http://www.iri-europe.org
"...maar in de praktijk blijft je 'rol' als burger beperkt tot enkel en alleen stemmen."
---> Ik denk dat er hier een misverstand opdoemt. Democratie betekent niet alleen over voorstellen stemmen maar ook zelf voorstellen forumuleren. Daarom het volksinitiatief in tegenstelling tot een plebesciet waar het initiatief van de regering uitgaat en meestal dient om hun macht te bestendigen. Volksraadplegingen moeten plaats maken voor bindende volksinitiatieven.
"De vraag is of je dan werkelijk over 'beslissingsmacht' kan spreken. Als ik kan kiezen tussen twee flessen wijn en niet weet dat de ene gevaarlijke chemicaliën bevat, heb ik dan meer macht dan wanneer ik niet had gekozen?"
---> Zie vorig voorstel om volksinitiatieven mogelijk te maken. Het zijn wij die de vragen stellen aan onze medemensen. De mensen gaan heus wel nadenken als ze zelf mogen beslissen. Dat toonde immers de NL en FR referenda aan. Daar waren de politici van onder de indruk: het volk kan wél nadenken!
Wat zowel België als Europa vooral nodig hebben om democratischer te worden, is meer aktieve betrokkenheid van de burgers bij de constructie ervan.
---> eigenlijk vraag je welke katalyserende rol Bindende Referenda Op Volksinitiatief kunnen spelen:
meer debat en informatie-uitwisseling want de mensen mogen zelf beslissen
meer opkomst want de keuzes zijn duidelijk
meer sociaal kapitaal want de mensen kunnen zich rond één zaak verenigen.
meer kansen voor minderheden want in principe moet één mens een referendum aankunnen
meer geluk want de zelfverwerkelijking vergroot
beter beheer van financiën en minder belastingontduiking want het is hun eigen geld
voorzichtigere beslissingen want de mensen dragen zelf de gevolgen
veel betere wetten want de gemeenschap is intelligenter dan de som van enkele elites
geen geheime agenda want alles speelt zich in het openbaar af en alle uitbuitingsmechanismen kunnen op tafel komen (kapitalisme, eigendomsvraagstuk, mediacentralisatie, reclame, loonslavernij)
veel grotere kans dat armoede, milieuververvuiling, werkloosheid, uitbuiting, oorlog enz. beter bestreden wordt want het zijn onze problemen.
enzovoort
Maar eerst moet er democratie zijn. Laten we daar eerst ernstig werk van maken. De elite weet goed hoe zij de uitbuitingsmechanismen kunnen bestendigen en uitbreiden zonder democratie. Er zijn weinig politici die voor het BROV ijveren. Dat is geen toeval.
Zie ook mijn artikel op:
http://archive.indymedia.be/news/2005/07/98367.php
Beste groeten,
Bert