AGC Automotive / 3000 betogen tegen inmenging gerecht in staking (+Français) by Raf Custers Tuesday, Jan. 25, 2005 at 3:56 PM |
raf 0476954290 |
Bijna 3000 mensen, hoofdzakelijk syndicalisten van ABVV-FGTB, hebben in Charleroi betoogd voor de vrijwaring van het stakingsrecht en de vakbondsrechten. Ze protesteerden tegen de inmenging van het gerecht in het arbeidsconflict bij AGC Automotive. Daar is sinds begin december een staking bezig tegen de aangekondigde likwidatie van 284 arbeidsplaatsen.
Bij AGC Automotive in Fleurus gaat het hard tegen hard. Het bedrijf –
samen met een aantal Glaverbel-vestigingen onderdeel van de Japanse Asahi-glasgroep
– kondigde een herstructurering aan. Het personeel reageerde met een
staking en blokkeerde de toegang tot het bedrijf. De rechter in Charleroi
besliste daarop, op vraag van de onderneming, bij eenzijdig bevelschrift
elkeen te beboeten met 5000€ die aan werkwilligen de toegang tot het
bedrijf zouden verhinderen. Inbreuken moeten door een deurwaarder worden
vastgesteld. Vorige week woensdag ruimde de Federale Politie het stakerspiket
op.
's Anderendaags werd beslist een betoging te organiseren voor de vrijwaring van het stakingsrecht en de syndicale vrijheden. Het initiatief ging uit van de socialistische vakbond ABVV-FGTB. De christelijke vakbond ACV-CSC hield maandag een aparte bijeenkomst, ook uit protest tegen de inmenging van de rechterlijke macht in een sociaal conflict, aan het gerechtsgebouw van Charleroi. De twee vakbonden zitten niet helemaal op dezelfde lijn in verband met een referendum dat vorige week bij AGC Automotive heeft plaatsgevonden [zie artikel: "Sur le terrain, le front commun n'est pas brisé" (Viroux)http://archive.indymedia.be/news/2005/01/92321.php] In het bestek van amper vier dagen brachten de organisatoren dus haast 3000 mensen (cijfer: Le Soir) op de been. De meesten behoorden tot de socialistische vakbond. Ze kregen expliciet de steun van de instanties van het ABVV, van wie naast voorzitter André Mordant ook de kopstukken van alle vakbondscentrales aanwezig waren. Onder de manifestanten nochtans ook syndicalisten van de christelijke vakbond, zo onder meer Tony Demonte van de bediendencentrale CNE-Hainaut. Reacties Tony DEMONTE (CNE-Hainaut): "Le pouvoir judiciaire n'a rien à voir avec les conflits de travail. Seulement, il intervient sur base d'une loi. Alors, nous cherchons des politiques qui veulent changer cette loi qui permet à la justice de s'ingérer dans des conflits sociaux. La possibilité de recours, qui existe, ne sert à rien puisque le verdict ne tombe que des semaines après un conflit ne soit déjà terminé". Gérald SCHEEPMANS, délégué principal CNE à SONACA: "Nous avons subi la même chose qu'AGC Automotive, c'est à dire que le juge nous à imposé une astreinte en septembre 2004, lors d'un conflit sur des augmentations de salaires pour les 400 employés à Sonaca. Chez nous aussi, un hélicoptère a survolé le piket de grève et a fait des clichés, et un huissier s'est rendu sur place pour faire des constats et pour imposer 1000 € pour chaque infraction. Mais qu'est-ce que la justice a à voir dans les conflits sociaux? Chez nous le patron a retrouvé un rapport de force favorable pour lui uniquement grâce à la justice. Je trouve ça extrêmement dagnereux, lorsque le pouvoir financier peut se payer les services d'une justice qui sort de ses prérogatives pour par après condamner des travailleurs qui sont finalement des citoyens. A ce moment, la démocratie est en péril. Alors là nous exigeons du pouvoir politique qu'il change la loi". Conny VAN DEN BOSCH, BBTK-delegee bij DHL Aviation, Zaventem: " Voor een patroon mag het kosten wat het wil, als hij de vakbond maar eronder krijgt. We hebben dat in december zelf nog ondervonden, toen we een week gestaakt hebben voor een CAO-werkzekerheid. DHL heeft toen in East-Midlands en Italië zelfs tientallen mensen aangeworven om extra-vracht te kunnen verwerken. Ze zijn erin geslaagd, zelfs met 30% meer omzet, om alle cargo toch compleet te delocaliseren. Dat heeft hen officieel 2 miljoen€ gekost, maar in werkelijkheid zal het veel meer gekost hebben. Terwijl: wat wij vroegen, kostte hen geen frank. Maar ze willen niet toegeven, ze willen de vakbond uitschakelen. Hier bij AGC schakelt het bedrijf zelfs de concurrentie in, heb ik gehoord, om productie blijven maken. Ze hebben er alles voor over. Als ge daartegenover staat, kunt ge niet accepteren dat ze ook nog eens aan de syndicale rechten raken". Dirk COSYNS, ABVV-militant, en Hedwin DECLERCQ, ABVV-delegee bij Volkswagen-Vorst: "We hebben bij VW twee keer meegemaakt dat de rechter op eenzijdig bevelschrift dwangsommen oplegde, dat was in 1994 en in – geloof ik – 1996. Eén keer stonden we buiten, één keer hadden we binnen de ketting stilgelegd. Wat ze met die dwangsommen willen bereiken is het vakbondswerk kapot maken. Als ze kunnen doen wat ze willen, gaat het nuttigheidseffect van vakbondsacties verloren. Ik bedoel: met onze acties kunnen we iets aan allerlei situaties doen. Maar als ge geen acties meer moogt voeren, moet ge alles laten passeren. Voor ons is het van groot belang dat ge daar tegenover op Europees vlak reageert, in de Europese ondernemingsraad. Bij VW werkt die goed. Dat betekent dat ge op Europees vlak in één bedrijf kunt weerwerk bieden. Toen we dat tien jaar geleden zeiden, lachtte iedereen met ons. Maaar nu werkt het. De afspraak is: het werk wordt verdeeld, of het goed gaat of slecht. Volkswagen zou twee fabrieken kunnen sluiten. Ze doen het niet, tot nu toe houden ze zich aan de afspraak ". André DE GuéE, sécrétaire-générale CGSP-Liège: "Si la justice décide, on est désarmés. J'ai vécu cela à plusieures reprises, chez le TEC à Liège, donc dans le cadre d'une entreprise publique avec un patron public! Même lorsqu'on introduisait des préavis de grève, la veille déjà j'étais interpellé par la police qui copiait ma carte d'identité et me menaçait personnellement en me disant qui je serai responsable à titre personnel pour chaque infraction. Cela s'est passé en 2000. Nous avons continué avec la grève et l'avons remporté. Mais cette pratique de la justice décourage enormément le personnel en grève. Sachant que les gens gagnent quelque 1000€ par mois, qui ose encore se montrer? Je sais donc très bien pourquoi je viens manifester ici à côté des grévistes d'AGC Automotive". |
foto by han Soete Tuesday, Jan. 25, 2005 at 4:53 PM |
foto