arch/ive/ief (2000 - 2005)

cijferwerk
by frank colle Saturday, Sep. 11, 2004 at 3:29 PM
r-dp@pandora.be

De wens van grote spelers in het bedrijfsleven voor een langere werkweek (40h) zonder loonopslag en met als reden om hun concurrentiepositie te verbeteren is een illusie/leugen.

Cijferwerk

Een rekenvoorbeeld.
In dit verslag http://archive.indymedia.be/news/2004/09/87911.php kunnen we lezen dat de loonkosten voor het maken van een wagen in Genk rond de 10% liggen. Op een wagen van +-€ 20 000 is dat € 2000. (ter informatie: de ‘modale’ gezinswagen van Ford, Ford Mondeo Ambiente is er vanaf € 21 250 !)

Wie nu 36h werkt en naar een 40h-werkweek zou gaan voor hetzelfde loon, doet een looninlevering van 11,11% volgens deze logische berekening: 0,36 = 1% en 4 (=uren extra) gedeeld door 0,36 = 11,11.

Dit is, voor alle duidelijkheid, 11% op een totaal van 10% (de loonkost) en geeft een reële kostprijsvermindering van 1,1%. Op onze voorbeeldwagen van € 20 000 is dat welgeteld € 220, of afgerond 10 000 oude Belgische franken.

Voor wie nu 38h werkt en 40h zou gaan werken voor hetzelfde loon betekend dit een looninlevering van 5,26%.

Gezocht, antwoord op volgende vragen:
-wie liet zich -bij de aankoop van een nieuwe wagen- door het prijsverschil van € 220 of 1,1% van de totale kostprijs overhalen om toch maar voor het goedkopere merk te kiezen?

-bepaalt dergelijk prijsverschil werkelijk de concurrentiepositie?

-worden wagens (in de toekomst) dan echt goedkoper?

-wat is de kostprijs per wagen voor reclame en andere marketing?

-waar is de relevantie van dergelijke wens?

-wie wordt er beter bij een langere -én goedkopere- werkweek?

Hartz
by willy Sunday, Sep. 12, 2004 at 8:21 AM

Wordt het niet tijd dat we overal in Europa elke maandag de straat op trekken ? Het lijkt wel of het hek compleet van de dam is. Doemscenario's en angst aanjagen voor terrorisme en concurrentie uit china en oost-europa om korte metten te kunnen maken met burgerrechten en sociale verworvenheden.