han: Het is redelijk uniek dat jullie, met een gezamenlijk
standpunt naar buiten komen. In het verleden werkt de comitees
toch allemaal naast elkaar?
Eric Grietens: Onze samenwerking is relatief nieuw,
eigenlijk pas sinds eind december. Als Bond Beter leefmilieu (BBL)
hebben we er heel wat tijd en energie in gestoken om de mensen
samen te krijgen. De meeste groepen werkten vroeger naast elkaar
en soms zelfs tegen elkaar. Het spreidingsplan zette de mensen
tegen elkaar op. De verschillende comitees wilden de overlast naar
elkaar doorschuiven. Dat was natuurlijk een ideaal scenario voor
de DHL en de luchthaven autoriteiten.
han: In jullie persbericht halen jullie scherp uit naar de
demagogie en de leugens over het uitbreisdingsdossier. Is het dan
zo erg gesteld?
Eric Grietens : Ons grootste probleem is het huidige
gegoochel met cijfers. De cijfers worden buitensporig aangedikt,
als DHL het geeft over 1.500 arbeidsplaatsen maakt BIAC er 5600
van, en de regering blaast ze op tot 20.000. Men overschat bewust
de werkgelegenheid die de uitbreiding die zou teweeg brengen.
Daarnaast onderschat me bewust de negatieve gevolgen. Het gaat
zover dat men gewoon de nacht van 8uur tot 7uur inkrimpt om
mooiere cijfers voor te leggen.
han: op onze website zijn er mensen die opwerpen dat de
bewoners toch wisten dat ze in nabijheid van luchthaven gingen
wonen.
Eric Grietens : De meeste mensen die daar zijn komen
wonen deden dat voor dat ze wisten dat er boven hun hoofd zou
gevlogen worden. Het probleem is dat overheid de vluchtroutes
regelmatig verlegd, waardoor die mensen inderdaad niet wisten wat
hun te wachten stond. Natuurlijk zijn er ook mensen die dicht bij
de luchthaven wonen, en die wisten dat ze daar hinder van zouden
ondervinden. Maar ook dan blijft er nog een verschil tussen
leefbare hinder en onleefbare hinder. Die grenzen van leefbaar
worden met de nieuwe plannen overschreden.
han: Is het niet beetje gemakkelijk om zo maar tegen die
uitbreiding te zijn. Economisch zien we toch dat er steeds meer
transport per lucht plaatsvindt, je kan dat toch niet tegenhouden.
Hoe zien jullie dat dan?
Eric Grietens : Eigenlijk moet er structurele
maatregelen genomen worden. Nu is er een concurrentie vervalsing
doordat luchtvaartmaatschappijen geen belastingen moeten betalen
op kerozinne. Daardoor is transport per trein bijvoorbeeld duurder
dan transport per lucht. Indien men keronzinne zou belasten dan
zou men gemakkelijker overschakelen naar transport per trein of
binnenvaart bijvoorbeeld. Wij stellen een CO2 taks voor waarvan
de inkomsten kunnen gebruikt worden voor het verminderen van kost
op arbeid. Het idee is dat bedrijven die veel energie verbruiken
of veel vervuilen een hogere belasting zouden betalen. Met het
inkomsten daarvan kan me dan de lasten op arbeid verminderen. Maar
voor de luchtvaart zou het al een hele stap vooruit zijn moest men
kerozinne belasten zoals andere energie, ze betalen nog geen 5 fr
voor een liter kerozinne.
han: Als ik Verhofsrtadt zo bezig hoor dan ziet het er niet
goed uit voor jullie. Uit verschillende uitspraken en pers-lekken
blijkt dat alles eigenlijk al in kannen en kruiken is en dat de
regering DHL geen stroobreed in de weg zal leggen.
Eric Grietens : Ja het ziet er niet goed uit. De taal
van Verhofstadt klinkt zeer autoritair, en we zien dat de anderen
of zwijgen (zoals Stevaert en Anciaux) of meedraaien zoals Di
Ruppo. Maar we hopen dat we toch wat gewicht in de schaal kunnen
werpen, het precies daarom dat we zijn gaan samen zitten met die
verschillende comités en gezamenlijk naar buiten proberen
te komen. We plannen zeker nog meer gezamenlijke initiatieven.
Luchthavencomités
en BBL hekelen leugens en demagogie in uitbreidingsdossier DHL.
|