arch/ive/ief (2000 - 2005)

Omwoners verzetten zich tegen luchtkastelen en leugens van DHL en Verhofstadt
by han Soete Friday, Jan. 09, 2004 at 4:53 PM
han-at-indymedia.be

De Bond Beter leefmilieu en12 buurtcomités (luchthaven comités) maakten een gezamenlijk persbericht over de plannen van DHL Ze spreken er zich scherp uit tegen de demagogie en de leugens die rond gaan over het uitbreidingsdossier van DHL. Een gesprek met Eric Grietens van de Bond Beter Leefmilieu.

han: Het is redelijk uniek dat jullie, met een gezamenlijk standpunt naar buiten komen. In het verleden werkt de comitees toch allemaal naast elkaar?

Eric Grietens:
Onze samenwerking is relatief nieuw, eigenlijk pas sinds eind december. Als Bond Beter leefmilieu (BBL) hebben we er heel wat tijd en energie in gestoken om de mensen samen te krijgen. De meeste groepen werkten vroeger naast elkaar en soms zelfs tegen elkaar. Het spreidingsplan zette de mensen tegen elkaar op. De verschillende comitees wilden de overlast naar elkaar doorschuiven. Dat was natuurlijk een ideaal scenario voor de DHL en de luchthaven autoriteiten.

han: In jullie persbericht halen jullie scherp uit naar de demagogie en de leugens over het uitbreisdingsdossier. Is het dan zo erg gesteld?

Eric Grietens :
Ons grootste probleem is het huidige gegoochel met cijfers. De cijfers worden buitensporig aangedikt, als DHL het geeft over 1.500 arbeidsplaatsen maakt BIAC er 5600 van, en de regering blaast ze op tot 20.000. Men overschat bewust de werkgelegenheid die de uitbreiding die zou teweeg brengen. Daarnaast onderschat me bewust de negatieve gevolgen. Het gaat zover dat men gewoon de nacht van 8uur tot 7uur inkrimpt om mooiere cijfers voor te leggen.

han: op onze website zijn er mensen die opwerpen dat de bewoners toch wisten dat ze in nabijheid van luchthaven gingen wonen.

Eric Grietens :
De meeste mensen die daar zijn komen wonen deden dat voor dat ze wisten dat er boven hun hoofd zou gevlogen worden. Het probleem is dat overheid de vluchtroutes regelmatig verlegd, waardoor die mensen inderdaad niet wisten wat hun te wachten stond. Natuurlijk zijn er ook mensen die dicht bij de luchthaven wonen, en die wisten dat ze daar hinder van zouden ondervinden. Maar ook dan blijft er nog een verschil tussen leefbare hinder en onleefbare hinder. Die grenzen van leefbaar worden met de nieuwe plannen overschreden.

han: Is het niet beetje gemakkelijk om zo maar tegen die uitbreiding te zijn. Economisch zien we toch dat er steeds meer transport per lucht plaatsvindt, je kan dat toch niet tegenhouden. Hoe zien jullie dat dan?

Eric Grietens :
Eigenlijk moet er structurele maatregelen genomen worden. Nu is er een concurrentie vervalsing doordat luchtvaartmaatschappijen geen belastingen moeten betalen op kerozinne. Daardoor is transport per trein bijvoorbeeld duurder dan transport per lucht. Indien men keronzinne zou belasten dan zou men gemakkelijker overschakelen naar transport per trein of binnenvaart bijvoorbeeld.
Wij stellen een CO2 taks voor waarvan de inkomsten kunnen gebruikt worden voor het verminderen van kost op arbeid. Het idee is dat bedrijven die veel energie verbruiken of veel vervuilen een hogere belasting zouden betalen. Met het inkomsten daarvan kan me dan de lasten op arbeid verminderen. Maar voor de luchtvaart zou het al een hele stap vooruit zijn moest men kerozinne belasten zoals andere energie, ze betalen nog geen 5 fr voor een liter kerozinne.

han: Als ik Verhofsrtadt zo bezig hoor dan ziet het er niet goed uit voor jullie. Uit verschillende uitspraken en pers-lekken blijkt dat alles eigenlijk al in kannen en kruiken is en dat de regering DHL geen stroobreed in de weg zal leggen.

Eric Grietens :
Ja het ziet er niet goed uit. De taal van Verhofstadt klinkt zeer autoritair, en we zien dat de anderen of zwijgen (zoals Stevaert en Anciaux) of meedraaien zoals Di Ruppo. Maar we hopen dat we toch wat gewicht in de schaal kunnen werpen, het precies daarom dat we zijn gaan samen zitten met die verschillende comités en gezamenlijk naar buiten proberen te komen. We plannen zeker nog meer gezamenlijke initiatieven.

Luchthavencomités en BBL hekelen leugens en demagogie in uitbreidingsdossier DHL.