Aviapartner komt in handen van Brits durfkapitaal by christophe callewaert Friday, Jul. 22, 2005 at 4:21 PM |
ZAVENTEM -- De Belgische afhandelingsgroep Aviapartner komt in handen van de Britse durfkapitalist 3I en zeven directieleden. Stichter en huidig eigenaar Alex Verougstraete houdt het voor bekeken en verkoopt de aandelen. De vakbonden kijken met enige bezorgdheid naar de toekomst van het bedrijf. (foto: Verbinnen (BBTK) op actie voor Maria Vindevoghel)
Aviapartner is samen met Flightcare het enige bedrijf dat een licentie heeft om op de luchthaven van Zaventem de bagage op de tarmac (laden en lossen aan het vliegtuig) te behandelen. Net als zijn concurrent die eigendom is van het Spaanse FCC komt het bedrijf nu ook in buitenlandse handen. De zogenaamde durfkapitaal-onderneming 3I (uitgesproken als 'triple i') verwierf deze week samen met zeven directieleden van Aviapartner de aandelen van het luchthabenbedrijf.
In een bericht aan het personeel verzekert het management dat de overname geen negatieve gevolgen zal hebben voor de tewerkstelling en de arbeidsvoorwaarden, maar bij de bonden houden ze toch hun hart vast. “Die Engelse investeerder komt hier natuurlijk niet voor onze schone ogen, maar om geld te verdienen,” drukt Jan Verbinnen van de socialistische bediendenbond BBTK het plastisch uit. Hij vreest dat de druk op de lonen en de werkomstandigheden wel eens groter zou kunnen worden. Verbinnen: “Zolang Sabena bestond hadden wij het relatief makkelijk. De arbeidsvoorwaarden bij Sabena waren beter, maar daardoor stonden die van ons wel niet onder druk. Na het faillissement van Sabena en de komst van Flightcare is het precies omgekeerd.”
Volgens Verbinnen wordt bij sociale onderhandelingen nu al vaak verwezen naar Flightcare waar de arbeidsvoorwaarden slechter zijn. De bonden bij Aviapartner ijveren ondermeer voor een zaterdagvergoeding en een minimumrusttijd na nachtwerk. Bij de solidariteitsactie voor de ontslagen afgevaardige bij Flightcare Maria Vindevoghel waren ook enkele vakbondsmilitanten van Aviapartner aanwezig. Verbinnen: “Het is het zoveelste bewijs dat een mondige delegee ontslag riskeert. Uiteindelijk gaat het om een koele berekening. De directie betaalt liever een premie uit aan een ontslagen beschermde werknemer dan een lastige delegee in dienst te houden. Dat laatste kost hen op lange termijn uiteindelijk meer, zeker in een ultra-flexibele werkomgeving als de luchthaven waar er op elk moment van de dag kan gewerkt worden.”