arch/ive/ief (2000 - 2005)

Flightcare / Interview BTB-delegee Roger Collin
by raf Friday, Jul. 22, 2005 at 10:48 AM

Bij het bedrijf Flightcare ging het de afgelopen 3 jaar het van kwaad naar erger. Onder druk van de concurrentie bespaart het bedrijf op gekwalificeerd personeel en nemen voor personeel en passagiers de veiligheidsrisico’s toe. Dat zegt Roger Collin, BTB-delegee en werknemer van Flightcare (interview van 20 juli).

Vraag: Toen het bedrijf GlobeGround failliet ging, hoorden we hoe de werknemers daar zeiden: bij Flightcare gaan we niet werken, het is daar te slecht. Jouw opinie?

Roger Collin: Dat gaat dan meer bepaald over het type van contracten. Aan de mensen worden contract van 50% aangeboden, met een annex van maand tot maand die verlengd wordt. Dus die mensen hebben totaal geen zekerheid, op financieel gebied. Dat is totaal niet aantrekkelijk voor zeer gekwalificeerd personeel.

Vraag: Jullie hebben een hele lijst van klachten, dat is ook al een hele tijd bezig blijkbaar?

Roger Collin: Inderdaad, het gaat vooral over het werkritme. De problematiek leeft in de politiek voor langer te werken. Dan is het vooral bij de arbeiders zeer zwaar dat wij die intense arbeid onmogelijk tot ons pensioen kunnen volhouden. Ik denk dat dat de kern is van de zaak, dat we het gewoon niet aankunnen tot ons pensioen.

Vraag: is Flightcare dan gewoon een slechte baas?

Roger Collin: Dat is moeilijk te zeggen. We zitten in een concurrentiele positie. De maatschappijen hebben het ook zwaar. Ze zetten ook Flightcare onder druk, om te proberen de prijzen naar beneden te drukken. Onrechtstreeks zijn wij daar ook slachtoffer van. Langs die zijde kan ik dat ook wel begrijpen, maar het is gewoon onmenselijk geworden. Wij moeten soms 3-4 ton laden met twee personen, 30-40 ton per dag. De frequentiegraad en de ernstgraad van de arbeidsongevallen is zeer hoog. Ook de ergonomie, waar niet zoveel over gepraat wordt: bij ons zijn er heel veel rugklachten, heel veel tendinitis, heel veel knieklachten, dat ligt gigantisch hoog. Iedereen bij ons mankeert iets, heeft een lichamelijk letsel. De mensen voelen aan dat ze niet tot hun pensioen zo verder kunnen.

Vraag: Je werkt bij de “loading”, daar zouden er problemen zijn met radio-actief materiaal.

Roger Collin: Ja, dat is probleem ligt zo, er is niet genoeg gekwalificeerd personeel. De ploegbazen zouden normaal van begin tot einde het laden moeten kunnen opvolgen. En momenteel is dat niet bij elke vlucht gegarandeerd. Daar maken we ons zorgen over. Het is niet constant met radio-actief materiaal, maar het zou wel kunnen gebeuren. Ook het laden van het vliegtuig, wij vinden dat wij de controle daarover moeten kunnen houden. En dat is niet altijd, dat wordt niet altijd gerespecteerd.

Vraag: sommigen zeggen dat de vakbonden het bedrijf zoeken omdat het een delegee heeft buitengegooid?

Roger Collin: Kijk, het is een opeenstapeling van feiten. We zijn momenteel bijna 3 jaar onder Flightcare, wij dachten altijd dat we met negociƫren de problematiek zouden kunnen aanpakken. Blijkbaar heeft dat geen effect. De kwestie van Maria is de druppel die de emmer heeft doen overlopen en de totaliteit, de frustraties van 3 jaar Flightcare komen nu naar boven.