[Interview Lode Verschingel] Vakbonden Flightcare schakelen over op 'guerilla' by christophe callewaert Monday, Jul. 18, 2005 at 6:54 PM |
BRUSSEL -- De vakbonden bij Flightcare op de luchthaven van Zaventem gaan door met de acties tegen het ontslag van vakbondsafgevaardigde Maria Vindevoghel. "Maar om de reizigers te onzien, schakelen we over op guerilla-technieken," aldus vakbondsman Lode Verschingel van het ACV.
Lode Verschingel (ACV): "Het gemeenschappelijk vakbondsfront heeft beslist om het geweer van schouder te veranderen. Onze acties zullen de passagiers ontzien. We schakelen over op de guerilla-tactiek. We organisaren de komende dagen een aantal onaangekondigde acties op en rond de luchthaven."
De vakbonden leggen zich dus niet neer bij het ontslag van Vindevoghel?
"Wij willen duidelijk maken dat het ontslag van een delegee eerder een gevolg is dan een oorzaak. De oorzaak ligt bij het management van Flightcare dat de illegaliteit als norm hanteert. Zowel de inspectie welzijn als de arbeidsispectie stelden vast dat op vlak van veiligheid en op vlak van arbeidswetgeving de wet overtreden wordt. Blijkbaar heeft de directie niet de intentie om dat te veranderen. Integendeel zelfs, de delegees die dat het hardst aanklagen worden geliquideerd. Vindevoghel is niet de eerste. Een paar weken geleden moest ook al een andere delegee vertrekken. Het gaat hier dus om meer dan het liquideren van een individuele delegee die in hun ogen over de schreef gaat. Het is een strategie. Wij zijn een dossier aan het samenstellen rond het beleid van het bedrijf. We trekken daar morgen om 11 uur mee naar de minister van Arbeid Freya Vanden Bossche om aan haar de vraag te stellen of we nog wel in een rechtstaat leven. Laten de politieke verantwoordelijken betijen?"
Kan u bewijzen dat Flightcare de wet overtreedt?
"We zijn daar zeer formeel in. Een airsite die een zeef is, radio-actief materiaal dat niet op correcte wijze behandeld wordt, brandblusapparaten die al maanden over datum zijn, rollend materiaal dat niet rijdenswaardig is,... Wat de sociale wetgeving betreft: er is geen arbeidsreglement, er zijn geen uurroosters, men gebruikt interims zonder wettelijke toelating en betaalt hen dan nog eens minder dan gewone werkgevers. Er is sprake van een fenomenale loondiefstal: tijdens het jaarlijks verlof krijgen de werknemers een basisloon en niet het gewone loon. De directie steekt daarmee op jaarbasis miljoenen in haar zakken."
Waarom reageren de vakbonden daar nu pas op?
"Wij hebben alles gedaan wat we konden doen. We hebben het aangekaart in de ondernemingsraad. We hebben de inspecties aangesproken. Zij hebben verslagen gemaakt, maar hebben niet de bevoegdheid om het te stoppen. We zijn naar het paritair comité gestapt, maar ook zij hebben niet de wettelijke middelen om het bedrijf onder druk te zetten."
Gaan de acties het bedrijf pijn doen?
"Het is de bedoeling om het bedrijf pijn te doen. Symbolische acties zijn niet aan de orde. We hebben het bedrijf vrijdag al pijn gedaan, maar blijkbaar was dat niet genoeg. We trekken daar onze lessen uit."
Kan dat: een luchthavenbedrijf pijn doen zonder de reizigers te hinderen?
"Dat kan. We werken een aantal pistes uit. Maar de essentie van de guerilla is dat we het niet aan de grote klok hangen wanneer en hoe we gaan actie voeren."
Is er ondertussen nog contact geweest met de directie?
"Ze hebben ons vorige donderdag buiten gegooid en we hebben ze niet meer gezien."
Door dit onslag moet u wel een andere campagne in de koelkast stoppen. Eind juni had u aangekondigd om het debat over de toekomst van de luchthaven in Zaventem voor te bereiden tijdens de zomervakantie.
"Dat gaan we ook heel duidelijk aan de minister zeggen. We hebben alle krachten nodig om het voortbestaan van de luchthaven te verzekeren. In het dossier van de nachtvluchten zoeken we een maatschappelijke consensus met de actiecomités. We doen ook beroep op luchthavenuitbater Biac en de sleutelbedrijven om een gemeenschappelijk standpunt in te nemen. Flightcare doorkruist nu dat verhaal. We zien niet goed in hoe we kunnen samenwerken met de bedrijven op de luchthaven als één van de sleutelbedrijven onze syndicale werking wil liquideren."