arch/ive/ief (2000 - 2005)

Vakbonden tevreden over acties op luchthaven, maar dreigen met hardere acties
by christophe callewaert Friday, Jul. 15, 2005 at 7:01 PM

ZAVENTEM -- Chaos blijft uit, titelen de media. De impact van de staking bij Flightcare tegen het ontslag van vakbondsafgevaardigde Maria Vindevoghel wordt geminimaliseerd. De vakbonden beweren dat ze de directie wel degelijk pijn hebben gedaan.

Vakbonden tevreden o...
incheckbalie.jpg, image/jpeg, 500x375

Een schijnbaar onverstoorbare Paul de Backer, woordvoerder van luchthavenuitbater Biac komt rond de middag in de vertrekhal de pers te woord staan. Hij minimaliseert de impact van de acties. “Er is een lichte vertraging merkbaar door de grote zomerdrukte en ook wel door de manifestatie van de vakbonden.” De grote zwarte borden lijken hem gelijk te geven. Het woordje delayed duikt maar een paar keer op. Niets aan de hand dus.

Johan Lievens, secretaris van het ABVV gelooft er niet veel van. “Natuurlijk zijn er problemen, maar de directie probeert er alles aan te doen om de vertragingen te maskeren.” Anderzijds wil hij wel toegeven dat niet alle collega's van Maria Vindevoghel het werk hebben neergelegd. “De mensen hebben schrik.” Dat ze schrik hebben, was even voordien te merken toen de stakers gingen discussiëren met werkende Flightcare-personeelsleden achter de incheckbalie. “Ik, staken? Ben je gek?”, zegt een jonge werkneemster. “Ik heb een tijdelijk contract. Als ik staak, zit ik weer zonder werk.”

Het is één van de redenen waarom ze vandaag staken bij Flightcare. “Een vast contract krijg je hier niet gauw”, zegt een man die vliegtuigen laadt en lost. “Iedereen krijgt een halftijds contract met tijdelijke annexen als het drukker is. Zo word je een jojo in de handen van de directie. Vaak geraakt zelfs de RVA niet uit aan al die contractjes.”

Er zijn nog wel andere redenen waarom niet alle werknemers het werk neerlegden. Om de stakers te dwarsbomen, had de directie werknemers van de late shift gevraagd om iets vroeger te komen zodat ze het piket konden omzeilen. De Vereniging van Vlaamse reisbureaus probeerde de stakers extra angst aan te jagen met hoge dwangsommen per reiziger die ze tegenhielden. Toen de incheckbalie van Lufthansa even geblokkeerd werd, stapte deze vereniging naar de rechtbank. De rechter legde meteen de dwangsom van 6500 euro op. Hij verbood bovendien om de toegang tot de luchthaven of de balies te blokkeren.

Volgens de vakbonden legden ondanks die moeilijke omstandigheden een pak mensen het werk neer. Lode Verschingel van het ACV beweert dat 67 van de 92 vluchten vertraging opliepen. Verschingel beweert ook dat 500 stuks bagage niet op de juiste vlucht is terecht gekomen omdat de bagage werd afgehandeld door interims en jobstudenten. Ook dat wordt door Biac ontkend.

“Door de actie hebben delegees ook nog eens de kans gekregen om de vele klachten van de werknemers te registeren”, zegt Jan Dereymaeker (ACV). “De mensen hebben het over middeleeuwse toestanden. Het geeft een breder draagvlak aan onze actie die om meer draait dan het ontslag van één delegee.”

De bonden willen nu eerst even bekomen van de actie. “Vergeet niet dat we bijna 48 uur aan een stuk hebben actie gevoerd,” zegt Dereymaeker. Maandagochtend beraden de bonden zich over verdere acties.

Vakbonden niets geleerd
by j.h. Monday, Jul. 18, 2005 at 7:01 PM

Blijkbaar hebben de vakbonden niets geleerd uit het Sabena en DHL verhaal. Lode Verschingel zou nochtans beter moeten weten. Hij zat destijds mee op de eerste lijn. Vindevoghel evenzeer. Vraag eens in Leizig of in Praag hoe de arbeidsomstandigheden daar zijn. Of vergelijk de voorwaarden waaraan bij SN Brussels Airlinges gewerkt wordt versus het overleden Sabena. En dan meent men nog te moeten dreigen met een hete herfst als er aan geluidsnormen niet geschaafd wort. Sluit gewoon de luchthaven gelijk. Hebben er weer een paar duizend meer geen problemen meer met "arbeidsvoorwaarden". Kunnen ze helemaal aan de kant gaan staan. Misschien horen ze daar ook thuis.

slavernij
by fred Wednesday, Jul. 27, 2005 at 1:51 PM


Voer de slavernij dan ook maar terug in en kinderarbeid en schaf de zieken kas en de pensioenen ook maar af en de betaalde vakanties dan zou men de problemen die nu op de luchthaven bestaan ook niet hebben
En het management en de politiek hebben hun door de Zwitsers laten pluimen daar had de vakbond niets mee te zien