arch/ive/ief (2000 - 2005)

Flightcare / Luchthaven in actie tegen ontslag Maria Vindevoghel
by raf Friday, Jul. 15, 2005 at 7:23 AM

Zaventem, 6:45 uur – Op de luchthaven van Zaventem zijn acties bezig tegen het ontslag van personeelsafgevaardigde Maria Vindevoghel door Flightcare. Bij het bedrijf wordt gestaakt. De vakbondsdelegee is woensdag door het handling-bedrijf ontslagen. Het management heeft donderdag te kennen gegeven dat "het dossier-Vindevoghel gesloten" is. Maria Vindevoghel zelf zegt dat het bedrijf het hard zal spelen.

Een compleet beeld van het effect van de acties aan de luchthaven is er nog niet. Vakbondsmilitanten en –afgevaardigden verzamelden zoals afgesproken rond 4 uur. Daarna trokken ze naar de parking, rechts van het luchthavengebouw, waar het personeel van Flightcare zijn voertuig zet – "tegen betaling overigens", zegt vakbondsman Jan Dereymaeker - alvorens naar het werk te gaan. In de loading-afdeling van Flightcare is naar verluidt snel het werk neergelegd. Rond halfzeven zag het er naar uit dat ook de cleaning-afdeling, waar Vindevoghel zelf werkt, ging stilvallen. Op dit ogenblik is een groep in het treinstation onder de luchthaven de treinstellen tijdelijk aan het blokkeren. Volgens vakbondssecretaris Lode Verschingel zal pas in de loop van de ochtend blijken hoe suksesvol de stakingsactie is.

Volgorde

Maria Vindevoghel is woensdag door Flightcare (tot voor kort: Belgian Ground Services) ontslagen. Het bedrijf gaf eerst al reden dat Vindevoghel ontslagen was omdat luchthaven-uitbater BIAC haar werk-badge had afgenomen. Door Indymedia gepubliceerde documenten in verband met Vindevoghel's ontslag laten zien dat Flightcare de volgorde van de gebeurtenissen heeft omgedraaid: Flightcare heeft eerst zelf Vindevoghel ontslagen en heeft dan aan BIAC gevraagd om de badge van Maria Vindevoghel in te trekken.

Officieel geeft Flightcare als reden voor het ontslag dat de vakbondsafgevaardigde zich met haar werk-badge buiten haar werkuren onrechtmatig toegang verschafte tot de bedrijfsgebouwen.

Tewerkstelling

Maria Vindevoghel geeft een heel andere uitleg: "Ik ben op de luchthaven bekend als iemand die voor de tewerkstelling opkomt. Voor september staat de toekomst van de luchthaven opnieuw op de politieke agenda. De kwestie van het nachtlawaai komt dan opnieuw ter sprake. Binnen de politiek zijn er verscheidene tendenzen, sommigen vinden dat Zaventem voor een stuk moet afbouwen. Wij hebben met onze vakbond daarover actie gevoerd, ik speel in dat debat een rol. Daar komt bij dat ik door de vakbondsmilitanten bij Flightcare verkozen ben om voor onze vakbond de coördinator te worden. Toen het bedrijf dat hoorde, heeft iemand van de directie letterlijk gezegd: over ons lijk. Daarom willen ze me absoluut buiten".

Bij BGS zijn de vakbonden nog altijd niet normaal gestructureerd. Omdat het bedrijf redelijk jong is – het is eind 2002 opgericht, om een deel van de activiteiten van de failliete luchtvaartmaatschappij Sabena over te nemen – en omdat het personeel en de vakbondsmensen er constant blootstaan aan repressie. Nogal wat personeelsleden hebben nog bij Sabena gewerkt, dat geldt ook voor Maria Vindevoghel zelf, of zijn kortgeleden overgekomen van GlobeGround dat begin mei failliet ging. Dat maakt dat de schrik voor represailles of ontslag groot is onder de werknemers.

Flightcare zou het hard willen spelen. Volgens Lode Verschingel van de bediendencentrale LBC heeft Flightcare verklaard dat "het dossier-Vindevoghel gesloten" is. Het bedrijf, onderdeel van de Spaanse FCC-groep, zou er veel geld voor overhebben om te verhinderen dat Maria Vindevoghel haar job terugkrijgt.