arch/ive/ief (2000 - 2005)

Afspraken over staking en sociaal overleg
by kverwimp.transcom@acv-csc.be Thursday, Jun. 30, 2005 at 2:02 PM

“Spoorbonden gijzelen reizigers” blokletteren de kranten telkens we tot staking overgaan bij de NMBS. “Minimumdienst nodig voor postbedeling”, luidt het bij acties bij De Post. En ook als we in de havens, op de luchthaven of in het wegvervoer tot actie overgaan, heeft eenieder er wel een mening over.

ACV-Transcom vindt het positief dat zovele mensen begaan zijn met de sectoren en bedrijven waarin zij actief is. In tegenstelling tot andere sectoren, hebben wij inderdaad niet enkel te doen met de werkgevers, maar dikwijls ook met reizigers, gebruikers, buurtbewoners, de gemeenschap. Vandaar ons Charter van Verbondenheid.

In het Charter van Verbondenheid willen wij afspraken opnemen tussen vakbonden en werkgevers over eenieders verantwoordelijkheid in het goed verlopen van het sociaal overleg. Wij engageren ons ertoe vragen en moeilijkheden telkens op de onderhandelingstafel te leggen. Wij verwachten uiteraard hetzelfde van de werkgevers. Wij verwachten dat zij het gesprek willen aangaan en daadwerkelijke verbintenissen aangaan. Wij verwachten ook dat gemaakte overeenkomsten worden uitgevoerd. Dit is in de overheidssectoren dikwijls problematisch. Terugkomen op aangegane akkoorden, dat kan voor ACV-Transcom echt niet ! Indien er via overleg en onderhandeling niet tot een oplossing kan worden gekomen, of de werkgevers houden zich niet aan hun afspraken, kunnen wij tot gepaste acties overgaan. Staking is daarbij het ultieme middel.

Met het Charter wil ACV-Transcom zich ook engageren ten aanzien van andere betrokkenen. Wij verbinden ons ertoe om beter te communiceren. Over het reilen en zeilen binnen onze sectoren. Over sociale onrust. Over eventuele acties. Vooral bij werkonderbrekingen is het belangrijk dat gebruikers, reizigers en de samenleving in zijn geheel, weten waarom er actie wordt gevoerd en welke stappen er zijn genomen alvorens tot staking over te gaan. Uiteraard is het ook van belang te weten wanneer er gestaakt wordt, liefst goed op tijd om schikkingen te treffen.

Tevens moet duidelijk zijn dat ACV-Transcom een vakbond van leden en militanten is en dat zij het zijn die het laatste woord hebben. Het zijn de militanten, onze achterban, die beslissen of het nodig is om tot actie over te gaan. Zij schatten de risico’s en mogelijkheden ervan in. Staken betekent loonverlies, dus dat doet niemand ondoordacht!

Met een Charter Van Verbondenheid wil ACV-Transcom bevestigen dat zij een constructieve werknemersorganisatie is. Dit is perfect verzoenbaar met haar actieve en combatieve aard.