De federale regering heeft 18 maanden de installatie, het huidige dienstenchequessysteem laten evalueren. De conclusie was er één met een hoog "hoera"-gehalte. Het ABVV maakte eveneens een balans op en nuanceert de "hoera"-boodschap in het Zwartboek-Witboek Dienstencheques.
Een interview met Werner Van Heetvelde, woordvoerder ABVV Coördinatie Dienstencheques.
Een
interview met Werner Van Heetvelde, woordvoerder ABVV Coördinatie
Dienstencheques.
Wat is er mis met de
"hoera"-conclusie van de federale regering?
"Er
zijn wel extra jobs gecreëerd, maar de kwaliteit ervan laat te
wensen over."
Waarom zijn het geen volwaardige
jobs?
"Het
zijn contracten van bepaalde duur die heel wisselend zijn: tot soms
maar één uur per week . Ook wat het het loon betreft
is dit nog geen volwaardig statuut. Er is een minimumloon, maar geen
eindejaarspremie of regeling voor verplaatsingsonkosten."
In het rapport van Idea Consult
staat dat als de vraag blijft stijgen, het systeem tegen eind 2005 20
000 jobs zal opgeleverd hebben. Kloppen die cijfers?
"In
2004 waren er al 15000 jobs bijgekomen via de dienstencheques, dus
wij vermoeden dat dat er tegen eind dit jaar 20 000 zullen zijn.
Maar als de dienstencheques nu ook gewone jobs gaat financieren, die
eerder niet van deze financiering konden genieten, dan zijn het geen
nieuwe jobs, natuurlijk. 34 procent van de mensen waren al
loontrekkend voor ze in het dienstenchequesysteem stapten, dus is het
geen nieuwe tewerkstelling. Als het systeem geen nieuwe jobs creëert
dan is er enkel sprake van substitutie, de verdringing van de gewone
tewerkstelling."
Kunnen de dienstencheques volgens u
deels een oplossing bieden voor werkloosheid?
"Er
werden extra jobs gecreëerd, en dat is op zich een goede zaak.
Wij hebben gewoon problemen met de "hoera"-boodschap van de
regering over die 15000 jobs. Wij willen twee grote problemen
aankaarten: de gebrekkige kwaliteit van de jobs en het feit dat het
niet allemaal netto-aanwervingen zijn, de verdringing."
Wat zijn de andere knelpunten?
"Er
kan op dit ogenblik slechts een beperkt aantal taken gedaan worden
met de dienstencheques. Omdat de regering zo enthousiast is ,
overweegt men dit takenpakket uit te breiden. Momenteel zijn wij
gekant tegen een uitbreiding. De voorgenoemde knelpunten moeten eerst
opgelost worden."
Kan u een concreet voorbeeld geven
van zo'n uitbreiding?
"Men
overweegt een uitbreiding naar de groendiensten. Als je tuinonderhoud
onder het dienstenchequesysteem laat vallen, wordt er opnieuw
tewerkstelling verdrongen, omdat die sector al bestaat. Er zijn al
sociale en beschutte werkplaatsen, en particulieren die zich daarmee
bezighouden. Je bedreigt hun jobs als je het dienstenchequesysteem zo
uitbreidt."
Hebben
de dienstencheques een impact gehad op het terugdringen van
zwartwerk?
"Er
is een stuk zwartwerk witgewassen. Dat is inderdaad een goede zaak
geweest. Het ABVV erkent ook dat dit één van de
belangrijke verdiensten van de cheques is."
De gebruikers van de cheques blijken
tevreden te zijn. Hoe zit het bij de werknemers?
"Algemeen
is er wel tevredenheid, maar er is een probleem met de kwaliteit van
de jobs. Vooral in de interimsector is die kwaliteit zeer slecht. Het
merendeel bestaat er uit dagcontracten, de gemiddelde arbeidsduur per
week is in die sector het laagst, en er zijn het meest problemen met
de uitbetaling van het loon. De tevredenheid is grotendeels
afhankelijk van de sector waar men in terechtkomt. De tevredenheid
bij mensen in de non-profit is bijvoorbeeld veel groter dan bij de
interims."
Wat stellen jullie concreet voor?
"Wij
stellen voor dat de interimsector zelf deze problemen bijstuur,
zoniet moet de overheid ingrijpen. Wij willen minimumcontracten van
13 uur per week en geen opeenvolgende contracten bij dezelfde
gebruiker. Een voorbeeld: als een persoon iemand zoekt die wekelijks
vier uur wil komen poetsen, kan het niet dat deze telkens een
contract van één week krijgt. Wij vragen ook de
afschaffing van dagcontracten.De werkgevers krijgen 21 euro per uur
voor de tewerkstelling. De ervaring leert dat dat voldoende is om
goede contracten van onbepaalde duur met een goed loon aan te bieden.
Het kan dus, maar we stellen vast dat men in de interimsector liefst
zoveel mogelijk winst maakt, en dat men dit dus veel minder doet. Ik
beweer niet dat ze het niét doen, wel minder. Men probeert er
veel flexibeler te werken."
Is de vrees gegrond dat hier een
Amerikaanse arbeidsmarkt met hamburgerjobs ontstaat/bestaat?
"Goh,
dat heeft te maken met die jobkwaliteit. Vandaar dat ons
uitgangspunt, onze eis contracten van onbepaalde duur zijn. Die
zogenaamde hamburgerjobs zijn jobs van een paar uur per week die
onzekerheid meebrengen inzake de werkduur, een laag loon, contracten
van onbepaalde duur... Dat moeten we proberen te vermijden."