“Wij vrezen dat het om een pr-stunt gaat”
Xavier Declercq over de schuldkwijtschelding by Mara De Koninck Tuesday, Jun. 21, 2005 at 2:36 PM |
Achttien landen krijgen een schuldkwijtschelding van de G8 (zeven rijkste landen plus Rusland). Reden om te juichen of een druppel op een hete plaat? Ontwikkelingsorganisaties zijn blij met de beslissing maar benadrukken dat er heel wat meer moet gebeuren om wezenlijke doorbraken te bereiken in de armoedebestrijding. Een interview met Xavier Declercq van Oxfam-solidariteit.
In de kranten heeft men
het over een historische stap. Kunt u zich daar in vinden?
"Nee,
helemaal niet. We weten niet wat de G8 verder nog zullen beslissen
binnen een aantal weken, maar wij vrezen dat het om een pr-stunt
gaat. Ik vind dat we naar de publieke opinie toe moeten waarschuwen
dat er nog geen enkele doorbraak is. Als ik de commentaren van dit
voorbije weekend bekijk, is het net alsof er iets wereldschokkend
gebeurd is, terwijl dat helemaal niet zo is. Het gaat hier enkel om
de schulden aan een aantal multilaterale instellingen. De
internationale instellingen die nu minder geld zullen binnenkrijgen,
zullen dat verlies moeten compenseren. De G8-landen zeggen dat zij
die financiering voor hun rekening zullen nemen, maar ik vraag me af
hoe ze dat gaan doen. Als ze hetzelfde doen als België met de
schulden van Congo, namelijk de schuldkwijtschelding verhalen op de
officiële ontwikkelingssamenwerking, dan betekent dat dat de G8
minder geld gaan overhebben van hun 0,7%. In de praktijk zou dit een
vermindering kunnen betekenen van de officiële ontwikkelingshulp
van de G8-landen. Dat zal afhangen van de manier waarop deze
geldderving van de multilaterale instellingen zal gefinancierd
worden. Als men het geld aan de officiële ontwikkelingshulp van
die landen aftrekt, is het een vestzak-broekzak operatie. Dan komt
het erop neer dat die 18 ontwikkelingslanden wat minder schulden
moeten afbetalen maar als ze dan komen aankloppen voor
ontwikkelingshulp bij de G8, zal er geen geld zijn om nieuwe
programma’s te betalen... en dan zit er niets anders op dan
opnieuw geld te lenen bij het IMF. Dat is een mogelijk pervers
neveneffect."
Wat stelt u dan
voor?
"De G8 moeten de officiële ontwikkelingshulp
verdubbelen: er is op dit moment 50 miljard dollar waar moet over
beslist worden. Komt deze beslissing er niet binnen twee weken, dan
is het duidelijk dat dit een pr-stunt was."
Er moet dus bovenop een
volledige schuldkwijtschelding een verdubbeling van het
ontwikkelingsgeld komen?
"Exact. Men moet 50 miljard dollar op
tafel leggen. Dat is niets nieuw, hoor! Het is gewoon de belofte die
ze al 30 jaar geleden maakten: om aan 0,7 procent te komen. Waarom
gaat het trouwens maar om 18 landen? Volgens onze berekeningen zijn
er minstens 62 landen die een schuldkwijtscheliiding zouden moeten
krijgen."
Zijn er positieve
kanten aan deze beslissing?
"Er zijn twee positieve puntjes:
men spreekt voor het eerst over 100 procent schuldkwijtschelding. Dat
lijkt mij een stap in de goede richting. Ten tweede zitten er een
aantal landen tussen die niet tussen de HIPC-landen (Heavily Indebted
Poor Countries) zitten. De 18 landen hebben zogenaamd 'good
governance', wat betekent dat ze aan de voorwaarden voldoen. Als je
die voorwaarden echter onder de loep neemt, zie je dat die erg
politiek-ideologisch geladen zijn: men moet namelijk akkoord gaan met
het hele vrijhandelsdiscours. Dat is good governance volgens de G8.
Dat is helemaal niet zo: het is gewoon een politiek criterium. Een
land dat de term good governance verdient in termen van
niet-corruptie maar zou verklaren tegen de oorlog in Irak te zijn,
mag het waarschijnlijk vergeten. Er zijn ook landen waarvan ik niet
snap dat ze niet in aanmerking komen zoals Vietnam en Sri Lanka. Die
staan volgens mij niet op een ‘bad governance’ lijst.
Waarom zitten die niet bij die 18? Die lijst van 18 landen is veel te
kort en gekleurd omdat er politiek-ideologische motieven aan de
grondslag liggen. Wij vinden dat de verdubbeling van
ontwikkelingshulp er moet komen.Er moet 50 miljard op tafel liggen of
de millenniumdoelstelling zal nooit gehaald worden. Maar ook die
doelstelling is niet voldoende: men streeft nog steeds maar een
halvering van de armoede na. Dat betekent dat er nog steeds een helft
in extreme armoede overblijft. Het Noorden moet haar
financieringsverantwoordelijkheid opnemen , maar men moet vooral niet
denken dat met 50 miljard op tafel te leggen, de problemen opgelost
zijn. De schuldkwijtschelding is een eerste stap, maar ook deze moet
nog uitgebreid worden en op basis van andere criteria gebeuren; én
het handelsthema moet aangepakt worden."
Vindt u het sowieso
fout dat er voorwaarden aan gekoppeld worden?
"Als er
voorwaarden aan vasthangen, dan moeten die besproken zijn met het
land in kwestie. En met het land in kwestie bedoel ik niet enkel de
regering, ook sociale organisaties binnen dat land moeten een stem
hebben. Nogal wat van onze partners zijn vragende partij: zij zitten
met een regering die helemaal geen aandacht heeft voor de noden van
de bevolking. Een schuldkwijtschelding aan zo'n land biedt geen
enkele garantie dat dit de lokale bevolking ten goede komt. Als deze
sociale organisaties in de dialoog over de voorwaarden betrokken
worden, zouden wij akkoord kunnen gaan, aangenomen dat ze dan nog
gerespecteerd worden ook, natuurlijk."
Nog meer dan reden
genoeg om te gaan betogen?
"En of!"