"Eindelijk een campagne die voor iets is en niet tegen" by christophe callewaert Tuesday, May. 17, 2005 at 11:25 PM |
BRUSSEL -- Dinsdag onthulden de Verenigde Verenigingen de slogan en het logo van een nieuwe campagne die mensen uit hun luie zetel wil krijgen. 'Kom uit uw kot', dus. Ann Demeulemeester van het ACW geeft tekst en uitleg.
“Negen maanden geleden vroegen we ons af hoe we de democratische onderstroom van de samenleving kunnen versterken. In het middenveld zijn enorm veel krachten aanwezig. Wij willen die zichtbaar maken. De campagne draait rond participatie in de verschillende betekenissen van het woord: actief burgerschap, toegankelijkheid en inspraak. Bedoeling is dat mensen zich beter gaan voelen, dat de verbondenheid vergroot wordt.”
Er zijn al heel wat koepels en netwerken. Zijn de Verenigde Verenigingen het zoveelste netwerk?
“De staten-generaal is het grootste netwerk omdat daarin alle andere koepels vertegenwoordigd zijn. Het gaat om heel verschillende verenigingen die het lang niet altijd eens zijn, maar die elkaar wel vinden rond een aantal thema's zoals inspraak of het statuut van de vrijwilliger.”
Het is een vreemde paradox. Vlaanderen kent een rijk verenigingsleven en toch groeit extreemrechts bij iedere verkiezing.
“Dat ligt serieus op onze maag. Vlaanderen heeft een enorme democratische kracht. Dat willen we tonen met onze campagne. Er is een voedingsbodem om de samenhorigheid in de samenleving te vergroten.”
Is dit dan de zoveelste campagne tegen extreemrechts?
“Nee, dat is het juist. Dit is geen campagne tegen iets. Wel een campagne voor participatie. Wij geloven in de samenwerking tussen mensen, in de zelforganisatie. Veel mensen voelen zich onzeker, ongelukkig of onbegrepen. Wij zullen er voor zorgen dat er beter wordt geluisterd.”
Men zegt soms wel eens dat de Vlamingen te verwend zijn.
“Dat is een veel te simpele verklaring. Er is veel welvaart, maar lang niet iedereen kan daar van genieten. En sommige mensen die materieel niks te kort hebben, zijn dan weer op andere vlakken gefrustreerd.”
De verenigingen kregen de primeur van de campagne. Hoe reageerden zij?
“Heel enthousiast. We hebben de goede toon te pakken. Nu is het afwachten of de lokale afdelingen het gaan oppikken. We gaan wel suggesties voor activiteiten bundelen. Dat kunnen acties rond concrete problemen zijn. Dat kan ook een enquête zijn over wat de mensen in hun buurt of gemeente veranderd willen zien. De gemeenteraadsverkiezingen vallen in de periode van de campagne. Lokaal schort er soms wel eens iets aan de participatie. We hopen dat we daar zullen kunnen op inspelen.”
De Staten-Generaal van het middenveld werd eertijds opgericht omdat verenigingen het gevoel hadden dat Paarsgroen het middenveld buitenspel wou zetten. Bestaat dat gevaar nog altijd?
“De nieuwe Vlaamse regering wil het duidelijk anders aanpakken. Zelfs de vorige regering keerde al vlug op haar stappen terug. We zitten alvast niet meer in het defensief.”