arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL botst in Leipzig op protest en geldgebrek
by raf Tuesday, May. 17, 2005 at 9:37 PM

De expansie van de luchthaven van Leipzig in Duitsland dreigt serieuze vertraging op te lopen. De gemeente Leipzig – mede-aandeelhouder van de luchthaven – heeft geen geld in kas en wil niet mee-financieren. De luchthaven moet uitbreiden om onderdak te geven aan de Europese draaischijf van het koerierbedrijf DHL, die nu nog in Zaventem gevestigd is.

Einde mei gaan in Leipzig de slopers aan de slag. Ze zullen de zuidelijke startbaan opbreken die na 45 jaar haar beste tijd heeft gehad. Een aannemer begint tegelijk een aanpalend terrein van 35 hectaren te effenen. Daar moeten loodsen komen voor de nieuwe cargo-terminal van de luchthaven van Leipzig. De uitbater van de Flughafen Leipzig-Halle hoopt dat zich daar bedrijven zullen vestigen die willen profiteren van de komst van DHL.

Het koerierbedrijf, eigendom van Deutsche Post World Net, wil in Leipzig namelijk vanaf einde 2007 met zijn nieuwe Europese draaischijf ("hub") beginnen proefdraaien. Die hub is nu nog op de luchthaven van Zaventem gevestigd. DHL-Deutsche Post besliste vorig jaar in oktober om naar Leizpig te verhuizen, waar het 24 uur op 24 met vrachtvliegtuigen kan starten en landen. De verhuis gaat in Zaventem en omgeving ten koste van circa 3000 arbeidsplaatsen.

Platzak

De aanpassingswerken in Leipzig zouden 350 miljoen euro kosten. Maar nu komt er een serieuze kink in de kabel. Zowel de stad Leipzig als de provinciehoofdstad Dresden laten blijken dat ze niet kunnen meefinancieren. Beide steden zijn echter mede-aandeelhouder van de maatschappij Mitteldeutsche Flughafen AG
die met 94% van het kapitaal de hoofdeigenaar van de luchthaven is. Alle aandeelhouders worden geacht bij te dragen in de kosten, volgens het percentage van hun eigendom. Dat betekent dat Leipzig 7,96% van de investering moet dragen of zo'n 27,86 miljoen euro terwijl Dresden voor 6,24% van de investering moet opdraaien of zo'n 20,5 miljoen euro. De Freistaat Sachsen (67,06%) en het Land Sachsen-Anhalt zouden het gros van de investering voor hun rekening nemen.

Maar Leipzig is platzak. En de stad onderhandelt nu over de verkoop van haar luchthaven-aandeel om onder de investering uit te komen. Volgens burgemeester Tiefensee zou er met de Freistaat Sachsen naar een uitstap gezocht worden, al benadrukt Tiefensee dat de gemeente zich niet uit het project wil terugtrekken.
Het gemeentebestuur staat wel onder druk van milieu-groepen en hun mandatarissen die de expansie van de luchthaven een risicovol avontuur noemen. Volgens hen is het allesbehalve bewezen dat de komst van DHL ook echt zal zorgen voor de 3500 directe en 7000 indirecte jobs die Klaus Zumwinkel van Deutsche Post in het vooruitzicht heeft gesteld. Leipzig – dat naar verluidt met 30% werkloosheid kampt – heeft nieuwe jobs wel hard nodig.

In Dresden heeft de groene fractie haar slag thuisgehaald. Dresden heeft beslist niet mee te betalen voor de luchthaven van Leipzig, maar het zou ook met de Freistaat gaan onderhandelen over een uitkomst.

Bluf

De kwestie brengt de aanleg van de nieuwe zuidelijke startbaan in het gedrang. De werken zouden ergens in de tweede helft van dit jaar starten. Ze zouden dan tegen eind 2007 klaar zijn, wanneer DHL in Leipzig wil beginnen met het roderen van zijn nieuwe Europese hub. De nieuwe startbaan is voor DHL onontbeerlijk.

Daarnaast kijkt DHL met zijn verhuisplan ook in Leipzig tegen het protest van omwonenden aan. De rechter zal klachten van burgers moeten behandelen die een vergunning voor de zuidelijke pisten aanvechten en de aangekondigde maatregelen tegen lawaaihinder te min vinden. Deze processen beloven interessant te worden, omdat ze mogelijk de argumenten van DHL om naar Leipzig te verhuizen onderuit zullen halen. Zo zou, volgens een architectenbureau, DHL voorgerekend hebben dat er in Leipzig ruim 42.000 vluchtbewegingen per jaar te verwachten zijn, met een totaal vrachtvolume van 800.000 ton, hetgeen zou betekenen dat de vliegtuigen... voor 20% bezet zouden zijn.

Overigens weet de luchthaven van Leipzig naast het koerierbedrijf DHL nog andere "bedrijven" aan te trekken. Leipzig zou de thuisbasis worden van een vloot van Russisch-Oekraïense Antonov-cargo-vliegtuigen. Die zouden voor rekening van de NATO, het militaire bondgenootschap onder leiding van de Verenigde Staten, lange-afstandsvluchten naar "krisisgebieden" uitvoeren. De NATO heeft daarvoor het Salis-programma bedacht: de Strategic Airlift Interim Solution.

(met dank aan Andreas Dunte van de Leipziger Volkszeitung)

20 percent ??
by Jefke Monday, May. 23, 2005 at 12:50 PM

42000 nachtvluchten = 21000 outbound + 21000 inbound
DHL toestellen A300 en B757 en enkel LH MD11's dus +/- 50 ton gemiddelde max uplift (wat reeds overdreven is)

21000 vluchten met max capacity 50 ton = 1.005.000 ton
800.000 vs 1.005.000
Dus minimum 80 percent benut....
Schoenmaker blijf bij u leest zou ik zeggen tegen
deze arhitect..

Raad eens wie de aandelen van Leipzig en Dresden met plezier zal overpakken....Deutsche Post !
Wat een luxe om je eigen luchthaven te hebben...geen problemen zoals in BRU met BIAC...