arch/ive/ief (2000 - 2005)

Middenveld in Vlaanderen lanceert campagne "Kom uit uw kot"
by christophe callewaert Tuesday, May. 17, 2005 at 5:10 PM

BRUSSEL -- Vlaanderen heeft een stevig en actief middenveld. Om dat extra in de verf te zetten slaan enkele duizenden verenigingen de handen in elkaar voor een campagne die de Vlamingen uit hun zetel moet jagen. Onder de noemer “Kom uit uw kot” worden er vanaf oktober allerlei activiteiten georganiseerd die de samenhorigheid moeten aanscherpen. De campage is een initiatief van de Verenigde Verenigingen zoals de Staten-generaal van het Middenveld voortaan heet.



Is Vlaanderen verzuurd? Het middenveld in Vlaanderen wil het niet geloven. Uit onderzoek van ondermeer Marc Elchardus blijkt dat Vlamingen een actief volkje zijn. De helft van alle inwoners van Vlaanderen neemt actief deel aan het vereniginsleven. Eén op tien Vlamingen bekleedt een bestuursmandaat in minstens één vereniging. Eén op vijf verricht geregeld vrijwilligerswerk en besteedt daar zelfs gemiddeld drie en een half uur per week aan. “Met de campagne Kom uit uw kot willen we de kracht van dat middenveld zichtbaar maken”, aldus Ann Demeulemeester van de Verenigde Verenigingen.

De slogan Kom uit uw kot za de komende maanden geregeld opduiken in het straatbeeld. Vanaf oktober zullen lokale verenigingen dan proberen om de slogan waar te maken. Met laagdrempelige activiteiten moeten ze ook de minst actieve Vlaming uit zijn zetel weten te krijgen. “Essentieel in die activiteiten is het thema participatie,” zegt Ann Demeulemeester. “We sporen actieve burgers, wijkbewoners en ouders aan om hun stem te verheffen.”

Zo'n activiteit kan een barbecue of een wijkfeest zijn, maar het kan ook een debat zijn of een actie rond een concreet probleem. Ann Demeulemeester: “De verenigingen moeten over de muur kijken en bruggen slaan. Waarom zouden een oudervereniging en een actiegroep rond veilig verkeer de handen niet in elkaar kunnen slaan?”

Gangmakers
De doelstellingen van de campagne zijn niet weinig ambitieus. De Verenigde Verenigingen willen niet minder dan de democratie versterken. Ann Demeulemeester: “Door mensen de kans te geven hun stem te verheffen en mee te doen vergroten verenigingen het samenhorigheidsgevoel. Mensen maken plezier en leren elkaars verschillen kennen.” De campagne wil ook op zoek gaan naar nieuwe gangmakers, mensen die nieuw leven willen blazen in hun wijk.

De Staten-Generaal van het middenveld zag het levenslicht in 2002. De verenigingen verzetten zich toen tegen plannen van de Vlaamse regering om het middenveld buitenspel te zetten door adviesraden enkel nog te vullen met experten. Later vonden de verzamelde verenigingen zich nog eens bij het opstellen van memoranda voor de Vlaamse en federale verkiezingen.