arch/ive/ief (2000 - 2005)

Attac en ACOD voeren actie tegen privatisering van NMBS
by christophe callewaert Tuesday, May. 10, 2005 at 6:12 PM

BRUSSEL -- Attac Belgiƫ en de socialistische overheidsvakbond ACOD voerden vandaag actie tegen de dreigende privatisering van de Belgische spoorwegen. Volgens de actievoerders dreigen zowel het personeel als de reizigers de dupe te worden van de privatisering.


(foto Patrick Cohen, vl.attac.be)

Het is tijd om de trein te verdedigen, vindt Eric Goeman van Attac-Vlaanderen. Daarom reisden leden van Attac en militanten van ACOD dinsdag het hele land door om in verschillende stations de reizigers wakker te schudden. “Neoliberalen willen ons doen geloven dat privatisering de oplossing voor alle problemen is. Verdedigers van de openbare diensten moeten opboksen tegen die hardnekkige mythe. Nochtans zullen zowel de reizigers als de werknemers slechter worden van een privatisering van het openbaar vervoer.”

Wie twijfelt aan die stelling, moet volgens Eric Goeman maar eens de trein nemen in Engeland of Nederland. “In Engeland loopt alles fout wat fout kan lopen: ongelukken, vertragingen en absurde toestanden met lijnen die halfweg stoppen omdat de rest van de lijn wordt uitgebaat door een andere firma. In Nederland dat haantje de voorste van Europa wou zijn, zijn vertragingen van een half uur heel gewoon.”

In België gaat de privatisering sluipend. Onder druk van de Europese Commissie moet de NMBS een concurrentiële maatschappij worden. “Dat betekent zich voorbereiden op de slag met de grote jongens,” meent Eric Goeman. Drie multinationals – Arriva, Connex-Vivendi en Deutsche Bahn - azen op de controle over het spoor in Europa. Volgens Goeman heeft een openbare dienst met een goede dienstverlening altijd geld te kort en kan die het nooit halen van multinationals.

Nationaal secretaris van ACOD-spoor Jos Van Herck ziet nu al de gevolgen van die sluipende privatisering in België. “In stations worden loketten gesloten waardoor de onveiligheid alleen maar toeneemt.” Van Herck vreest wel dat het moeilijk wordt om die privatisering nog terug te schroeven. “Maar de plannen die op tafel liggen, moeten we onder controle houden. Waar we kunnen, moeten we bijsturen.” Volgens Eric Goeman is de strijd nog niet verloren. “Maar dan is wel een Europese aanpak onvermijdelijk. Het zijn de Europese vakbonden die het moeten doen. Als we niet willen dat het spoor binnen 15 jaar in handen is van die drie multinationals, moeten we nu dringend tegenstand bieden.”