arch/ive/ief (2000 - 2005)

Brief tav verbreding actie ''Een Royaal Gebaar''
by Astrid Essed Wednesday, Apr. 27, 2005 at 4:10 AM

In een brief aan mevrouw M. Bloem, initiatiefneemster van ''Een Royaal Gebaar'' doe ik naast de door mij geuite grote waardering een voorstel tot het verbreden van de actieradius naar de internationaalrechtelijke aspecten van het asielbeleid, de AC-procedures en met name de positie van de asielzoekers, die ressorteren onder de nieuwe asielwet.

Geachte mevrouw Bloem,


In de eerste plaats wil ik langs deze weg gaarne mijn waardering uitspreken voor het door u ondernomen initiatief ''Een Royaal Gebaar'' waarin u, ondersteund door meer dan 150.000 handtekeningen, middels een indringende brief aan Hare Majesteit de Koningin aan haar het verzoek doet tot het afkondigen van een Generaal Pardon tav de meer dan 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers, die ressorteren onder de oude asielwet en door de uitzettingsmaatregelen van minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie dreigen te worden uitgezet.
In dezen stem ik geheel in met uw argumentatie, dat het humanitair gezien onacceptabel is de uitzetting te continueren van mensen, die hier veelal langer dan 10 jaar wonen, inmiddels een werkend bestaan hebben opgebouwd met in Nederland gewortelde en schoolgaande kinderen, maar nu geheel buiten hun schuld de dupe dreigen te worden van bureaucratische rechtsprocedures.

In dit verband echter wil ik u graag een voorstel ter versterking van uw initiatief aan de hand doen:

Inleiding:

Enerzijds wil ik stellen, begrip te hebben voor uw keuze, de aanstaande manifestatie dd 26-4
een zo feestelijk mogelijk karakter te geven, wars van een politieke inkleuring om op dergelijke wijze politici van zo uiteenlopend mogelijke stromingen de gelegenheid te geven, hun humaniteit te laten spreken en het initiatief met hun handtekening te versterken.
Mijns inzien schuilt o.a. de kracht van uw initiatief dan ook in deze brede opzet, die het mensen van uiteenlopende politieke en levensbeschouwelijke opvattingen mogelijk maakt, hun handtekening te zetten.

Anderszijds echter is het mi van belang, dat u zich realiseert, dat uw initiatief ook in ludiek-culturele vorm, wel degelijk een politiek karakter draagt vanwege de door u middels het initiatief geuite manifeste kritiek op een van de belangrijkste aspecten van het terugkeerbeleid van minister Verdonk, namelijk de uitzettingsmaatregelen tav de 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers.
U zult zich er in dit verband ongetwijfeld maar al te goed van bewust zijn, dat in geval het Koningin Beatrix, die evenals haar moeder en grootmoeder voor haar, meer invloed en macht achter de schermen heeft dan strict-constitutioneel is toegestaan, ernst is met het eventueel afkondigen van een Generaal Pardon, waarvoor zij volgens de Grondwet de handtekeningen van een of meer ministers behoeft, en het kabinet in dezen weigerachtig is [hetgeen te verwachten is], er een constitutionele crisis dreigt.

Verder zou ik u willen verzoeken in overweging te nemen, dat juist de kritiek op met name de uitzettingsplannen van minister Verdonk, in tegenstelling tot andere sociaal-maatschappelijke issues, de ideologische scheidingslijn tussen de politieke partijen ontstijgt, aangezien de meest betrokken en geengageerde politieke partijen in dezen zowel op nationaal als op internationaal gebied, vertrekken vanuit geheel verschillende politieke zienswijzen, namelijk de SP enerzijds en de Christen-Unie anderszijds.

Voorstel ter versterking van uw initiatief:

Gezien uw eigen humanitaire opstelling en het bovenstaande betoog zult u zich ongetwijfeld realiseren, dat de kritiek op de uitzettingsplannen van minister Verdonk in het byzonder en het gevoerde vreemdelingenbeleid in het algemeen, in wezen niet is gebaseerd op politieke, maar op mensenrechtelijke en internationaalrechtelijke argumenten.

Ongetwijfeld bent u op de hoogte van het feit, dat de uitzettingsmaatregelen van minister Verdonk niet alleen sociaal-maatschappelijk gezien inhumaan zijn, maar eveneens op zeer gespannen voet staan met het Internationaal Recht.
Grote groepen van de uit te zetten en reeds uitgezette asielzoekers, met name Afghanen, Tstetjenen, Somaliers en Liberianen worden namelijk teruggestuurd naar de zogenaamde onveilige gebieden, hetzij vanwege een oorlogssituatie, hetzij vanwege het ontbreken van een sterk centraal gezag, met alle voor hen levensbedreigende situaties van dien.
Ongetwijfeld bent u op de hoogte van het feit, dat een en ander, nog los van de inhumaniteit in dezen, internationaalrechtelijk verboden is [zie artikel 3 van het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens en Fundamentele Vrijheden, eveneens artikel 3, EVRM genaamd]

Een en ander heeft geleid tot een groot aantal protesten van apolitieke en internationaal-gerennomeerde mensenrechtenorganisaties als Amnesty International [http://www.amnesty.nl] en Human Rights Watch [http://www.hrw.org]
U zult eveneens op de hoogte zijn van het feit, dat op de protestbijeenkomst dd 2004 tegen het terugkeerbeleid van minister Verdonk, eveneens Amnesty International aanwezig was.
Verder wil ik u wijzen op de brief dd 13-2-2004, die Human Rights Watch in 2004 aan minister Verdonk geschreven heeft om haar te wijzen op het grote gevaar van de schendingen van het Internationaal Recht betreffende haar beleid [zie http://www.hrw.org. sectie Europe, The Netherlands, Letter to the Immigration Minister]

Eveneens leidde de u ongetwijfeld bekende versnelde AC-procedures, die aanvankelijk bedoeld waren voor de uitselectering van een zeer beperkte groep vluchtelingen, die overduidelijk misbruik maakten van de asielmogelijkheid.
Met name echter vanaf de invoering van de nieuwe Vreemdelingenwet dd 2000 werd en wordt er van deze AC-procedures in varierend van 60 tot 40 procent van de ingestroomde asielzoekers gebruik gemaakt met als gevolg een groot aantal onterechte uitzettingen van mensen, die hetzij afkomstig waren uit oorlogsgebieden [en derhalve niet mogen worden teruggestuurd], hetzij vanwege ziekte cq een gecompliceerd vluchtverhaal, dat een uitgebreid onderzoek vereist.
Hierop heeft Human Rights Watch zware kritiek geuit in een rapport dd april 2003
Zie in dit verband de link:
http://www.hrw.org/reports/2003/netherlands0403/

Eveneens is er bij de nieuwe asielwet, sprake, niet alleen van een continuering van de genoemde AC-procedures, maar eveneens van het terugsturen van groepen asielzoekers naar onveilige gebieden en landen ondanks aanhoudende kritiek van mensenrechtenorganisaties als Amnesty International en Human Rights Watch

Voorstel:

Hoewel ik begrip heb voor het feit, dat de organisatie van uw manifestatie reeds is voltooid en dat de handtekeningenactie met name is gefocust op de 26.000 asielzoekers, ressorterend onder de oude asielwet, zou ik het zeer waarderen, wanneer u in het kort hetzij morgen, hetzij bij uw vervolgacties, aan met name het internationaalrechtelijke aspect van de terugzendingen naar onveilige gebieden aandacht wilt schenken, zowel betreffende de 26.000 uit te zetten asielzoekers als tav de asielzoekers, die ressorteren onder de nieuwe asielwet, die mogelijk nog stringenter dan de oude is.
Het voert te ver om hierop in detail in te gaan.

Eveneens zou ik het waarderen, wanneer u tevens aandacht schenkt aan de veelvuldig toegepaste AC-porcedures, hetgeen in een aantal gevallen kan leiden tot het terugzenden van mensen naar onveilige gebieden, hetzij het terugzenden van mensen, die op persoonlijke grond [op basis van vervolging vanwege ras, geloof, politieke overtuiging of etniciteit] vervolgd dreigen te worden [dit laatste is een flagrante schending van het Vluchtelingenverdrag dd 1951 en de andere hieropvolgende internationale vluchtelingenverdragen]

Ik hoop, dat u wilt inzien, dat dit door mij gedane voorstel geen politiek initiatief is, maar direct verband houdt met de naleving van de fundamentele mensenrechtenregels, gebaseerd op de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Vriendelijke groeten
Astrid Essed