arch/ive/ief (2000 - 2005)

De noden en vragen van de moslimvrouw
by Laila Ekchouchou Sunday, Apr. 24, 2005 at 12:22 AM

Blijkbaar is het weer helemaal ‘in’ om het allochtoon ‘wezen’ doorheen een pseudo-wetenschappelijke bril te bekijken: ‘Allochtone baby’s al na een jaar achterop, Allochtone vrouwen krikken het Vlaams geboortecijfer op, de visie van allochtone jongeren op seksualiteit verschuift,…

Maar het blijft niet louter bij onderzoeken of wetenschappelijke argumenten. Ook de culturele agenda biedt de laatste tijd steeds meer activiteiten die onze nieuwsgierigheid naar de moslims moet beantwoorden. Onmiddellijk valt hierbij de ruime aandacht voor de seksuele beleving van deze moslimwezens op. Zo kan u op 20 mei in het Vlaams Parlement naar het congres Seksuele Gezondheid en Culturele Diversiteit van Sensoa gaan en voor diegenen die meer geïnteresseerd zijn in de partnerkeuze en relatievorming bij moslimjongeren, wel die zakken beter af naar Borgerhout waar het Platform Allochtone Vrouwenverenigingen een reeks meetingpoints organiseert.

Hebt u het niet echt voor congressen en debatten? Voor ieder wat wils!! De kunstliefhebbers onder ons worden getrakteerd op de voorstelling van de Gesluierde monologen, een theaterstuk dat handelt over seksualiteit in de moslimwereld. De Gesluierde Monologen beschrijft twaalf portretten van moslimvrouwen in Nederland, met verhalen over gedwongen huwelijken, geweld tegen vrouwen, besnijdenis, de strenge maagdelijkheidcultus, …

Op zondag 17 april nodigde Kathleen van Brempt, minister van Gelijke Kansen, een publiek van overwegend moslimvrouwen om de vrouwenrechten in de islam bespreekbaar te maken. Volgens de minister is er een grote nood aan emancipatie bij de moslimvrouwen en wil ze hen daarbij helpen. Het merendeel van de bezoekers vond dat de voorstelling haar doel miste en voornamelijk stereotypen bevestigde. Een aantal jonge moslimvrouwen verlieten zelfs de zaal.

Ondanks de kritiek vond Van Brempt de voorstelling ‘geslaagd’. “De monologen leverden na afloop heel wat stof tot discussie, en dat was nu juist het doel van de hele middag. Ik heb hier heel wat bijgeleerd. We zijn het debat nog volop aan het voeren, we zijn nog volop aan het zoeken naar antwoorden op de problemen waar allochtone vrouwen mee kampen. Maar zij moeten mij voeden, en dat hebben ze uitstekend gedaan.”

Na het lezen van haar commentaren in diverse krantenartikels verbaasde het me dat onze minister van gelijke kansen nog steeds ‘de noden en vragen’ moet onderzoeken van de moslimvrouw. Zo voert ze al een tijdje de zogenaamde ‘livinggesprekken’ met allochtonen vrouwen om hen beter te leren kennen. Wel bij deze is ze van harte welkom om de noden en vragen van het Platform Blijf van mijn hoofddoek aan te horen.
Maar als woordvoerster van het platform neem ik het heft in eigen handen om een aantal voorstellen te suggereren, zonder daarvoor een livinggesprek nodig te hebben.

In onze hedendaagse samenleving worden vrouwen gediscrimineerd omdat ze hun geloof praktiseren, een fundamenteel recht. Maar toch voeren meer en meer scholen, bedrijven, …. een hoofddoekenverbod in. De kansen van de moslimmeisjes worden hierdoor sterk beknot.

Op school krijgen ze voortdurend de boodschap dat ze niet mogen zijn wie ze zijn en dit op het moment dat ze in een fase van hun leven zijn, waarin hun identiteit in volle ontwikkeling is. Leerlingen worden hierdoor gedemotiveerd en krijgen een laag zelfbeeld. Wanneer een school kiest voor een hoofddoekenverbod leert zij kinderen discrimineren i.p.v. samen te leven met andersdenkenden/gelovigen en leidt dit tot intolerantie. Hoofddoekdragende meisjes beëindigen hun studies voordat ze hun diploma hebben behaald.
Hoofddoekdragende meisjes gaan op zoek naar een school waar ze wel een hoofddoek kunnen dragen en tegelijkertijd hun studies kunnen voltooien. Sommige meisjes maken hierdoor een verkeerde studiekeuze. Uit onderzoek van de Koning Boudewijnstichting blijkt dat de daadwerkelijke participatie van allochtone studenten aan het hoger onderwijs slechts één tiende van hun statistisch te verwachten deelname is. Hoe kan er een hogere doorstroom zijn naar het hoger onderwijs als deze jongeren al in het middelbaar worden gediscrimineerd?
Het dragen van een hoofddoek is voor de meeste bedrijven uit den boze. Hoogopgeleide meisjes met hoofddoek krijgen negatieve opmerkingen bij het solliciteren naar een job. Zij worden gedwongen om een (minderwaardige) job te kiezen waar ze wel hun hoofddoek mogen dragen

De noden en vragen van moslimvrouwen handelen omtrent basisbehoeften zoals werk, onderwijs, woning, …. Vraag alleen is of Kathleen Van Brempt als minister van Gelijke Kansen haar beleid ook wil afstemmen op deze noden en vragen van moslimvrouwen of alleen geïnteresseerd is in datgene wat er onder de lakens gebeurt ??

Laila Ekchouchou
http://www.blijfvanmijnhoofddoek.be