Vakbonden Globeground willen geen nieuw faillissement op Zaventem by syndicale delegatie Globeground Monday, Mar. 21, 2005 at 8:01 PM |
Globeground is een multinational die gespecialiseerd is in gronddiensten, “handling” , op luchthavens. In meer dan 30 landen, op zowat 150 luchthavens, met 20.000 personeelsleden.
Het gaat slecht met dit bedrijf, zeker na het verlies van twee grote klanten, Thomas Cook en SAS. Op een inderhaast bijeengeroepen ondernemingsraad op maandag 14 maart en ook in de pers dreigde het bedrijf met het faillissement. Dit kunnen we niet aanvaarden. Tot 2002 was het bedrijf winstgevend. 2003 verlies, maar in 2004 nog een kleine winst. In deze actueel moeilijke tijden moet het bedrijf zijn verantwoordelijkheid opnemen en de nodige financiële en commerciële inspanningen doen om het faillissement te vermijden. Want dat zou betekenen dat het volledige personeel wordt ontslagen, dat de Belgische overheid via het Sluitingsfonds de rekening zou moeten betalen in plaats van het bedrijf zelf en dat de meeste werknemers niet eens hun volledige vergoeding zouden krijgen. Het management van Globeground moet met de vertegenwoordigers van het personeel en de vakbonden onderhandelen over een sociaal begeleide afbouw van het bedrijf. De luchtvaartmaatschappijen vertrekken niet uit Zaventem. Ze switchen alleen maar van handling-maatschappij. En er zijn er drie : Globeground, Aviapartner – momenteel te koop, een tip voor Globeground! – en BGS. Dit op basis van een prijzen- en concurrentieslag tussen die drie bedrijven die steeds harder wordt. Dat ondervinden de werknemers trouwens iedere dag aan hun steeds moeilijker wordende werkomstandigheden. We willen niet dat de werknemers speelbal worden van het onophoudelijke shoppen van de luchtvaartmaatschappijen bij de handling-maatschappijen. We pleiten voor een globaal sociaal akkoord voor de hele handlingsector, de genaamde drie bedrijven dus, waarbij het personeel met behoud van rechten mee overgaat als een luchtvaartmaatschappij van handlingmaatschappij verandert. |