arch/ive/ief (2000 - 2005)

Situatie gewestelijke ontvangers-standpunt CCOD
by Jan Galle Friday, Mar. 11, 2005 at 8:29 PM

Naar aanleiding van een nieuw gemeentedecreet in Vlaanderen vraagt CCOD dringend aandacht voor de situatie van de gewestelijke ontvangers. Niet alleen worden er geen gewestelijke ontvangers meer vast benoemd sedert 2001, ook is er een reële wervingsstop van contractuele gewestelijke ontvangers. Hierdoor dreigt de situatie chaotisch te worden door een combinatie van 2 factoren: overdreven arbeidsdruk en minder kwaliteit bij de bediening van de besturen (gemeentebesturen, ocmw’s en politiezones).

Naar aanleiding van het voorontwerp van nieuw gemeentedecreet (Vlaamse regering 18 maart 2005) vraagt CCOD aandacht voor de arbeidsdruk bij de gewestelijke ontvangers. Net de invoering van een nieuw gemeentedecreet verlamt al sinds 2002 elke vraag van de gewestelijke ontvangers om bijkomende statutaire betrekkingen. Nu er zelfs geen contractuele aanwervingen meer gebeuren en de Vlaamse overheid nog steeds de tientallen jaren oude normen voor de bediening van OCMW’s niet heeft aangepast , dreigt een chaos ter velde.De contractuele aanwervingen die in afwachting van het nieuwe gemeentedecreet gebeurden waren in strijd met de gemeentewet. Dit werd trouwens bevestigd door de Raad van State in een arrest en het advies bij het statuut van de gewestelijke ontvangers: contractuele gewestelijke ontvangers moeten de uitzondering blijven voor een beperkte periode In de praktijk werd sinds eind 2001 geen enkele statutaire gewestelijke ontvanger aangesteld. Nu er via het ontwerp van gemeentedecreet een oplossing is voor het dertigtal gemeentebesturen die nog door een gewestelijke ontvanger worden bediend, is het hoog tijd een oplossing te geven voor de zowat 150 OCMW’s die bediend worden door een gewestelijke ontvanger.

Voorstellen CCOD:

- Opwaardering van de normen voor gewestelijke OCMW-ontvanger tot ½ of 2/3 (bij instelling of belangrijke dienstverlening) van het inwonertal
- Nieuwe examens voor statutair gewestelijke ontvangers
- Regularisatie van de onwettige contractuele aanwervingen n.a.v. het nieuwe gemeentedecreet
- Duidelijkheid over deze gewestelijke ontvangers die een politiezone bedienen en waarvoor de Vlaamse regering beslist heeft dat deze bediening een einde moest nemen op 31.12.2002….(sic). Er is hiervoor geen samenwerkingsakkoord met de federale overheid, zodat deze kosten sinds 01.01.2002 niet kunnen doorgerekend worden aan de federale overheid. Er worden nog een 7-tal politiezones bediend door gewestelijke ontvangers


Meerkost voor de Vlaamse overheid : NIHIL (alle kosten worden omgeslagen naar de betrokken lokale besturen)
De arbeidsdruk bij de gewestelijke ontvangers

Samenvatting

Naar aanleiding van het voorontwerp van nieuw gemeentedecreet (Vlaamse regering 11 maart 2005) vraagt CCOD aandacht voor de arbeidsdruk bij de gewestelijke ontvangers. Net de invoering van een nieuw gemeentedecreet verlamt al sinds 2002 elke vraag van de gewestelijke ontvangers om bijkomende statutaire betrekkingen. Nu er zelfs geen contractuele aanwervingen meer gebeuren en de Vlaamse overheid nog steeds de tientallen jaren oude normen voor de bediening van OCMW’s niet heeft aangepast , dreigt een chaos ter velde.De contractuele aanwervingen die in afwachting van het nieuwe gemeentedecreet gebeurden waren in strijd met de gemeentewet. Dit werd trouwens bevestigd door de Raad van State in een arrest en het advies bij het statuut van de gewestelijke ontvangers: contractuele gewestelijke ontvangers moeten de uitzondering blijven voor een beperkte periode In de praktijk werd sinds eind 2001 geen enkele statutaire gewestelijke ontvanger aangesteld. Nu er via het ontwerp van gemeentedecreet een oplossing is voor het dertigtal gemeentebesturen die nog door een gewestelijke ontvanger worden bediend, is het hoog tijd een oplossing te geven voor de zowat 150 OCMW’s die bediend worden door een gewestelijke ontvanger.

Voorstellen CCOD:

- Opwaardering van de normen voor gewestelijke OCMW-ontvanger tot ½ of 2/3 (bij instelling of belangrijke dienstverlening) van het inwonertal
- Nieuwe examens voor statutair gewestelijke ontvangers
- Regularisatie van de onwettige contractuele aanwervingen n.a.v. het nieuwe gemeentedecreet
- Duidelijkheid over deze gewestelijke ontvangers die een politiezone bedienen en waarvoor de Vlaamse regering beslist heeft dat deze bediening een einde moest nemen op 31.12.2002….(sic). Er is hiervoor geen samenwerkingsakkoord met de federale overheid, zodat deze kosten sinds 01.01.2002 niet kunnen doorgerekend worden aan de federale overheid. Er worden nog een 7-tal politiezones bediend door gewestelijke ontvangers


Meerkost voor de Vlaamse overheid : NIHIL (alle kosten worden omgeslagen naar de betrokken lokale besturen)


Achtergrond

Het werkvolume van de (gewestelijke) ontvangers in OCMW’s is de laatste jaren sterk toegenomen, vooral door het toegenomen takenpakket van de OCMW’s en niet in het minst ook ten gevolge van de invoering van de NOB (Nieuw OCMW- Beheer en Beleid).

De huidige normen zijn gebaseerd op het inwonertal: er mag slechts een nieuwe gewestelijke ontvanger worden benoemd, indien deze normen overschreden zijn. Deze normen bepalen dat de gewestelijke ontvangers gemiddeld 13.000 punten hebben, met een minimum per ontvanger van 12.000 punten. Voor de berekening telt elke inwoner als één punt wanneer men gemeenteontvanger is, maar slechts voor 1/3 wanneer men OCMW-ontvanger is (of ½ wanneer het OCMW instellingen of belangrijke diensten telt).
Deze normen voor OCMW’s zijn reeds een twintigtal jaar oud en betekenen concreet dat een gewestelijke ontvanger die drie OCMW’s zonder instelling bedient in een gemeente met minder dan 10.000 inwoners, zelfs geen voltijdse equivalent vertegenwoordigt !

De huidige toestand waarbij gewestelijke ontvangers vaak 3 besturen bedienen is praktisch onhoudbaar geworden en brengt de dienstverlening en de kwaliteit van werken (en ook de levenskwaliteit) van de gewestelijke ontvangers in het gedrang.

Een opwaardering van deze normen, zou per provincie het benoemen van nieuwe gewestelijke ontvangers tot gevolg kunnen hebben waardoor een uitgebreidere en dus betere bediening van de besturen mogelijk wordt. Reeds in 1998 en 1999 gaven de bevoegde ministers binnen de Vlaamse en Franse Gemeenschap toe dat de normen aan herziening toe waren. Sinds 1997 verkrijgen de vakbonden geen enkel ernstig gesprek, laat staan een formeel comité om nieuwe normen uit te werken.

Er werd door CCOD reeds in 1997 een voorstel gelanceerd om de OCMW’s te waarderen aan ½ van het inwonertal en aan 2/3 indien instellingen of belangrijke diensten aanwezig zijn. Dit is steeds een compromisvoorstel geweest, aangezien men zich kan afvragen of door de invoering van de NOB gemeenten en OCMW’s niet eenzelfde arbeidsdruk vertegenwoordigen.

Een dergelijke opwaardering kost de Vlaamse overheid geen (euro)cent, aangezien alle kosten voor gewestelijke ontvangers omgeslagen worden naar de besturen die ze bedienen.

Samengevat: waarom een opwaardering van de normen voor gewestelijke ontvangers die OCMW’s bedienen?

· Het takenpakket van de OCMW’s is de laatste jaren enorm toegenomen, gelet op de vergrijzing, de politieke vluchtelingen, de socio-economische crisis, enz.
· De gewestelijke ontvangers werken in hun verschillende besturen vaak met verschillende softwaresystemen en boekhoudtechnieken (gemeente/OCMW/politiezones).
· De invoering van de NOB (Nieuw OCMW Beheer en Beleid) leidde tot het verlaten van de kasboeking en de invoering van een algemene en analytische boekhouding. Dit alleen al is een toegenomen complexiteit. Bovendien zijn er de verplichte driemaandelijkse rapporten, het opmaken van het auditverslag (nakomingsaudit), deelname aan interne auditcommissie (operationele audit), opvolging van het externe auditverslag, deelname aan budgetcommissie en vaak overlegcomité met het gemeentebestuur, engagementen die voor de NOB gewoonweg niet bestonden.
· De kleine besturen die door gewestelijke ontvangers bediend worden beschikken meestal niet over voldoende gekwalificeerd personeel op hun financiële dienst, voor zover ze al beschikken over een echte financiële dienst….
· De ontvanger blijft ondanks de toegenomen complexiteit persoonlijk aansprakelijk voor dubbele of verkeerde/onwettige betalingen, verjaring van vorderingen, het niet leggen van wettelijke hypotheken, enz. Hij/zij kan zich hier niet verschuilen achter de gestegen werkdruk. In alle aspecten, niet alleen de boekhoudkundige dient precisiewerk te worden geleverd.
· Tenslotte evolueert de ontvanger in het algemeen naar een adviseursfunctie, die de beleidsverantwoordelijken bijstaat met advies. De andere functies die ingeschreven zijn in de regelgeving, namelijk het uitwerken van interne controle (via een administratief handboek) en interne audit en – in de praktijk - het meewerken aan budget en meerjarenplanning maken de gewestelijke ontvanger tot een financieel manager die hierdoor een omvangrijk takenpakket op zich neemt.
· In tegenstelling tot het advies van de Raad van State bij het statuut van de gewestelijke ontvangers werden er in Vlaanderen – tegen de Nieuwe Gemeentewet in - de laatste drie jaren ENKEL nog contractuele gewestelijke ontvangers aangeworven, als gevolg van een brief van de Vlaamse Minister van Binnenlandse Aangelegenheden. Dit had op het terrein een hoog personeelsverloop als gevolg, waardoor een aantal besturen op korte tijd verschillende gewestelijke ontvangers hebben zien komen en gaan..Dit verhoogde de arbeidsdruk doordat een aantal gewestelijke ontvangers zich dienden in te werken in steeds nieuwe situaties.



Samenvatting

Voorstellen CCOD:

- Opwaardering van de normen voor gewestelijke OCMW-ontvanger tot ½ of 2/3 (bij instelling of belangrijke dienstverlening) van het inwonertal
- Nieuwe examens voor statutair gewestelijke ontvangers
- Regularisatie van de onwettige contractuele aanwervingen n.a.v. het nieuwe gemeentedecreet
- Duidelijkheid over deze gewestelijke ontvangers die een politiezone bedienen en waarvoor de Vlaamse regering beslist heeft dat deze bediening een einde moest nemen op 31.12.2002….(sic). Er is hiervoor geen samenwerkingsakkoord met de federale overheid, zodat deze kosten sinds 01.01.2002 niet kunnen doorgerekend worden aan de federale overheid. Er worden nog een 7-tal politiezones bediend door gewestelijke ontvangers

Meerkost: geen



Secretaris CCOD Chris Herreman 0478/27.99.09
Militant CCOD Jan Galle 0498/65.19.84