Boskappingen op Fort III in Borsbeek Spoedmanifestatie nu zondag 6 maart 14 u. Borsbeek by Piet Wollaert Friday, Mar. 04, 2005 at 4:37 PM |
Eind vorig jaar, begin december 2004, raakte bekend dat de VLM (Vlaamse LuchtvaartMaatschappij) van de gemeente Borsbeek eiste dat de bomen op het Fort III dienden gekapt te worden wegens veiligheidsredenen. Zij spande daartoe, als gebruiker van de luchthaven, een proces in tegen een buur van de luchthaven. Merkwaardig, aangezien het normaal gesproken de uitbater/eigenaar (de luchthavenautoriteit) dient in te staan voor de veiligheid, ook als dat gevolgen heeft bij de buren van de luchthaven. Dat principe betwist niemand. Tot nu toe levert dat ook geen problemen op, vorig jaar werden er nog in samenspraak met de gemeente de nodige kappingen uitgevoerd.
Geen boskappingen op Fort III
Boskappingen op Fort III in Borsbeek Spoedmanifestatie nu zondag 6 maart 14 u. Borsbeek
Eind vorig jaar, begin december 2004, raakte bekend dat de VLM (Vlaamse LuchtvaartMaatschappij) van de gemeente Borsbeek eiste dat de bomen op het Fort III dienden gekapt te worden wegens veiligheidsredenen. Zij spande daartoe, als gebruiker van de luchthaven, een proces in tegen een buur van de luchthaven. Merkwaardig, aangezien het normaal gesproken de uitbater/eigenaar (de luchthavenautoriteit) dient in te staan voor de veiligheid, ook als dat gevolgen heeft bij de buren van de luchthaven. Dat principe betwist niemand. Tot nu toe levert dat ook geen problemen op, vorig jaar werden er nog in samenspraak met de gemeente de nodige kappingen uitgevoerd.
Op 1 februari vonniste de kortgedingrechter dat de vordering van VLM ontvankelijk en gegrond was. De gemeente Borsbeek dient uiterlijk 5 dagen na betekenis van het vonnis en binnen een periode van 30 dagen (d.i. tegen 8 maart) onder dwangsom van 20 000 euro/dag de kapwerken uit te voeren.
Al jarenlang wordt er in de aanvliegzone zijde Borsbeek een ruime corridor (meer dan honderd meter breed) vrijgehouden uit veiligheidsredenen. Die zone ligt op zich al een 300 m. van het begin van de startbaan, waar er zelf ook nog een zone van 90 m. is waarop er niet geland mag worden. Het spreekt vanzelf dat de vliegtuigen ter hoogte van het Fort nog op een respectabele hoogte overvliegen.
Het probleem is dat de veiligheidsmaatregelen die nu geëist worden opgesteld zijn voor grote internationale luchthavens die niet onmiddellijk in de bebouwde kom liggen. Dat is met Deurne wel het geval. Langs alle zijden liggen er dicht bevolkte woonwijken of belangrijke mobiliteitsinfrastructuur. Enkel aan de zijde Borsbeek die is er nog een klein recreatiegebiedje dat tot nu toe weerstand bood aan de ongebreidelde uitbreidingsdrang van de luchthaven. We vrezen dat dit soort pesterij van VLM de verborgen agenda van de luchthavenlobby blootlegt die nog steeds het bereikte akkoord over de NIET-verlenging (2002) van de startbaan niet wil aanvaarden.
We stellen dus vragen over de procedure die gevolgd werd:
- niet de luchthavenuitbater maar een gebruiker van de luchthaven spant een kortgeding in.
- De rechter in kortgeding vonnist de onmiddellijke uitvoerbaarheid met alle middelen (dwangsom van 20 000 euro per dag, eventueel kunnen de kappingen gebeuren door VLM die gemachtigd is de dwang van de openbare macht in te roepen, dit alles op kosten van de gemeente Borsbeek). Nochtans is het niet uit te sluiten dat de rechter ten gronde een andere uitspraak doet, maar dan is de schade reeds aangericht. De termijn waarbinnen de kappingen uitgevoerd moeten zijn verstrijkt volgende dinsdag 8 maart.
Naar de grond van het dossier hebben we ook vragen:
- normen voor grote intercontinentale luchthavens worden hier gebruikt voor een regionale luchthaven. De types van vliegtuigen die hier landen zijn nochtans niet hetzelfde (of zijn er hier andere plannen?).
- de normen worden aan de ene zijde van het vliegveld strenger (Borsbeek) toegepast dan aan de andere zijde (Antwerpen), waar er ook gebouwen (Electrabel, provinciehuis) te hoog zijn. Zelfs al zou de luchthaven aan de zijde Borsbeek volledig in orde gebracht worden met de veiligheidsreglementering, dan blijft de vaststelling dat de vluchten die naar de andere zijde opstijgen/landen NIET diezelfde veiligheidsgarantie hebben. Waarmee we niet willen meedoen aan paniekdoenerij: wellicht is deze luchthaven veilig voor zover dergelijke inplantingen in woongebieden veilig kunnen zijn. Aan de zijde Antwerpen heeft men dit probleem opgelost door die te hoge gebouwen duidelijk op de luchtvaartkaarten te vermelden. Aan de andere zijde kan dit ook gebeuren met het Fort. Bovendien heeft men hier ook de mogelijkheid van de zg. "Steep Approach", een techniek waarbij het vliegtuig onder een iets steilere hoek de landingsbaan nadert en die op verschillende luchthavens toegepast wordt o.a. daardoor is de landingsbaan van London City Airport KORTER dan die van Deurne.
- En niet in het minst stellen we vast dat de ontbossing in overtreding is met:
° het decreet Ruimtelijke Ordening (artikel 99),
° Fort III is zoals de gehele Brialmontfortengordel rond Antwerpen opgenomen op de zg. Natura 2000-lijst van de Europese Unie. Die is gebaseerd op de Habitatrichtlijn (Europese Richtlijn 92/43/EEG van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna) en ook op de vogelrichtlijn. Op het Fort leeft een belangrijke vleermuizenpopulatie in een officieel erkend reservaat. Wij vinden het ergerlijk en arrogant dat sommige luchtvaartkringen daar spottend over doen. In het Antwerps havengebied staat een groot deel van het bedrijfsleven heel anders tegenover de daar aanwezige natuur.
° het Natuurbehouddecreet (afdeling 3bis),
° het Bosdecreet (artikel 90): Openbare onroerende goederen, die onder de toepassing van het decreet vallen, kunnen niet vervreemd worden zonder machtiging van de Vlaamse regering.
In alle bossen kunnen werkzaamheden, die wijzigingen van de fysische toestand voor gevolg hebben, slechts worden uitgevoerd na machtiging van het Bosbeheer.