arch/ive/ief (2000 - 2005)

Het verleden
by Kris Truyers Wednesday, Mar. 02, 2005 at 5:54 PM
kristruyers@hotmail.com

Het verleden Men leerde nog niets of weinig uit het verleden ... dus is de prioriteit dat men eerst de mensen aanleert dat er uit de geschiedenis lessen moeten worden getrokken.

Het verleden
Men leerde nog niets of weinig uit het verleden ... dus is de prioriteit dat men eerst de mensen aanleert dat er uit de geschiedenis lessen moeten worden getrokken.
Pas als dit volbracht is worden de lessen zelf de essentie, en kan je gaan kiezen. Hier zijn we als mensheid nog niet...
Tenslotte pas de relativeit die de lessen ons leert.
Voor degene die dit beseffen:
Ik denk dat elke les die de geschiedenis ons leert momenteel van belang is, dit is een ontelbaar aantal, ze moeten alleen in de juiste contect (tijd en plaats) worden geplaatst. De drijfveren van de mensheid zouden ook aan geschiedenis moeten worden gelinkt en constant opnieuw worden overdacht. De geschiedenis kan ons voor veel behoeden, ook voor verdere 'ontheeming' . In dit opzicht zou geschiedenis rechtstreeks en op een degelijke manier gelinkt mogen worden aan schoolvakken als zedenleer, biologie, chemie, wetenschap, .....ook naar volwassenen toe zou dit via de media kunnen gebeuren. Dan begrepen we misschien het belang van de inhoud : de mens is zijn eigen natuur aan't verloochenen sinds de industrialisatie eind 19e eeuw. En hadden we misschien het besef dat dit anders moest, .... maar zover staan we op maatschappelijk niveau volgens mij spijtig genoeg nog lang niet... . Daarom... Prioriteiten! We moeten wachten tot IEDEREEN hier voor klaar is, anders zien de meesten het bos weer niet meer door de bomen en kan je telkens opnieuw beginnen...
Geschiedenis wordt immers niet alleen geschreven maar ook herschreven...
Ook daar zit die relatieviteit van tijds- en plaatscontext waarmee we , volgens mij, rekening moeten houden...
De algemene lessen zouden wel dezelfde blijven... Het mag niet gaan over het verdelen in een fout en een juist kamp. Het wie, waar en wanneer (de context.. ook de relativiteit ervan) is belangrijk om een gebeurtenis juist te plaatsen MAAR mag volgens mij niet de essentie zijn, wel het WAAROM en de gevolgen van bepaalde tendenzen en besluiten doen inzien, in vraag stellen en er lessen uit trekken. Volgens mij is het ook zeer belangrijk om de onderliggende maatschappelijke processen, die aan de basis liggen van vele conflicten, bloot te leggen. De mensheid heeft zich al lang genoeg verscholen achter de zogezegde 'onveranderlijke vicieuze circel' van de tijd.