arch/ive/ief (2000 - 2005)

Debat over uitspraken Mortier
by Johan Caenen Saturday, Feb. 26, 2005 at 12:07 PM

In verband met het debat over Mortier en de commotie in sommige kringen over uitspraken die politici deden in deze context zou ik graag de vsie van Bart Caron (Spirit) willen voorleggen ter discussie.

Het is jammer mijnheer Mortier

Proficiat met de prijs voor Algemene Culturele Verdienste mijnheer Mortier. Van harte.
Maar waarom u bij deze gelegenheid uithaalt naar de Antwerpenaren en vooral naar het Museum aan de Stroom, is mij als gewone volksjongen een raadsel.
Nu er een project is dat de stadsgeschiedenis op een toegankelijke en tegelijk hoogstaande wijze aan de bewoner en de bezoeker van de stad wil presenteren, schiet u het ongenadig af. Antwerpen verdient geen MAS omdat Antwerpen naar extreem-rechts zou evolueren? Kan u dat even toelichten?. Ja juist, het afschuiven naar rechts, naar elk rechts overigens, baart mij grote zorgen. Maar ik dacht altijd dat kunst en cultuur een tegengif konden bieden tegen extremisme? Tegen verzuring? Dat cultuur mensen doet nadenken over hun verleden hen dus ook wijsheid kan opleveren voor de toekomst?
Of is het veel eenvoudiger? Moet ik geloven dat u het weinige geld van de Vlaamse overheid voor culturele infrastructuur liever zou besteed zien aan het Gentse Muziekforum? Zoiets als eigen navel – ik gebruik bewust niet het woord ‘belang’ - eerst?
Wees gerust mijnheer Mortier. Gent verdient een goede concertzaal, laagdrempelig, betaalbaar en van hoge architecturale kwaliteit. Maar natuurlijk alleen als Gent niet te veel naar rechts afglijdt.

Weet u, mijnheer Mortier, door zo te spreken, vernedert u de gewone mensen. Wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Ik ben ervan overtuigd dat het MAS ook voor de stadsbewoner een bron van fierheid kan zijn en van identificatie. In de hedendaagse museologie wordt onze geschiedenis multimediaal, multi-thematisch en in vele lagen gepresenteerd. Het brengt cultuur bij brede bevolkingsgroepen, zonder een gram op de culturele kwaliteit in te boeten. Kijk maar eens naar de transformatie van het Koloniaal Museum in Tervuren of Ellis Island in New York of – klein maar fijn – het Dr. Guislainmuseum in (uw) Gent. U weet ongetwijfeld dat culturele instellingen ook de leefbaarheid van stedelijke buurten bevorderen? Dat we zo ook strijden tegen verzuring?
Sorry, maar u speelt een gevaarlijk spel. Met alle respect, maar door dergelijke uitspraken bereikt u net het omgekeerde van wat u beoogt. U drijft cultuur echt in de handen van extreem-rechts. Hoelang zal het nog duren voor extreem-rechts plots voorstander wordt van grote museale projecten? Dat zou me niet verwonderen, gelet op het feit dat zo’n museum over geschiedenis, identiteit en mensen gaat, en dat is heel erg interpretabel en manipuleerbaar. Er zijn vele geschiedenisboeken vervalst. Om dat te vermijden hebben we nood aan hedendaagse musea, die het erfgoed eigentijds presenteren, die een spiegel voor de toekomst voorhouden.

Mag ik u er ook op wijzen dat er in Gent een schitterend nieuw stadsmuseum in voorbereiding is in de Bijloke? Ook deels met gelden van de Vlaamse Gemeenschap. Dat museum en het MAS zijn de twee takken van de Vlaamse (stads)geschiedenis. Gent doet dat door een oude site te herwaarderen, Antwerpen door een nieuwe te ontwikkelen. Beide projecten zijn veelbelovend. Ik hoop dat de Vlaamse regering dat ook zo percipieert.

En nog even dit. Ik ben een kleine Zuid-West-Vlaamse jongen. Ik heb geen uitgesproken territoriale voorkeuren, als u dat zou bedoelen. Integendeel zelfs. Ik ben supporter van het Brugse Concertgebouw maar blijf kritisch voor elke cent.
Dat was en blijf ik, toen als coördinator van Brugge 2002, daarna als kabinetschef van de minister van Cultuur en nu als Vlaams volksvertegenwoordiger.
Niettemin, van harte proficiat. Uw artistiek parcours is/was schitterend.