Congo-Expo / Het selectieve geheugen van Congo
by Raf Custers Sunday, Feb. 20, 2005 at 11:38 PM |
raf@indymedia.be 0476954290 |
Het Afrika-museum van Tervuren beschrijft de koloniale geschiedenis van Belgisch-Congo in de expositie "Het geheugen van Congo". De koloniale onderneming blijft een omstreden onderwerp. De tentoonstellingsmakers schipperen. Ze erkennen de nare kanten van de Belgische koloniale dominantie, die gericht was op economische rentabiliteit en gepaard ging met extreem geweld. Maar tegelijk beweren ze dat de onderdrukking beperkt bleef tot de "rubberperiode" en laten ze talrijke zwarte episoden onbesproken. Een wandeling door een overdaad aan informatie.
De expositie is verdeeld in zes thema's. Het begint met een Terugblik
in de Tijd, want Congo's geschiedenis vangt natuurlijk vroeger aan dan
bij de Europese en Amerikaanse ontdekkingsreizigers. Aan de entree kan
je direct naar twee van de boeiendste thema's: links (zaal-2) "Hiërarchieën"
en rechts (zaal-3) "Transacties".
(Bron: Statistieken Tienjarenplan) Export Rubber (in ton)
(Bron: Statistieken Tienjarenplan)
(Bron: C.J. Schmitz, World Non-Ferrous Metal Production, 1979)
(Bron: J. Vanderlinden, ARSOM, 1991)
(Bron: VN-Jaarstatistieken)
(Bron: VN) Dwangarbeid |
Congo: ook oorlog tegen moslims by P.I. Hublou Monday, Feb. 28, 2005 at 2:30 AM |
idic@gawab.com |
Congo: ook oorlog tegen moslims
"Het selectieve geheugen van Congo": een bijzonder boeiende bespreking met een goed gekozen titel van de hand van Raf Custers. http://archive.indymedia.be/news/2005/02/93132.php
Een aspect dat blijkbaar op de tentoonstelling al helemaal niet aan bod komt is de gezamelijke oorlog der koloniale machten tegen de moslims.
Ook in de Congo voerden verschillende Westerse landen militaire strijd tegen de moslimbevolkingen. De VSA gaf morele steun aan deze oorlogen. Waar eeuwen mensen in verscheidenheid met elkaar hadden samengeleefd moesten ze nu aangezet worden tot oorlog.
De hetze werd gevoed vanuit een illusie dat de Westerse beschaving ook ooit die "onderdrukten" zou verheffen tot de status van een "Vrij Volk in een Vrij Land". "Nationale Bevrijdingsstrijd" avant la lettre was een ingangspoort voor kolonisatie en kerstening. Ellende troef.
Toen de (hypocriete)(*) kritiek op de genocide in Leopold's "Congo Vrijstaat" begon aan te zwellen was het de autocraat zelf die de lijn der propaganda bij zijn vazallen keer op keer verduidelijkte: 'Strijd tegen den Arabischen slavenhandelaren". Die beschavingsboodschap moest steeds herhaald worden.
Leopold II maakte handig gebruik van de Wereldtentoonstelling van 1987 in Brussel om er zijn prive wingewest te promoten.
Het standbeeld (foto) dat nu nog steeds in de inkomhal van het museum staat en een "Arabische slavenhandelaar" moet voorstellen is een wapen gebruikt om de schoonschijnendheid van de burgerlijke beschavingsidealen op te houden.
Dat Leopold's knechtje in de Congo, Stanley, ook al deelnam aan militaire expedities tegen o.m. indiaanse volkeren (Kiowa en Comanche; 1867) is geweten. Die veldtochten moeten een goede referentie geweest zijn toen Stanley zich aandiende bij zijn koninklijke broodheer Leopold om er in diens naam de Congo Vrijstaat te gaan stichten.
Stanley (Engelsman) kwam ook het legertje van ene Eduard Schnitzer ter hulp toen die avonturier de Duitse belangen in hartje Afrika verdedigde alwaar hij de localen tegen elkaar aan het opzetten was om zo nieuwe frontlijn tegen de Ottomanen te creeeren. In het museum hangt een Ottomaanse vlag (Turkse vlag) en in dezelfde uitstakkast ligt een kromzwaard. Oorlogsbuit van het 'Leger van de Congo Vrijstaat'.
Eduard Schnitzer, ook bekend onder zijn "moslimnaam" (...) Mehmed Emin Pasha, had zijn strepen in de heilige oorlog "tegen de Turken" al verdiend in wat nu Egypte en Sudan heet.
"Emin Pasha" en nog zo'n figuur, Belg dan,
luitenant Coquilhat, expert op de "Conferentie Tegen de Slaverij" in 1989, kleedde zich anders maar al te graag als moslims: zie foto van een schilderij in het Congo Museum van Tervuren. Travestieten van een bijzonder soort.
http://users.skynet.be/chst/coquilhat.htm
Duitsland, Belgiƫ, Engeland, ... 1 strijd: de moslimeenheid bekampen. - Voor het heil van de locale bevolkingen uiteraard.
Een bordje in de "Herdenkingszaal" van het museum in Tervuren maakt summier melding dat de "Veldtochten tegen de Slavenhandel" een lang in stand gehouden mythe was. Op hetzelfde bordje (zelfde paragraaf) staat dat nog in 1959 er in deze zaal een gedenkteken onthuld werd om de mythologische "Veldtochten tegen de Slavenhandel" te gedenken.
Deze paragraaf, waarschijnlijk niet van de hand van een Nederlandstalige, leest: "Een vrij laat voorbeeld van mythevorming is het gedenkteken van de 'Veldtochten tegen de Slavenhandel' dat in 1959 werd ingehuldigd kort voor de onafhankelijkheid van Congo diende het menslievende en beschavingbrengende karakter van de koloniale onderneming nog eens extra in de vert te worden gezet."
Uit bronnen blijk dat veel mensen zich net aangetrokken voelden tot de Islam omdat de Moslims de enige waren die hen bescherming boden (ongeacht hun geloof). http://www.idicweb.net/
---------------------------------------------
http://www.africamuseum.be/
http://www.congo2005.be/
---------------------------------------------
(*) "Toen de (hypocriete)(*) kritiek op de genocide in Leopold's "Congo Vrijstaat" begon aan te zwellen (...)"
-> Terloops: de "Congo Vrijstaat" werd helemaal niet genereus door de vorst aan Belgiƫ geschonken: het parlement "nationaliseerde" de Congo door er een kolonie van te maken en wel met als enige reden "humanitaire interventies" van Franse en Britse (en mogelijk Duitse) troepen voor te zijn. Door Leopold's genocide zagen die grootmachten de kans schoon Leopold's privewingewest te ontfrutselen.
Belgisch Congo binnenvallen voor wat voor goede reden ook lag wat moeilijk: dan had je oorlog op 't Europees continent. 1914 was zat er aan te komen. (Duitsland verloor zo zijn kolonies).