Media / Bush subsidieert conservatieve columnisten by The Guardian (résumé raf) Tuesday, Feb. 01, 2005 at 11:02 AM |
raf@indymedia.be 0476954290 |
In de VS hebben verscheidene conservatieve columnisten geld aangenomen van de regering-Bush om de publieke opinie te beïnvloeden. Amerikaanse media pakken met nieuwe bewijzen uit. Ze hebben het zelfs over een grootschalige "klandestiene campagne".
De krante-columnist Michael McManus kreeg 10.000$ om de regeringspolitiek
ten opzichte van huwelijken te bewieroken. Dat meldde de Los Angeles Times.
Het geld kwam uit het ministerie van Volksgezondheid en Menselijke Diensten
(Health and Human Services). Dat stortte de fondsen door via de Lewin group,
een consultancy-bedrijf. MacManus' eigen Marriage Savers Foundation kreeg
een extra-subsidie van 49.000$. De columnist moest een omstreden verschuiving van bijstandsgeld naar private huwelijksbemiddeling goedpraten. Ook Maggie Gallagher, een andere conservatieve columniste, nam geld van de regering aan voor hetzelfde beïnvloedingsprogramma, en wel 21.500$ van Health and Human Services, en nog eens 20.000$ van het ministerie van Justitie, zo meldde de Washington Post. Het schandaal begon toen de krant USA Today meldde dat de columnist Armstrong Williams 240.000$ had aangenomen van het ministerie van Onderwijs om omstreden beleidsacties van de regering te verdedigen in zijn bijdragen voor de pers, radio en televisie. Williams werd betaald via het PR-bureau Ketchum PR. Dat kwam eerder in het nieuws omdat het "nieuws" verzonnen had ten voordele van het geneesmidddelenbeleid van de Amerikaanse regering. De Democratische oppositie is van het "smeergeld" voor conservatieve Opinion-Leaders een politiek strijdpunt aan het maken. De Democraten vinden deze uitgaven ongepast op een moment dat het overheidstekort alsmaar toeneemt. Volgens een rapport van Democratische verkozenen in het Huis van Afgevaardigden zou de praktijk om media-stemmen te subsidiëren veel omvangrijker zijn dan tot nu wordt aangenomen. In 2004 spendeerde de regering-Bush ruim 88 miljoen dollar aan public relations, tegenover 37 miljoen dollar tijdens president Bush's eerste regeringsjaar. Tijdens diens eerste ambtstermijn is een kwart miljard dollar aan public relations uitgegeven. |