arch/ive/ief (2000 - 2005)

Media / Vertrouwenscrisis kost de kranten lezers
by Raf Custers Tuesday, Jan. 11, 2005 at 8:51 PM
raf@indymedia.be 0476954290

"De krantensector verkeert in crisis en niets illustreert dat beter dan de beslissing van de Franse krant Libération - "vroeger maoïstisch" - om 37% van zijn kapitaal in handen te geven van de bankier Edouard de Rothschild". Dat schrijft Ignacio Ramonet in Le Monde Diplomatique (van januari). Ramonet gewaagt van een wereldwijde krantencrisis. Maar in België valt dat volgens, de uitgevers althans, nogal mee.

Ramonet geeft nog voorbeelden van de kaalslag in Frankrijk. De persgroep Socpresse, uitgever van zo'n 70 titels waaronder Le Figaro, L'Express, L'Expansion en een tiental streekkranten, is overgenomen door wapenfabrikant Serge Dassault. Arnaud Lagardère, die ook wapens fabriceert, bezit al de groep Hachette die 47 tijdschriften (Elle...) en een aantal kranten (Nice-Matin, La Provence...) bezit.

"Als de daling van de krantenverspreiding voortduurt", schrijft Ramonet, "riskeert de onafhankelijke pers stap voor stap in handen te vallen van een klein aantal industriëlen". Hij noemt de bouwonderneming Bouygues (ook in TF1), Dassault, Lagardère, Pinault, Arnault, Bolloré (rederij), Bertelsmann (Duitse media-groep).

Volgens Ramonet ondervindt nu ook zijn eigen krant Le Monde Diplomatique dat het slecht gaat. Het maandblad verhoogde vanaf 1990 gestaag zijn "verspreiding" (diffusion = abonnementen + losse verkoop, RC) en zag tussen 2001 en 2003 de verkoop zelfs met ruim 25% stijgen. "Maar in 2004 zal de 'verspreiding' waarschijnlijk met 12% teruglopen".

"Vertrouwenscrisis"

"Het fenomeen blijft niet beperkt tot Frankrijk", aldus Ramonet. De verkoop van de International Herald Tribune daalde in 2003 met 4,16%, die van de Financial Times met 6,6%. De totale verspreiding van dagbladen over de voorbije vijf jaar daalde in Duitsland met 7,7%, in Denemarken met 9,5%, in Oostenrijk met 9,9% en in België met 6,9%. In de Europese Unie daalde het aantal verkochte dagbladen de laatste acht jaar met 7 miljoen exemplaren. Wereldwijd loopt de verkoop elk jaar gemiddeld met 2% terug. Tot zover de cijfers van Ramonet.

Ignacio Ramonet geeft een aantal redenen die volgens hem het afkalvende sukses van de dagbladen verklaren. De externe redenen zijn bekend: de opmars van de gratis kranten, de marchandisering van de krantenuitgevers die steeds meer nevenproducten zoals DVD's en boeken verkopen en zo de "identiteit van de krant" doen verwateren, en "natuurlijk de fenomenale expansie van het internet" en de toegang via breedband tot info-websites, informatie per SMS en de opkomst van de bloggers wier subjectiviteit de lezers volgens Ramonet beter bevalt dan "de valse objectiviteit en de schijnheilige onpartijdigheid van een bepaalde pers".

Ramonet ziet ook interne oorzaken die maken dat de pers haar geloofwaardigheid verliest. Onder die interne oorzaken: het feit dat de pers steeds meer toebehoort aan industriële groepen "die de economische macht bezitten en met de politieke macht onder één hoedje spelen", en vervolgens het zichtbare verlies aan kwaliteit van de kranten met tal van voorbeelden van leugens, verzonnen verhalen en zelfs regelrechte propaganda.

Jachtvliegtuigen

"Al die schandalen èn de steeds nauwere alliantie tussen de economische en politieke machten hebben onherroepelijk schade toegebracht aan de geloofwaardigheid van de media", aldus Ramonet. En er komt geen beterschap nu industriëlen hun greep op de media versterken, integendeel.

Serge Dassault, fabrikant van jachtvliegtuigen, kocht onder meer Le Figaro omdat "een krant toelaat bepaalde gezonde ideeën te laten doorstromen". Nog enkele sprekende quotes van Serge Dassault aan het adres van de redacteurs van 'zijn' krant Le Figaro: "Ik had graag gehad, in de mate van het mogelijke, dat de krant meer het belang van de bedrijven zou laten primeren. Sommige informatie moet omzichtig behandeld worden. Het gaat om artikels die spreken over contracten waarvoor de onderhandelingen nog lopen. Er is informatie die meer kwaad doet dan goed. Ze kan de commerciële en industriële belangen van ons land in het gedrang brengen".

"Schoonste jaren"

Ook Belgische kranten hebben het moeilijk, al zijn er ook titels die goed boeren. Dit zijn cijfers over de kranten-verspreiding in België. Op lange termijn is er een aanzienlijke terugval. De totale oplage van de Belgische kranten evolueerde van 2.585.970 exemplaren in 1971, naar 2.033.873 in 1987, 1.987.050 in 1991, 1.895.711 in 2000 en 1.781.330 in 2003 (of in 2003 nog 10.600 meer als De Lloyd wordt meegeteld).

De recentste cijfers van de Belgische Vereniging van Dagbladuitgevers gaan over de betaalde verspreiding (abonnementen niet meegerekend) gedurende het derde trimester van 2004: die bedroeg toen 961.932 Nederlandstalige en 487.690 Franstalige dagbladen of een totaal van 1.449.622. Dat was een achteruitgang van 0,37% tegenover het derde trimester van 2003.

De Belgische krantenuitgevers panikeren echter niet. "De voorbije tien jaar waren de schoonste die ik heb meegemaakt", aldus commercieel directeur Xavier Verellen van Het Laatste Nieuws (De Persgroep), "we hebben nu 1 miljoen lezers per dag". Hij wijst op de vooruitgang van Het Laatste Nieuws ("van 225.000 naar 290.000" verkochte kranten), De Morgen, De Standaard en Het Nieuwsblad. Hij wijst ook op het sukses van de gratis kranten (Metro voorop) en concludeert: "het aantal lezers stijgt".

Verellen erkent wel dat het "vechten is voor de tijd van de consument. Die is individualist geworden en stopt radikaler dan vroeger als hij iets niet goed vindt. Daarnaast is er de concurrentie van het internet". Dat betekent volgens Verellen dat een krant toegevoegde waarde moet bieden, "zoals de beste columnisten en de beste katernen, met de beste verhalen die het best zijn uitgewerkt. Het grote nadeel van het internet: je hebt informatie maar geen duiding. Die geven wij met onze krant wel".

"Het is wel onze ambitie een massa-medium te zijn", aldus Xavier Verellen, "die zullen er in de toekomst haast niet meer zijn. Er komen immers steeds meer specifieke televisie-kanalen". Het maken van een krant kost ook veel geld. Dus moeten krantenmakers extra-inkomsten zoeken, onder andere door zelf websites te maken. "We hebben een veilingsite gekocht", zegt Xavier Verellen, "we weten ook dat de classified ads [zeg maar: de zoekertjes, rc] onherroepelijk naar het internet zullen gaan".

Belang van Limburg
by Stefan Roumen Thursday, Jan. 13, 2005 at 11:16 AM
diana.muller@pandora.be

Helaas schrijven jullie in dit artikel niets over Het Belang van Limburg. Als rasechte Limburgers stoort het ons wel erg dat de krant sinds een aantal jaren steeds meer begint te collaboreren met de mythe van een Vlaamse Staat. Het begon me op te vallen voor de laatste verkiezingen: toen werden er Vlaams Blok-advertenties geplaatst, en ook de teneur van sommige lezersbrieven loog er niet om: het racisme was in opmars, ook in Limburg, waar we tot nog toe geen noemenswaardige problemen hebben gehad met de vreemdelingen in onze provincie.

Het is spijtig dat de krant nu steeds meer uitspraken plaatst in de zin van : "Limburg, net als de andere Vlaamse provincies,...", waarmee duidelijk geïnsinueerd wordt dat Limburg een deel van Vlaanderen zou zijn. Als Limburgsgezinden willen wij hier echter niets van weten. Daarom dat we nu bijna geen kranten meer lezen en het Belang van Limburg niet meer kopen. Nieuws lezen doen we sindsdien op een neutraal medium, zoals Indymedia er een is. Hier kunnen immers alle meningen terecht, ook de meningen die niet passen binnen de Vlaams-nationale mythe van de onafhankelijke Vlaamsche Staat. Ik kan me heel goed voorstellen dat er nog meer Limburgers zijn die dit probleem ondervonden hebben met hun "Belangske" en die zich storen aan deze neiging tot collaboratie met de fascisten en Vlaams-nationalen. Zouden die ook even willen reageren?

Groeten,

Diana Müller, Ronald en Stefan.