arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL / Privatisering van Deutsche Post gaat voort
by raf Monday, Jan. 03, 2005 at 9:58 PM
raf@indymedia.be 0476954290

In Duitsland gaat de privatisering voort van Deutsche Post, eigenares van het koerierbedrijf DHL. De Duitse staat verkoopt met dat doel een pakket van 12% van de aandelen van Deutsche Post aan de staatsbank KfW. Het brengt de Duitse staat 1,7 miljard euro op. Ook de privatisering van Deutsche Telekom gaat voort.

De aandelenverkoop zou volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung begin volgende week plaatsvinden. Ze zal de eigendomsstructuur van Deutsche Post ingrijpend veranderen. Nu zijn de aandelen als volgt verdeeld: de 'Bund' (Duitse staat) heeft 20% van de aandelen, de Kreditanstallt für Wiederaufbau (KfW, onder controle van de Duitse federale staat en de deelstaten) heeft 36,5% in handen en de resterende 43,5% van de aandelen zitten verdeeld bij andere beleggers. Na de verkoop heeft KfW 48,5% van de aandelen en de Bund nog maar 8%.

De Duitse staat is zich volop uit zowel Deutsche Post als uit Deutsche Telekom (22,7% Bund, 15,3% KfW) aan het terugtrekken. Tegen einde 2006 zou die operatie achter de rug moeten zijn. De KfW – een staatsbank opgericht in 1948 - fungeert als tussenacteur om de aandelen van deze gemengde ondernemingen aan privé-investeerders te verkopen. Eind november verkocht de KfW al voor 1 miljard euro Deutsche Post-aandelen aan institutionele beleggers.

Op 20 december kocht KfW 3,3% van de aandelen van Deutsche Telekom die de Duitse 'Bund' bezat, voor een bedrag van 1,6 miljard euro. Later dit jaar zou de Duitse staat nog een pakket aandelen van Deutsche Telekom van de hand doen.
De KfW mag niet meer dan de helft van een te privatiseren onderneming bezitten. Vooraleer de Duitse staat opnieuw DP-aandelen zou willen verkopen, zal KfW dus eerst DP-aandelen op de aandelenmarkt moeten aanbieden en (met winst) verkopen. De Duitse minister van Financiën heeft in zijn begroting voor 2005 voor 17 miljard inkomsten uit de verkoop van aandelen ingecalculeerd.

De grootste koerier

Deutsche Post is een verre opvolger van de Deutsche Bundespost, een zuivere openbare dienst die vanaf 1989 evenwel werd klaargestoomd voor een privatisering. Vanaf '98 veranderde de onderneming naar eigen zeggen definitief van een "openbare dienst in een internationale onderneming die op de markt is gericht".

De toenmalige Deutsche Post AG begon in dat jaar intensief andere bedrijven over te nemen. DP verwierf zo eerst 25% van DHL International (ze had sinds 1993 al een "klein percentage" van DHL) en nam in 1999 onder andere het Zwitserse logiestieke bedrijf Danzas en de Amerikaanse luchtvrachtvervoerder Air Express International over. Eind '98 verkocht de Duitse staat ook zijn aandelen van Deutsche Postbank AG aan Deutsche Post AG.

Op 20 november 2000 werd Deutsche Post een beursgenoteerde onderneming. Het was de belangrijkste beursintroductie in Duitsland en de derde belangrijkste ter wereld van 2000. In korte tijd werden 29% van de aandelen aan privé-investeerders en beleggers verkocht, in januari 2001 werden nog eens 2% verkocht. Volgens Deutsche Post kochten de eigen "medewerkers" ruim 6% van de aandelen. In de nasleep van deze beursgang veranderde Deutsche Post in Deutsche Post World Net (DPWN).

In 2002 kreeg Deutsche Post in drie stappen DHL helemaal in handen: op 1 januari verhoogde ze haar belang tot 51%; in juli nam ze de 25% DHL-aandelen over die Lufthansa Cargo bezat, en in december nam ze de resterende DHL-aandelen over van twee investeringsfondsen en van Japan Airlines.

Momenteel is Deutsche Post World Net in het kader van zijn Star-plan grondig met haar logistieke dochterbedrijven (DHL, Danzas, Van Gend & Loos,...) aan het schuiven om ze alle in DHL te integreren en om van DHL de sterkste koerier ter wereld te maken. Ook de herschikking van routes en sorteercentra past in dat kader. Het Europese sorteercentrum van DHL Aviation op de luchthaven van Zaventem verhuist tegen 2008 naar Leipzig in Duitsland.