arch/ive/ief (2000 - 2005)

EU & milieu / Handel in CO2-pollutie wordt miljarden-business
by raf Tuesday, Dec. 28, 2004 at 3:54 PM
raf@indymedia.be 0476954290

Op 1 januari gaat de EU-richtlijn over de "pollutie-handel" in voege. De richtlijn bepaalt hoeveel CO2-gas de steenkoolcentrales, raffinaderijen en zware industrie nog mogen uitstoten. De nieuwe richtlijn doet ook een nieuwe economische sector ontstaan waarin miljarden kunnen omgaan.

In Duitsland alleen zal de nieuwe emissie-richtlijn van toepassing zijn op zo'n 1700 ondernemingen en moet de jaarlijkse CO2-uitstoot van 505 miljoen ton naar 495 miljoen ton dalen.

Maar de vervuilende bedrijven hoeven niet onmiddellijk de reële uitstoot van CO2 terug te dringen, ze kunnen ook tijd winnen. De richtlijn voert immers een systeem in van CO2-vergunningen: bedrijven die minder CO2 uitstoten dan toegelaten, kunnen hun vergunningen verkopen aan bedrijven die teveel CO2 uitstoten. De handel kan van bedrijf tot bedrijf verlopen, maar ook via makelaars of via echte emissie-markten. En het belooft kennelijk een bijzonder lukratieve markt te worden.

De firma EEX (European Energy Exchange) uit Leipzig heeft in 13 Europese landen al onderzocht hoe groot de handel in emissie-vergunningen volgend jaar zou kunnen zijn. Volgens een woordvoerder zou in 2005 een CO2-volume van 150 miljoen ton verhandeld worden. Dat zou volgens EEX in de hele Europese Unie een omzet van 1.4 tot 1.5 miljard euro kunnen vertegenwoordigen.

Een half dozijn beurzen zal onderling wedijveren om de pollutie-vergunningen te kunnen verhandelen. Daaronder de European Climate Exchange in Amsterdam waarin de International Petroleum Exchange van Londen en de Chicago Climate Exchange uit de Verenigde Staten samenwerken. In Duitsland hoopt EEX marktleider te worden.
EEX heeft sinds maart 2004 dagelijks de prijzen per ton CO2 bijgehouden. Deze maand lag die rond €8.50. EEX heeft daarmee een graadmeter gezet. Voor de invloed van EEX is ook Duitslands industriële gewicht van belang: een kwart van alle uitstoot-vergunningen in de EU wordt in Duitsland toegekend.."

In de toekomst zullen de ontwikkelde landen ook uitstoot-kredieten kunnen opbouwen op basis van initiatieven voor Schone Energie. De Nederlandse energie-groep Essent bij voorbeeld heeft in Tejona in Costa Rica een windmolenpark gebouwd dat "propere stroom" produceert die aan Essent verhandelbare emmissie-certificaten oplevert. De Duitse chemiegroep BASF werkt met steun van de Wereldbank aan gelijkaardige projecten in ontwikkelingslanden. "Het maakt niet uit waar je op uitstoot bespaart. Een ton CO2 in China is evenveel waard als een ton CO2 in Duitsland", aldus een woordvoerder van BASF.

Volgens de Duitse wereldomroep Deutsche Welle zou deze gang van zaken de volgende jaren miljarden euro kunnen vrijmaken "voor energie-projecten of herbebossing in ontwikkelingslanden". Of die mooie voorspelling uitkomt, valt af te wachten. (Bron: Deutsche Welle).

luchtkastelen bouwen ?
by Stefan Roumen Wednesday, Dec. 29, 2004 at 9:23 PM
stefan.roumen@pandora.be

Luchtkastelen Bouwen ?

Indien de lucht verkoopbaar wordt, betekent dit dat het systeem van deze EU-richtlijn (handel in emissierechten) vanaf 2008 internationaal zal toegepast worden.
Onze vrees is dat de aanvankelijk wellicht gerechtvaardigde aspiraties om de Kyoto-norm te halen zullen ontaarden in een zoveelste uitbuitingsmechanisme waarvan vooral de armere landen weer het slachtoffer gaan worden. Zij zullen immers hun lucht kunnen verkopen, opdat de westerse en multinationale ondernemingen ongestraft verder kunnen vervuilen, in ruil voor wat slijk der aarde.
Hoe is het trouwens mogelijk dat de lucht verkocht kan worden? Een collectief bezit kan en mag immers niet verkocht worden.
Hoe lang zullen wij dit soort perverse beslissingen nog legitimeren door te stemmen voor de mensen die dit soort zaken onderschrijven ? Het is immers niet in ons belang dat onze lucht verder vervuild wordt, ook als er geld voor betaald wordt. Want geld kunnen wij niet inademen. Door de digitalisering van het geld is dat trouwens ook niet veel meer dan een fictie geworden. Eigenlijk is het allemaal lucht, net als het leasen van ons rioleringsstelsel.