arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL / DHL-werknemers dwingen versnelde tussenkomst van bemiddelaar af
by raf Monday, Dec. 27, 2004 at 5:41 PM
raf@indymedia.be 0476-954290

Zaventem – Ook vrijdag- en zaterdagnacht hebben de werknemers van het koerierbedrijf DHL stakingsacties gevoerd in het sorteercentrum op de luchthaven van Zaventem. Ze protesteren tegen het feit dat de DHL-directie het sorteercentrum tegen 2008 wil verhuizen naar Leipzig maar weigert intussen de werkzekerheid te garanderen. DHL heeft tijdens de stakingen interimmers ingezet, hetgeen wettelijk verboden is.

Donderdagnacht kregen de werknemers van het DHL-sorteercentrum in Zaventem informatie over de onderhandelingen tussen vakbonden en directie. Die waren op woensdag afgesprongen. DHL wil tegen 2008 het sorteercentrum van DHL Aviation naar Leipzig in het Oosten van Duitsland verhuizen. Daardoor zouden er 1700 jobs verdwijnen. DHL-directeur Bert Zwerver heeft volgens vakbondsbronnen tegenover zo'n 200 werknemers verklaard dat er werkzekerheid zou zijn tot in oktober 2008. Maar tijdens de onderhandelingen slikte het bedrijf die belofte in. Het zegt nu van maand tot maand te zullen beoordelen of er nog meer herstructureringen nodig zijn. Zo ja, dan kan DHL hoogstens gedurende vier maanden werkzekerheid garanderen. Het personeel vindt dat onaanvaardbaar. Daarop legde de nachtploeg donderdagnacht het werk neer.

Vakbondsmensen wijzen op tal van contradicties. Vooreerst zouden al degenen die het slachtoffer worden van het Pegasus-plan (voor de verhuis naar Leipzig) wèl hun job op Zaventem houden tot in 2008. Maar de andere werknemers zouden voortaan van maand tot maand moeten afwachtenn of ze hun C4 zullen krijgen. Twee categorieën van werknemers dus, hetgeen volgens vakbondsmensen verdeeldheid kan zaaien. Bovendien: welke departementen en functies worden al of niet door Pegasus geraakt? DHL heeft tijdens de onderhandelingen naar verluidt beloofd dat het tegen 15 januari op die vraag kan antwoorden. Een vakbondsafgevaardigde begrijpt één en ander niet zo goed: "DHL legde begin 2004 al zijn Pegasus-plan op de regeringstafel, maar toch zouden ze nu geen details kunnen geven. Hier klopt iets niet".


De DHL-directie heeft de afgelopen dagen en nachten alles gedaan om de stakingsacties te voorkomen en, eens ze bezig waren, om ze uit te hollen en te doen stoppen.
Woensdagnacht was meer dan de helft van vliegtuigen die normaal Zaventem aandoen naar andere luchthavens afgeleid. "Donderdag wilden de mensen niet meer wachten", aldus een delegee. Nog terwijl de vakbondsafgevaardigden de mensen aan het informeren waren, legden de eerste groepen het werk neer. "We hebben niet tot staking opgeroepen, we hebben alleen gezegd dat werken een recht is maar staken ook en dat iedereen gesteund zou worden. We hebben erop gedrukt dat de mensen begrip zouden hebben voor elkaar standpunten. Rond 3 uur hebben wij de stakers naar huis gestuurd. Een half uur later liet de directie ook diegenen gaan die wilden werken". Donderdagnacht had de directie naar verluidt ook een 45-tal extra trucks besteld, maar die konden niets doen omdat laadkaaien geblokkeerd waren met containerliften.

Vrijdagochtend meldde de VRT-radio dat de dagploeg aan het werk ging: ze liet BBTK-delegee Daniel Clerens horen – die verklaarde dat de werknemers de belofte van werkgarantie tot 2008 niet vergeten zijn - maar ook een werknemer van de dagploeg die niet ging staken. "Maar dat gaf een volkomen vertekend beeld", aldus een vakbondsman, "want overdag zijn er in het sorteercentrum nogal wat DHL-mensen van andere projecten bezig die echter niet in loondienst zijn van DHL Aviation". Om 6 uur 's ochtends zou de helft van de dagploeg aan de delegees te kennen hebben gegeven de staking te steunen. Ook vrijdag legde de nachtploeg het werk neer.


Toen had de actie al vruchten afgeworpen. Twee dagen eerder, op woensdag, hadden de vakbonden de tussenkomst van de sociaal bemiddelaar ingeroepen. Volgens de directie was de bemiddeling van het ministerie van Arbeid en Tewerkstelling gepland voor "midden januari". Maar vrijdag gewaagde de directie al van een afspraak "begin januari" en gebruikte ze dat gegeven om de stakers de "manipuleren" (de woorden van een vakbondsafgevaardigde) met de woorden ""dat staken in geval van bemiddeling niet toegelaten" zou zijn.

Ook zaterdagnacht volgde er een stakingsactie. Van 65 van de werknemers, zo wordt ons gezegd, met dien verstande dat er in het weekend nogal wat tijdelijke contracten en studenten worden ingezet "die met één weekend staken een kwart van hun maandinkomen dreigen te verliezen".

Daarop kwam de directie op zondag naar verluidt met weer een ander argument, namelijk dat "er geen staking bezig is, omdat er toch geen stakersposten staan". DHL riep dat laatste argument in om te goed te praten dat ze interimmers had ingezet, die ze overigens weigerde naar huis te sturen. De wet verbiedt dat in geval van een staking interimmers aan de slag gaan. De vakbondsafgevaardigden hebben de aanwezigheid van interimmers tijdens de staking geacteerd en het is zeker één van de feiten die ze aan de sociaal bemiddelaar zullen melden. De eerste bijeenkomst met de bemiddelaar, dat zou vaststaan, is nu voor 4 januari gepland.

"De acties doen DHL pijn", zegt een delegee, "ze hebben gezegd dat ze opnieuw willen praten en dat het niet noodzakelijk is te wachten op een verzoening. Dat ze ons dan uitnodigen maar tegelijk ook verklaren dat ze bereid zijn toegevingen te doen. Anders heeft een nieuwe bijeenkomst geen zin".