arch/ive/ief (2000 - 2005)

Zal Brusselse comfortzone de stad leefbaar maken?
by han Soete Friday, Dec. 17, 2004 at 6:44 PM
han@indymedia.be

Een aantal Brusselse milieu, fietsers en leefmilieu verenigingen maakten vandaag op een persconferentie hun kanttekingen bekend bij de plannen voor een Brussels Comfortzone. Opvallend was dat men unaniem de nieuwe wind die door Brussels waait verwelkomt en hoopvol is over een leefbare binnenstad.

Zal Brusselse comfor...
dsc_4118_comfort_zone.jpg, image/jpeg, 601x359

Tegen de zomer van 2005 zullen er in deel van Brusselse centrum maatregelen genomen worden om het autoverkeer te ontmoedigen: lussen, extra voetgangersgebied, gewijzigde rijrichtingen, etc.
De Brusselse milieu, fietsers, bewoners,... verenigingen* verheugen zich in de eerste plaats over deze wijziging van het typische Brusselse discours. Blijkbaar waait er nieuwe wind door het Brusselse die het mogelijk maakt dat vermindering van de autodruk en een evenwichtige ontwikkeling van stedelijk functies bespreekbaar worden.

Toch willen verenigingen enkele kanttekeningen maken bij de plannen voor een Brussels Comfortzone. Die comfortzone maakt immers deel uit van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan en men wil dan ook dat zo snel mogelijk dat gehele plan wordt gerealiseerd. Men wil ook dat de comfortzone wordt uitgebreid tot andere delen van de binnenstad: oude graanmakt, begijnhofwijk, vismet, Zuidstraat, Lombartstraat,...
Het hele project kan ook pas slagen als er werk wordt gemaakt van de heraanleg van de centrale lanen.

De verenigingen doen ook een aantal voorstellen aan de stad om de werking van comfortzone te verbeteren. Zo pleit men voor voetgangers-momenten, straten zouden op bepaalde momenten kunnen voorbehouden blijven voor spelende kinderen, winkelende mensen,... en op andere momenten gematigd verkeer kunnen onthalen.
Ook dient het publiek beter geïnformeerd te worden, men zou bijvoorbeeld zoals in andere steden bordjes moeten plaatsen waarop duidelijk wordt aangegeven hoeveel parkeerplaatsen er nog beschikbaar zijn.
Natuurlijk werd er ook gepleit voor beter en meer openbaar vervoer en moet er ook meer plaats komen voor de fietser.

Op de vraag of dit alles er niet voor zou zorgen dat de binnenstad nog duurder zou worden om te wonen antwoorden de meeste aanwezigen enigsinds ontwijkend. Het weze gezegd dat de mensen van Bralvzw zelfkritisch antwoorden en duidelijk stelden dat dergelijke plannen inderdaad moeten samengaan met meer sociale woningen in Brussel.

* IEB, Bralvzw, Cracq, ARAU, Fietsersbond Brussel, comité ter verdediging van de bewoners van Brussel-Centrum