Werknemers AGC Automotive wijzen herstructurering af en staken voort by christophe callewaert Thursday, Dec. 16, 2004 at 4:44 PM |
christophe@indymedia.be |
De werknemers van AGC Automotive staken voort. Ze willen dat de directie het herstructureringsplan intrekt en dat de geplande afvloeiingen niet doorgaan. Bij AGC Automotive staan 284 banen op de tocht.
Begin december vernamen de werknemers van autoruitenbouwer AGC Automotive (ex-Splintex) per brief dat de directie 284 van de 850 banen wil schrappen. Sindsdien zijn ze in staking. Vanmorgen werd op een algemene personeelsvergadering beslist om de staking verder te zetten. « We vinden dat een herstructurering niet nodig is, » zegt Paul Lootens van de socialistische Algemene Centrale. « De productie-eenheden van Fleurus voldoen aan de technische eisen. Het personeel is bekwaam en er zijn voldoende bestellingen. » De directie blijft bij haar standpunt dat een herstructurering de enige manier is om het bedrijf leefbaar te houden. Maar dat geloven de vakbonden dus niet. « Meer nog: als de directie haar plannen doorzet, komt de toekomst van het bedrijf in gevaar, » zegt Paul Lootens. « Momenteel wordt in Fleurus het hele gamma geproduceerd. De directie stelt nu voor om de productie van zijruiten afbouwen. Wij zijn er van overtuigd dat de klanten willen dat een autoglasbedrijf het volledige pakket kan leveren. » Tony Marzola, hoofdafgevaardigde van het ACV vindt dat de directie best eerst eens in eigen boezem kijkt. « Er moet een beter beheer van de beschikbare middelen komen. Ook het management moet beter. Want op dat vlak schoot de huidige directie schromelijk te kort, » aldus Tony Marzola. De standpunten van de directie en werknemers blijven dus lijnrecht tegenover elkaar staan. Enige hoop dat daar snel veranderig in komt, is er niet. Pas volgende week woensdag gaan de bonden en de directie opnieuw aan tafel zitten. « We gaan stevige argumenten verzamelen om ons standpunt te onderbouwen, » zegt Tony Marzalo. De vakbonden hopen dat ze de directie daarmee kunnen overtuigen om af te zien van de herstructureringsplannen. VBO Toen de werknemers van de autoruitenproducent begin december de directie een tijdlang vasthielden, werd AGC Automotive heel even een nationaal symbooldossier. « Sommigen proberen zelfs de schuld voor het mislukken van de onderhandelingen voor een sociaal akkoord in onze schoenen schuiven, » zegt Tony Marzola. « De situatie is een beetje complexer dan dat. De werkgevers van het VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen, cc) willen het brugpensioen afschaffen. Maar hier stelt Glaverbel, dat toch één van de belangerijke leden van het VBO is, voor om een deel van het personeel op brugpensioen te sturen. » Ook het feit dat de directie aandringt op meer flexibiliteit, maakt dat AGC Automotive toch een beetje de allure van een symbooldossier krijgt. Tot nu toe hebben de vakbonden verhinderd dat interims een grote rol spelen in het bedrijf. « De directie wil een groot aantal interims om productiepieken op te vangen. Er zijn ooit interims geweest, maar die zijn na onderhandelingen vervangen door tijdelijke contracten van drie of zes maanden. Daar willen ze terug van af om meer flexibel te zijn en om zich beter te kunnen concentreren op hun core-business, » zegt Paul Lootens. De werknemers van AGC Automotive zullen de eindejaarsperiode moeten rondkomen met stakersvergoedingen. « Dat betekent een heel zwaar loonverlies, » geeft Paul Lootens toe. « Dat is hard en moeilijk, » zegt ook Tony Marzola van het ACV. « Maar ondanks de ontgoocheling dat de gesprekken van gisteren niks hebben opgeleverd, blijven de werknemers zeer gemotiveerd. De mensen hebben goed nagedacht vooraleer ze beslisten om door te staken, » zegt Tony Marzola. |