Weg afgesloten? Bel de trage-wegen-lijn! by vzw Trage Wegen Monday, Dec. 06, 2004 at 3:04 PM |
trage-wegen-lijn@tragewegen.be 02 204 09 72 Vooruitgangsstraat 323 bus 10, 1030 Brussel |
De vzw Trage Wegen begint met de steun van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt met een helpdesk “Voet- en Buurtwegen”. Deze informatie- en hulplijn wil een antwoord bieden op prangende vragen over het behoud en herstel van Vlaanderens ‘trage wegen’. Het initiatief, dat de naam “trage-wegen-lijn” meekreeg, startte officieel op 1 december 2004.
De vzw Trage Wegen begint met de steun van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt met een helpdesk “Voet- en Buurtwegen”. Deze informatie- en hulplijn wil een antwoord bieden op prangende vragen over het behoud en herstel van Vlaanderens ‘trage wegen’. Het initiatief, dat de naam “trage-wegen-lijn” meekreeg, start officieel op 1 december 2004.
Kansen voor een duurzaam mobiliteitsbeleid
De vraag naar ‘trage wegen’ wordt steeds groter. Veldwegen, kerkwegels, jaag- en dijkpaden, bospaden,…zijn vandaag immers de ideale verbindingen voor niet-gemotoriseerd verkeer. Vroeger lag Vlaanderen er bezaaid mee, maar vele trage wegen zijn ondertussen verdwenen of dreigen binnenkort te verdwijnen. “We mogen trage wegen niet bekijken als een (kwalijke) erfenis uit het verleden, maar wel als een kans voor een duurzaam mobiliteitsbeleid” , stelt Van Brempt. “De zogenaamde ‘trage wegen’ kunnen vandaag immers veilige fiets- of voetgangersverbindingen vormen tussen twee woonkernen als alternatief voor een verplaatsing met de wagen. Bovendien dragen trage wegen bij tot een verbetering van de levenskwaliteit van een woonomgeving. Ze zijn immers ideaal om wandelaars van de streek te laten genieten. En dan spreken we nog niet over hun mogelijke functie als ecologische verbinding in het sterk versnipperde Vlaamse binnenland”, aldus de minister.
Grote vragen, kleine problemen en alles daartussenin.
Maar al te vaak worden mensen op het terrein geconfronteerd met de aftakeling van trage wegen: de weg waarlangs men jarenlang de hond uitliet is plots afgesloten, het veldwegeltje naar school valt ten prooi aan braamstruiken en brandnetels, een rustig pad wordt een piste voor quads en motors,… Hieruit groeit vaak een ongenoegen, maar dit leidt niet noodzakelijk tot acties. “Mensen die zich willen inzetten voor het behoud of herstel van trage wegen stuiten vaak op een gebrek aan juiste informatie en ondersteuning. Ook gemeenteambtenaren worden vaak met die problemen geconfronteerd. Dikwijls doen indianenverhalen de ronde over onderhoudsplicht en erfdienstbaarheden, wat de onduidelijkheid alleen maar in de hand werkt”, weet Steven Clays, de man achter de helpdesk.
Een overlegmodel voor voet- en buurtwegen
Met de trage-wegen-lijn geeft de vzw correcte –zowel praktische als juridische- informatie over voet- en buurtwegen. “Wanneer mensen ons ook tips vragen hoe zij tot actie moeten overgaan, kiezen wij resoluut voor het overleg”, verduidelijkt Steven Clays. “Daar waar álle betrokkenen samen zitten, worden immers de beste resultaten geboekt”. Op die manier gaan paden terug open, engageert een gemeente zich tot een beter onderhoud, of wordt een voetweg omgelegd over een voor ieder aanvaardbaar tracé. “Met het ondersteunen van deze helpdesk willen we duidelijk stellen dat we de trage wegenproblematiek ernstig nemen”, benadrukt Kathleen Van Brempt. Door alle vragen te bundelen en terug te koppelen met de bevoegde diensten bij provincies en gemeenten wil de vzw Trage Wegen ook een bruikbare bijdrage leveren voor beleidswerk rond trage wegen.
Praktisch
De trage-wegen-lijn is bereikbaar van maandag tot en met donderdag op nummer 02/204 09 72 of per e-mail: trage-wegen-lijn@tragewegen.be
literair en filosofisch by frank colle Monday, Dec. 06, 2004 at 8:34 PM |
Voor een meer literaire en filosofische benadering zie bvb. Filosofie van het landschap, Ton Lemaire.