Verkeer en lucht: moeilijke combinatie by Bram Claeys (BBL) Wednesday, Dec. 01, 2004 at 2:01 PM |
De Vlaamse Milieumaatschappij publiceert vandaag haar nieuwe cijfers over de luchtvervuiling in Vlaanderen. Die blijft problematisch voor stof en stikstofoxiden. Ook de uitstoot van broeikasgassen gaat nog altijd verre van de goede richting uit. Allemaal stoffen waar het verkeer een van de grote verantwoordelijken is. De Bond Beter Leefmilieu vraagt dan ook dat de regering de conclusie trekt dat maatregelen ten gronde nodig zijn om ons verkeer onder controle te krijgen.
De VMM wijst er terecht op dat fijne stofdeeltjes een van de belangrijkste luchtverontreinigende stoffen zijn. Vooral de ademhaling heeft te lijden onder te hoge concentraties stof in de lucht, in het bijzonder voor oudere mensen, kinderen en mensen met ademhalingsproblemen. Op dagen als vandaag, waar de stofconcentraties opnieuw hoge toppen scheren, is de boodschap van de VMM geen goed nieuws voor astmapatiënten.
Een boodschap komt luid en duidelijk naar voor uit het rapport van de VMM: vooral de problemen veroorzaakt door het verkeer raken maar niet onder controle: zij dragen in toenemende mate bij tot het falen van onze pogingen om onze lucht zuiver genoeg te krijgen. Samen met Nederland en de regio rond Milaan, heeft Vlaanderen de meest vervuilde lucht van Europa. Wereldwijd staan we in de top vijf.
Er bestaat vandaag een groeiende consensus in de drie gewesten rond de nood aan een beleid dat het vrachtverkeer tracht in te tomen. Het voorstel om het vrachtverkeer – ook het doorgaand vrachtverkeer – aan een kilometerheffing te onderwerpen kan rekenen op een zeer breed maatschappelijk draagvlak.
De middelen die hierbij vrijkomen kunnen – onder meer – worden ingezet om het vrachtvervoer per spoor en te water te versterken. BBL denkt hierbij onder meer aan de financiering van de IJzeren Rijn.
Een andere consensusmaatregelen die reeds jaren erkend wordt, maar niet in praktijk wordt gebracht, is het stimuleren van multimodaal transport, via het inrichten van bedrijventerreinen op knooppunten van spoor-, weg- en waterwegen. Ook nu weer worden nieuwe terreinen en kantorencomplexen aan louter snelweglocaties voorzien. Zo lukt het natuurlijk nooit.
Deze noodzakelijke stap zal echter niet volstaan, willen we de Vlaamse luchtkwaliteit terug op peil krijgen.