arch/ive/ief (2000 - 2005)

Is doden gerechtvaardigd door religies?
by Guido Friday, Nov. 26, 2004 at 2:54 PM
Guido@stopimperialism.be

Verslagje van een lezing die gisteren doorging in een gebouw van de unief op de Blandijn te Gent. Een lezing over "Is doden gerechtvaardigd door religies?", georganiseerd door het Intercultureel Dialoog Platform.

De lezing werd gegeven door Kerim Balci (een verslaggever en commentator over het Midden-Oosten en columnist bij het Turks Dagblad Zaman. Hij heeft jarenlang als correspondent gewoond en gewerkt in Jerusalem.).

De lezing begon omstreeks 19u45 en was gedaan rond 22u15, ze was volledig in het Engels en er was geen pauze, altijd even geconcentreerd zijn was niet zo evidend.

Ga hier neerschrijven wat ik terugvind in gemaakte nota's.

Kerim legde eerst uit wat de term Jihad betekent: "to struggle".

"The greater Jihad": de strijd die elke persoon met zichzelf moet hebben om een beter mens te bekomen.

"The Jihad of the Sword" is iets uit de middeleeuwen en wordt nu misbruikt door radicalen.

Kerim gaf dan vervolgens uitleg bij de negen principes van de "Christian just war doctrine", die ongeveer overeenkomen met de "Moslim just war doctrine". Dit gebaseerd op eigen onderzoek. De negen principes kunnen oderverdeeld worden in drie 'sets'.

Kerim merkte op dat de Taliban fout waren geweest met het niet willen uitleveren van Ben Landen aan de V.S. Dit omdat volgens één van de "just war" principes je geen oorlog kan verklaren als je op voorhand weet dat je hem niet kan winnen.

Een andere principe is dat oorlog de laatse keuze moet zijn. Of dat de oorlog een goed doel moet voorhebben. Kerim nam hier als vorbeeld de oorlog tegen Irak, die gebaseerd was op leugens en haalde ook het cijfer aan van meer dan 100.000 dode burgers.

Kerim vertelde ook dat zijn persoonlijk standpunt is dat er geen echte moslimstaten zijn. Iran en Saoudie-Arabië worden in het Westen wel gezien als moslimsstaten maar zijn het helemaal niet omdat ze geen recht van vrijheid van meningsuiting hebben. In de Koran staat dat het recht op vrije meningsuiting héél belangrijk is en de basis moet zijn van een moslimland.

Verder ging het ook over fatwa's en verzen. Kerim zei dat men wat in de Koran staat, altijd in de context moet bekijken waarin het geschreven werd en vooral ook de tijd. Nu gebruiken radicalen stukjes van verzen die 100den jaren geleden werden neergeschreven, rukken ze uit hun context en misbruiken ze voor eigen doeleinden.

Veel van wat in de Koran staat dat ten tijde van de kruistochten werd geschreven, wordt nu misbruikt door enkelen.

Kerim vertelde ook dat zelfmoordcommando's niet doen wat in de Koran staat, het wordt er nergens in vermeld. Zeker niet tegen burgers.

Hij heeft hier verschillende malen met leiders van Hamas over gesproken, over het waarom van die zelfmoordaanslagen. Mensen binnen en buiten Hamas vinden dat elke Israëliër een soldaat is, door betaling van belastingen, kinderen kunnen later soldaten worden,... Kerim zei ook dat bij de meeste van die aanslagen veelal kinderen, vrouwen en mannen omkomen, waaronder ook Arabieren.

Hij vertelde ook van een bom van 1 ton die op het huis van een leider van Hamas werd gedropt, hierbij werden drie gebouwen van, vier verdiepingen ernield en kwamen elf kinderen om het leven. Karim zei dat Israël de nodige technische knowhow heeft om enkel de kamer van de leider te laten ontploffen maar dat niet deed. reactie van Israëlische overheid was "bij oorlog kan men niet voorkomen dat er ook onschuldigen "doodgaan".

Marwan Barghouti, die nu in een Israëlische gevangenis zit met vijfmaal levenslang heeft zich ook uitgesproken tegen de zelfmoordaanslagen.

Ook vertelde Kerim extreem-rechtse joden Sharon willen vermoorden, zoals Rabin. Dit omdat volgens hen Sharon een toegeving doet door vele kolonisten terug te willen halen.

Het ging ook over de mmord op Van Gogh. Daarover werd gezegd dat het beide "stupid men" waren. En dat de moordenaar zijn daad enkel nog ergere dingen heeft teweeggebracht, wat dus niet was volgens de "just war" principes.

kerim haalde ook aan hoe joden en moslims tijdens de Tweede Wreldoorlog hebben samengewerkt. Imans verklaardden dat joden moslims waren en deze konden dan veilig orden ondergebracht naar Turkije.

Kerim had het ook over de taal die een kloof maakt tuseen verschillende groepen.

Er werden toen enkele vragen gesteld, eentje ging over de dood van arafat en of dat nu veranderingen zou teweeg brengen. Hij antwoordde dat Arafat al twee jaar van geen politieke betekenis meer was.

Als laatste had hij het erover dat mensen met elkaar moeten parten ipv in eigen groep te blijven. Hij haalde hierbij de bezetting van de aula aan. Er waren zo'n 70 mensen komen opdagen voor deze lezing. Van die 70 een vijtiental blanken, die zaten in verscheidene groepjes bij elkaar, hier en daar alleen(zoals mezelf). Er zaten ook zon' tien meisjes met een hoofddoek bij elkaar en dan zaten veel niet-witte mannen ook in groepjes bij elkaar. En hier wees kerim op:

"ik zie hier nu dat moslims en niet-moslims aprt bij elkaar zitten, rpobeer als je buiten de aula komt oim met elkaar te praten, het gaat over het overwinnen van beelden"

Kerim eindige met te zeggen dat hij het hem acht jaar gekost heeft alvorens hij israëliërs gewoon als andere mensen kon bekijken. het duurde acht jaar om zijn angsten te overwinnen. Hij werd opgevoed met de gedachte dat als je als Arabier een Israëliër tegenkomt, deze je doodschiet als hij weet dat je een Arabier bent.

Indien andere mensen die op de lezing aanwezig waren dit lezen, kan je het aanvullen?