De Lijn Oost-Vlaanderen plat by tom baetens Monday, Nov. 22, 2004 at 3:10 PM |
tombaetens@skynet.be 0474/35.59.03 |
Het openbaar stads- en streekvervoer in Oost-Vlaanderen lag stil. Deze keer niet door de file, maar door een staking bij De Lijn.
Nat, koud en... druk aan de pikketten van de stelplaatsen van De Lijn in Oost-Vlaanderen. Auto's schuiven aan op de Brusselse steenweg in Gentbrugge en de Dendermondse steenweg in Destelbergen. Dat is dagelijkse kost, maar nu meer dan anders.
Gent zonder openbaar vervoer, het zou wat zijn ! Maar net Gent en
Oost-Vlaanderen MET openbaar vervoer is ook wat ! Want tram en bus
staan soms meer in de file dan wat anders. De Lijn en de Vlaamse regering hebben veel geld geïnvesteerd om meer reizigers aan te trekken en de operationele snelheid van tram en bus op te krikken. 18 km per uur is een gemiddelde snelheid die doenbaar is. Maar vele lijnen komen daar bijlange niet aan. 10 km, 11 km per uur en men mag kontent zijn. Is De Lijn het slachtoffer van haar eigen succes ? Het kan ! Maar daar moeten de chauffeurs, de ambassadeurs van onze Vlaamse Vervoermaatschappij daarom niet de dupe van zijn. Zij kunnen geen rusttijden meer nemen. De wettelijke toegelaten 6 uur ononderbroken rijtijd wordt systematisch overschreden. Heel het uurschema raakt in de war omdat chauffeurs die diensten moeten overnemen niet op tijd kunnen aflossen. Overvolle bussen en trams maken stiptere rijtijden noodzakelijk. Maar net die overvolle voertuigen zijn een bron van tijdverlies en grote stress bij de chauffeurs. Al maanden vragen zij aanpassing van de uurschemas. Al maanden wordt daarover gesproken met de directie. Al maanden worden tijdelijke maatregelen gevraagd. Een 5-tal aflossers bv. om de minimale rijtijden te kunnen respecteren zou al heel wat oplossen. Maar daar heeftr de directie geen oren naar. Geen geld ! wordt daar gezegd. Na de staking in de MIVB in Brussel rond de zelfde problematiek leggen de chauffeurs van De Lijn Oost-Vlaanderen vandaag 22 november het werk neer. En het ziet er naar uit dat andere stelplaatsen zullen volgen. Onder andere Antwerpen. De vakbonden zijn vastbesloten om hun eisen kracht te blijven bijzetten. Er komen nog acties, ook naar de reizigers toe. Vergeet ook niet dat de overgrote meerderheid van de pachters (de helft van de Lijn bussen in Vlaanderen zijn privé) ook deelnamen aan de staking. Stakersposten van verschillende stelplaatsen stonden pikket bij elkaar. Vanuit de kant van de reizigers kwam er in Gent steun aan de chauffeurs. De goede Sint neemt immers rond deze dagen de tram om zijn eerste bezoeken af te leggen. Toen bleek dat hij niet kon opstappen deze morgen deelde hij prompt nep-vervoerbewijzen uit aan de wachtende nietsvermoedende reizigers: " Steun uw chauffeur ! Vrije baan voor tram en bus ! Reizigers voor degelijk openbaar vervoer ! " Scholieren namen bewijsjes mee voor in hun school.
Iedereen pakte gaarne dit steuncadeautje aan.... Alle inspanningen die de gemeenten leveren om een betere doorstroming te garanderen dreigen ofwel te niet gedaan te worden ofwel onvoldoende of gewoon misplaatst te zijn om de werking van De Lijn echt aan te passen aan de noden van een degelijk kwalitatief openbaar vervoer. Zo is er het probleem van de 30km zones. Die garanderen veiliger verkeer voor auto's, maar halen ook de kruissnelheid van het openbaar vervoer fel naar beneden. En zo raakt niet alleen het verkeer in de war, maar ook het verkeersbeleid. De chauffeurs kunnen hier niet de dupe van zijn want elke verkeersovertreding wegens te grote snelheid moet betaald worden uit eigen zak. Specifiek wat Gent betreft wordt de miskleun van de parkeergarages midden in de stad zwaar betaald. Men is bezig nog nieuwe ondergrondse parkings te bouwen terwijl nu al bus ent ram stilstaand staan te draaien. Het plan Horizon 2010 dat in 2000 door de stad werd gelanceerd als middel het referendum voor gratis toegang tot hetopenbaar vervoer in de stad te fnuiken, is aan een herevaluatie toe in het licht van de staking van vandaag. Reizigers en vakbonden staan daarbij aan de zelfde kant.En trouwens als reizigers en vakbonden de handen niet ineenslaan dan zullen de stemmen voor privatisering des te luider klinken. Dan mag je gratis toegang en hogere frekwentie wel vergeten. Wie de veroverbewijsjes van de Sint in zijn of haar kennissenkring, school, bedrijf of familie wil verspreiden; wie geïnteresseerd is in een gesprek reizigers-chauffeurs neemt maar gerust kontakt op met Tom Baetens |
De Lijn Oost-Vlaanderen plat by tom baetens Monday, Nov. 22, 2004 at 3:10 PM |
tombaetens@skynet.be 0474/35.59.03 |
De Lijn Oost-Vlaanderen plat by tom baetens Monday, Nov. 22, 2004 at 3:10 PM |
tombaetens@skynet.be 0474/35.59.03 |
De Lijn Oost-Vlaanderen plat by tom baetens Monday, Nov. 22, 2004 at 3:10 PM |
tombaetens@skynet.be 0474/35.59.03 |
De Lijn Oost-Vlaanderen plat by tom baetens Monday, Nov. 22, 2004 at 3:10 PM |
tombaetens@skynet.be 0474/35.59.03 |
De Lijn Oost-Vlaanderen plat by tom baetens Monday, Nov. 22, 2004 at 3:10 PM |
tombaetens@skynet.be 0474/35.59.03 |