Journalistiek / Lang zoeken levert onthullingen op by raf Sunday, Nov. 21, 2004 at 10:09 PM |
raf@indymedia.be 0476-954290 |
"De vijf grootste bankgroepen in België beleggen samen bijna 1,5 miljard dollar in de wapenindustrie". Dit zinnetje leidde een jaar geleden een ophemakend verhaal in Mo*-magazine in. Nu staat het in het Jaarboek Onderzoeksjournalistiek 2004. Want: ja, er zijn nog journalisten die spitten.
Het jaarboek is zopas voorgesteld in Rotterdam tijdens
een tweedaagse ontmoeting over onderzoeksjournalistiek, georganizeerd door
de Nederlands-Vlaamse vereniging VVOJ. Zo'n 250 voornamelijk Nederlandse
journalisten wisselden vooral hopen ervaringen uit. Doel van de meeting:
het peil van de journalistiek op krikken.
Onderzoeksjournalistiek kan onthullen, achterhalen, signaleren, vanuit de
schermzone in het licht sleuren. Maar altijd komt er veel tijd, "noeste arbeid",
inventiviteit en doorzettingsvermogen aan te pas.
Low budget
Duur hoeft het niet te zijn. Bart Demyttenaere deed een grootschalig opinie-onderzoek
voor ongeveer... 1000€, over wat de Belgen over criminelen denken. Zijn loon
kreeg hij in de vorm van een beurs van het Fonds Pascal Decroos betaald.
Demyttenaere pakte het slim aan. Hij vormde een team met 5 gedreven eindejaarsstudenten.
Samen gingen ze "treinen": tijdens tientallen treinreizen op het Belgische
net legden ze enquête-formulieren voor aan reizigers van alle rang,
stand, leeftijd en sexe. Op de trein willen de mensen meewerken, ondervond
Demyttenaere. Het leverde hem 4535 ingevulde formulieren op.
Geweld op school? Robert Sikkes onderzocht hoe het daarmee nu ècht
gesteld is in Nederland. Sikkes had duidelijk startvoordeel: hij werkt voor
het blad van de onderwijsvakbond en hij kon de abonnees aanschrijven. Zo
kreeg hij een panel van 900 leerkrachten samen, waarvan uiteindelijk de helft
een enquêteformulier invulde. Ruim genoeg voor een goede doorsnee,
aldus Sikkes. Zo bleek dat, algemeen gesproken, het nog meevalt met geweld
op school. Maar, zegt Sikkes, hoe meer resultaten je verzamelt, hoe beter
je kunt uitsplitsen tot specifieke situaties. Er bestaan, leerde het onderzoek,
dus ook "scholen met 100% onveiligheid".
Sikkes vroeg hulp van de universiteit van Utrecht, vooral voor het verwerken
van de statistiek. Aan de leden van het panel werden 100 vragen voorgelegd.
Dat kostte 3000€ en relatief goedkoop; commerciële enquête-bureaus
in Nederland rekenen al gauw 7000€ om 20 vragen aan een panel voor te leggen
of 10.000€ voor 40 vragen.
Op deze manier had Sikkes voldoende stof voor 12 bladzijden copij in zijn
onderwijstijdschrift. Had een free-lance journalist die artikelen moeten
schrijven, dan had dat 2600€ gekost.
Rekeningen uitpluizen
Enquêtes doen is één manier om fenomenen te onderzoeken;
nauwgezet pluizen in rekeningen en jaarverslagen is een andere. Xander Van
Uffelen van de Volkskrant nam de jaarverslagen van 50 "goede doelen" onder
handen. Dat zijn caritatieve of humanitaire organisaties, zoals de Leprastichting,
het prinses Beatrix-fonds of SOS-Kinderdorpen. Van Uffelen probeerde te achterhalen
hoeveel salariskosten die "goede doelen" aan hun bestuurders betalen. Een
aantal organisaties, zo bleek, keert royale lonen uit. Bij de Nederlandse
Hartstiching zorgde het nieuws zelfs voor een serieuze vertrouwenscrisis,
intern en vanwege de gulle gevers.
Guido Muelenaere van Trends stak de salarissen van bestuurders en directeurs
van de Bel20-bedrijven (de grootste beursgenoteerde Belgische bedrijven)
in een lijst. Maar het was wel peuteren, rekenen en zeuren om de basisinformatie
vast te krijgen. Want lang niet alle top-bedrijven lopen met de lonen van
hun CEO's en managers te koop. Muelenaere publiceerde zijn rapport een week
voor de sneuveltekst van de Code-Lippens bekendraakte. Die Code streeft ernaar
dat bedrijven opener over hun interne financiële keuken rapporteren.
De VVOJ-prijs voor Onderzoeksjournalistiek is in Rotterdam aan Joost Oranje
en Jeroen Wester van NRC Handelsblad overhandigd, voor hun Ahold-verslaggeving.
Het Nederlandse supermarktconcern Ahold maakte zich op grote schaal schuldig
aan "creatief boekhouden".