arch/ive/ief (2000 - 2005)

Dienstencheques opnieuw in parlement
by raf verbeke Monday, Nov. 08, 2004 at 1:45 PM
carineraf@pandora.be 0497/23.07.60.

PERSBERICHT:

Woensdag 10 november behandelt het Vlaams Parlement een verzoekschrift (bijlagen) tot intrekking van het decreet over dienstencheques in de zorgsector, meer in het bijzonder in de kinderopvang. Zie

http://www.vlaamsparlement.be/Proteus4/p3app/jsppages/queryDetail.jsp?pQueryId=50336

Het Sociaal Forum voor WERK roept het parlement op via een brief van de indiener van het verzoekschrift (zie hieronder) het decreet 2216 over dienstencheques in te trekken en een nieuw debat te openen.

Woensdag 10 november om 13u30 zal voor de publieksingang van het Vlaams Parlement tekst en uitleg gegeven worden in aanwezigheid van een vakbondsafvaardiging van de zorgsector die zich in haar eisenbundel voor het sociaal overleg tegen de invoering van dienstencheques in de zorg kant.

Voor het Sociaal Forum voor WERK
Raf Verbeke
0497/23.07.60.
carineraf@pandora.be

----- Original Message -----
From: Raf
To: norbert.debatselier@vlaamsparlement.be
Cc: stefaan.mergaerts@vlaamsparlement.be
Sent: Monday, November 08, 2004 12:27 PM
Subject: AAN Dhr De Batselier, Voorzitter van het Vlaams Parlement

AAN: Dhr N. De Batselier, Voorzitter van het Vlaams Parlement,
Betreft: Verzoekschrift over de toekenning van dienstencheques in de kinderopvang
Uw Kenmerk: Dec/com/lbo/041104
VAN: Raf Verbeke
Spitaalpoortstraat 84
9000 Gent
carineraf@pandora.be
0497/23.07.60.

Geachte Heer Voorzitter,

Woensdag a.s. bespreekt het Vlaams Parlement het verslag van de bevoegde verenigde comissies over mijn verzoekschrift over toekenning van dienstencheques voor kinderopvang.

Dank aan Uw diensten en de gekontakteerde ambtenaren voor hun inzet in de afhandeling van de procedure.

Het is zoals gesteld in het comissieverslag niet de bedoeling als burger via verzoekschriften eindeloos punten die al uitgebreid besproken zijn te agenderen met het doel de werking van de comissies nodeloos te belasten of reeds gevoerde discussies alsmaar over te doen.

Het probleem is dat sinds de bespreking van het verzoekschrift in de verenigde comissies op 19 oktober ll. belangrijke nieuwe feiten zich hebben voorgedaan:

1. Minister I. Vervotte heeft beslist om het decreet 2216 over dienstencheques NIET uit te voeren in haar begrotingsopmaak 2005. Dit wil zeggen dat de regering zelf al terugkomt op het decreet waarop mijn verzoekschrift betrekking heeft. Het argument van de verenigde comissies dat het " niet zinvol is om nog eens een standpunt van de regering te vragen" vervalt hiermee.
2. De invoering van dienstencheques in de zorgsector vormt integraal onderdeel van de eisenbundel van de het sociaal overleg in de zorgsector. Uit de eisenbundel van de vakbonden blijkt dat het syteem van aanwending van sociale zekerheidsbijdragen zoals toegepast in de zorgsector zowel naar gecreëerde tewerkstelling als naar de kostprijs voor de gemeenschap, merkbaar betere resultaten oplevert zijn dan het dienstencheques-systeem.
3. Net Minister K. Van den Bempt heeft aangekondigd bereid te zijn te zoeken naar andere tewerkstellingsvormen om de objectieven van de regering inzake kinderopvang te realiseren hetgeen het aanhoren van de vakbondsalternatieven rechtvaardigt.

Ik laat de inhoudelijke argumenten zoals een verwijzing naar studiewerk van de RVA over de verdringing van reguliere tewerkstelling door dienstencheques nog ongemoeid. De drie bovensaande nieuwe feiten zijn voldoende om een nieuw ernstig debat in de comissies over decreet 2216 mogelijk te maken.

Graag had ik dus gehoord geworden. Honderden mensen hebben gereageerd op mijn verzoekschrift en hebben er spontaan mee hun handtekening onder gezet. Ik engageer mij om verslag uit te brengen van een breed maatschappelijk debat vanuit het Sociaal forum voor WERK dat mijn verzoekschrift heeft ondersteund over concrete alternatieven voor vaste tewerkstelling waardoor de zorgsector niet dient over te gaan tot de invoering van dienstencheques. Voort lijkt het mij logisch om opnieuw de stem van de vakbonden van de zorgsector te horen.

Mag ik U beleefd vragen:

1. om de procedure van mijn verzoekschrift woensdag niet af te sluiten om verder debat mogelijk te maken.

2. om deze vraag alsmede kopij van de handtekeningen vooraf, dus voor de plenaire vergadering woensdag, persoonlijk in ontvangst te nemen in aanwezigheid van officiële vakbondsvertegenwoordiging van de zorgsectoren.

Deze brief wordt ook per post naar U gezonden.

Met vriendelijk groeten en dank bij voorbaat, tekent

Raf Verbeke
Spitaalpoortstraat 84
9000 Gent
0497/23.07.60.
carineraf@pandora.be

Ondertekenen van het verzoekschrift kan nog altijd, spijtig genoeg alleen per post door onderstaande tekst terug te sturen naar bovenstaand adrtes:

Liberaliseren van diensten ?
Da’ s geen WERK !

Zowel via Europa als via federaal en regionaal beleid in België, worden diensten aan de bevolking geliberaliseerd. Dat is vrijmaken voor winst. Dat leidt tot meer werkloosheid en slechtere jobs. Het Sociaal Forum voor WERK werkt aan alternatieven voor WERK vanuit het wetsvoorstel Decroly (*).Vandaag helpen wij de invoering van dienstencheques in de non-profit terugdraaien. Zoals de vakbonden en zorgsector eisen.Teken daarom ons verzoekschrift aan het Vlaams Parlement om decreet 2216 daarover in te trekken (*)

Weg die dienstencheques
in de non-profit !

naam adres handtekening

1………………………………………………………………………………………………………………………

2………………………………………………………………………………………………………………………

3……………………………………………………………………………………………………………………….

4……………………………………………………………………………………………………………………….

5……………………………………………………………………………………………………………………….

Handtekeningen terug :
naar de indiener van het verzoekschrift Raf Verbeke Spitaalpoortstraat 84 9000 Gent
of naar Sociaal Forum voor WERK Theo Mewis Manteliusstraat 12 3500 Hasselt
Formulieren en info op 0497/23.07.60. carineraf@pandora.be

(*) http://forum.vl.attac.be/viewtopic.php?t=231 en http://forum.vl.attac.be/viewtopic.php?t=307