Lode
Verschingel spreekt de werknemers toe na de onderhandelingen (foto
han soete)
Tevreden met de
resultaten? Lode Verschingel: « We vonden het
een constructief gesprek omdat er een aantal engagementen door de
beide regeringen genomen werden. We blijven wantrouwig natuurlijk.
We hebben de laatste weken al iets te veel meegemaakt met de
politiek om nu zeer naief de blijde boodschap aan het personeel te
verkondigen.
Wat houden die
engagementen juist in? Lode Verschingel: « Ten
eerste zullen de beide deelregeringen onmiddellijk samen gaan
zitten om te komen tot een rechtszeker kader wat betreft de
geluidsnormering voor de nachtactiviteiten op de luchthaven. Men
wil komen tot een samenwerkingsakkoord dat het eeuwige gekibbel
voor eens en altijd de wereld moet uithelpen.
Verder heeft de Vlaamse
regering aan de gouverneur van Vlaams-Brabant gevraagd om een
rondetafel op te starten die de luchthavenactiviteiten moet
overeind houden. De rondetafel moet de leegloop op de luchthaven
stoppen en kijken hoe we in de komende jaren nieuwe activiteiten
en tewerkstelling kunnen aantrekken. Wij zullen daarbij mee aan
tafel zitten.
Tenslotte hebben wij ook
herhaald wat Guy Verhofstadt ons donderdag gezegd heeft. De
premier zette de kier terug op een kier voor onderhandelingen met
deze multinational. De deelregeringen zeggen dat zij bereid zijn
om de deur verder open te duwen op voorwaarde dat DHL een stap
zet. Wij begrijpen dat omdat het inderdaad DHL is die de
onderhandelingen verlaten heeft.
Hoe zit dat nu
eigenlijk? Is het nu de regering of DHL die aan de oorzaak ligt
van de breuk? Lode Verschingel: « Wij hebben
altijd gezegd dat wij ons niet gaan onledig houden met de
schuldvraag. Het is duidelijk dat beide partijen boter op het
hoofd hebben. De eerste keer dat de drie regeringen elkaar vonden
was toen ze nee konden zeggen aan DHL. Maar DHL bleef wel een
positie innemen die voor de omwonenden te strak was. De regeringen
moeten elkaar nu vinden om een rechtszeker kader te scheppen. DHL
moet verder van zijn troon komen met een realistischer scenario
dan dat waarmee ze de onderhandelingen hebben afgebroken.
Maar het
uitbreidingsscenario, dat is definitief verleden tijd. Lode
Verschingel: « We zijn realistisch genoeg om te
weten dat het uitbreidingsscenario zoals het op tafel lag niet
meer aan de orde is. Wat we niet willen aanvaarden en vooral niet
van een multinational zoals DHL is dat er onmiddellijk 1700 banen
moeten sneuvelen als er geen uitbreiding mogelijk is. Als er terug
onderhandeld wordt moet er een tussenpositie gevonden worden die
ons toelaat om minimaal jobbehoud te verzekeren door behoud van de
activiteiten die er nu zijn en wie weet misschien toch één
of andere vorm van uitbreiding.
Hoe belangrijk is de
steun uit andere bedrijven die jullie vandaag kregen? Lode
Verschingel: « Het is zo dat wij ons niet focussen
op DHL alleen. Wij richten ons op de hele luchthaven en op alle
bedrijven in Belgie die met vergelijkbare problemen te maken
hebben. Het gaat grosso modo altijd om dezelfde problemen. In deze
geglobaliseerde wereld dicteren multinationals hoe regeringen en
vakbonden zich moeten opstellen. Het blijft arrogant dat men zegt:
« als we niet kunnen groeien, dan bouwen we af en
krassen we net niet op ». Dat zien we in een aantal
andere bedrijven met een multinationale structuur: Renault die het
interessanter vond om elders te produceren dan in de zeer
productieve fabriek van Vilvoorde. We zien wat er nu gebeurt in
Volkswagen. De linken en de parallellen zijn zeer frappant.
Ook de syndicale
leiding liep met jullie mee. Lode Verschingel: « We
hebben gezien dat de vakorganisaties en hun confederaties deze
acties van de collega's van DHL ten volle ondersteunen. Dat hebben
ze ook duidelijk gemaakt met hun live ondersteuning.
Dat deed deugd? Lode Verschingel: « Het
is een ondersteuning vanuit beide vakorganisaties. Dat is
belangrijk. Het is ook een belangrijk signaal naar de andere
organisaties die hier op deze betoging aanwezig waren dat het
besef groeit binnen de vakbondsstructuren dat het meer dan vijf
voor twaalf is wat die verdergaande globalisering betreft.
|