arch/ive/ief (2000 - 2005)

Interview Lode Verschingel (acv): "Hoopvol maar wantrouwig"
by christophe callewaert Friday, Oct. 29, 2004 at 5:45 PM
christophe@indymedia.be

BRUSSEL – Dankzij de mars voor werk ligt het DHL-dossier opnieuw op de politieke tafel. De vakbonden verkregen dat er een rondetafel komt over de toekomst van de luchthaven. Ook zou de deur voor verdere onderhandelingen opnieuw op een kier gezet zijn. Maar in een eerste reactie lijkt DHL die deur al onmiddellijk weer dicht te gooien. Interview met ACV-secretaris Lode Verschingel.


Lode Verschingel spreekt de werknemers toe na de onderhandelingen (foto han soete)

Tevreden met de resultaten?
Lode Verschingel:
« We vonden het een constructief gesprek omdat er een aantal engagementen door de beide regeringen genomen werden. We blijven wantrouwig natuurlijk. We hebben de laatste weken al iets te veel meegemaakt met de politiek om nu zeer naief de blijde boodschap aan het personeel te verkondigen.

Wat houden die engagementen juist in?
Lode Verschingel:
« Ten eerste zullen de beide deelregeringen onmiddellijk samen gaan zitten om te komen tot een rechtszeker kader wat betreft de geluidsnormering voor de nachtactiviteiten op de luchthaven. Men wil komen tot een samenwerkingsakkoord dat het eeuwige gekibbel voor eens en altijd de wereld moet uithelpen.

Verder heeft de Vlaamse regering aan de gouverneur van Vlaams-Brabant gevraagd om een rondetafel op te starten die de luchthavenactiviteiten moet overeind houden. De rondetafel moet de leegloop op de luchthaven stoppen en kijken hoe we in de komende jaren nieuwe activiteiten en tewerkstelling kunnen aantrekken. Wij zullen daarbij mee aan tafel zitten.

Tenslotte hebben wij ook herhaald wat Guy Verhofstadt ons donderdag gezegd heeft. De premier zette de kier terug op een kier voor onderhandelingen met deze multinational. De deelregeringen zeggen dat zij bereid zijn om de deur verder open te duwen op voorwaarde dat DHL een stap zet. Wij begrijpen dat omdat het inderdaad DHL is die de onderhandelingen verlaten heeft.

Hoe zit dat nu eigenlijk? Is het nu de regering of DHL die aan de oorzaak ligt van de breuk?
Lode Verschingel:
« Wij hebben altijd gezegd dat wij ons niet gaan onledig houden met de schuldvraag. Het is duidelijk dat beide partijen boter op het hoofd hebben. De eerste keer dat de drie regeringen elkaar vonden was toen ze nee konden zeggen aan DHL. Maar DHL bleef wel een positie innemen die voor de omwonenden te strak was. De regeringen moeten elkaar nu vinden om een rechtszeker kader te scheppen. DHL moet verder van zijn troon komen met een realistischer scenario dan dat waarmee ze de onderhandelingen hebben afgebroken.

Maar het uitbreidingsscenario, dat is definitief verleden tijd.
Lode Verschingel:
« We zijn realistisch genoeg om te weten dat het uitbreidingsscenario zoals het op tafel lag niet meer aan de orde is. Wat we niet willen aanvaarden en vooral niet van een multinational zoals DHL is dat er onmiddellijk 1700 banen moeten sneuvelen als er geen uitbreiding mogelijk is. Als er terug onderhandeld wordt moet er een tussenpositie gevonden worden die ons toelaat om minimaal jobbehoud te verzekeren door behoud van de activiteiten die er nu zijn en wie weet misschien toch één of andere vorm van uitbreiding.

Hoe belangrijk is de steun uit andere bedrijven die jullie vandaag kregen?
Lode Verschingel:
« Het is zo dat wij ons niet focussen op DHL alleen. Wij richten ons op de hele luchthaven en op alle bedrijven in Belgie die met vergelijkbare problemen te maken hebben. Het gaat grosso modo altijd om dezelfde problemen. In deze geglobaliseerde wereld dicteren multinationals hoe regeringen en vakbonden zich moeten opstellen. Het blijft arrogant dat men zegt: « als we niet kunnen groeien, dan bouwen we af en krassen we net niet op ». Dat zien we in een aantal andere bedrijven met een multinationale structuur: Renault die het interessanter vond om elders te produceren dan in de zeer productieve fabriek van Vilvoorde. We zien wat er nu gebeurt in Volkswagen. De linken en de parallellen zijn zeer frappant.

Ook de syndicale leiding liep met jullie mee.
Lode Verschingel:
« We hebben gezien dat de vakorganisaties en hun confederaties deze acties van de collega's van DHL ten volle ondersteunen. Dat hebben ze ook duidelijk gemaakt met hun live ondersteuning.

Dat deed deugd?
Lode Verschingel:
« Het is een ondersteuning vanuit beide vakorganisaties. Dat is belangrijk. Het is ook een belangrijk signaal naar de andere organisaties die hier op deze betoging aanwezig waren dat het besef groeit binnen de vakbondsstructuren dat het meer dan vijf voor twaalf is wat die verdergaande globalisering betreft.