arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL-Mars voor Werk / "DHL-top zaait overal onzekerheid"
by raf Friday, Oct. 29, 2004 at 3:53 PM
raf@indymedia.be 0476-954290

BRUSSEL -- De actievoerders van DHL-Aviation kregen vrijdag opnieuw de steun van collega's van andere DHL-bedrijven: van VGL, van EAT, van de koeriers van DHL-International. Want met wie je ook spreekt, de klacht is algemeen: overal is DHL met jobs aan het schuiven, en nergens zegt het bedrijf openlijk welk zijn algemene plan nu is.

Blauwe overals met het DHL-logo? Deze afvaardiging komt uit de vestiging van de DHL-dochter Van Gend & Loos (VGL) in Milmord in Herstal. Martin: "mijn vader is met pre-pensioen. Hij was een metallo. Wij in het Luikse houden ons hart vast. Cockerill sluit tegen 2008. En wij van VGL zijn ook absoluut niet zeker over ons werk". Patrick Quetin, delegee bij VGL in Milmord: "naar het schijnt wil DHL op termijn vijf grote VGL-vestigingen in Belgiƫ. Meer weten we ook niet".

Grote klant
"VGL doet messagerie", zegt Martin; het is nog een echt koerierbedrijf, zelden verwerken ze een palet met luchtvracht. Bij VGL bestaat er een CAO die tot juni 2005 werkzekerheid garandeert. Maar daarna? "DHL zou onze vestiging willen verhuizen, naar het Luikse. Maar hoe of wat? dat zeggen ze niet. Alles automatizeert bovendien".

Hij is er niet gerust in. In zijn vrije tijd gaat hij duiken. Een vriend uit de club werkt als luchtverkeersleider. "DHL is hun voornaamste klant", zegt Martin, "dat zegt genoeg".

Synergie
Een grote groep deelnemers aan de Mars voor Werk draagt fluo-stickers met het opschrift 'HSS'. Ze komen van de vestiging van DHL-International in Ham-Tessenderlo. Delegee Jan Demandt: "DHL wil het aantal stations verminderen van 10 naar 6. Het bedrijf is ook vestigingen van DHL-International aan het samenvoegen met vestigingen van VGL. Synergie noemen ze dat. Wij moeten samengaan met VGL in Opglabbeek. Dat is de order van Deutsche Post. Maar waar en hoe? dat weten we niet. De operatie moet eind 2006 afgerond zijn".