DHL-Mars voor Werk / Aviapartner en SFS vrezen afbouw DHL by raf Friday, Oct. 29, 2004 at 3:29 PM |
raf@indymedia.be 0476-954290 |
BRUSSEL -- De werknemers van Aviapartner sturen nu keer op keer een delegatie naar de acties van voor jobs bij DHL. Vrijdag was het niet anders. De mensen van Aviapartner lossen en laden vliegtuigen en ze vrezen ook voor hun jobs als de trafiek in Zaventem opnieuw zal dalen.
"De mensen van Aviapartner volgen met meer dan gewone
belangstelling wat er bij DHL gebeurt", zegt Jorn Hansen die bij Aviapartner
LBC-vakbondsafgevaardigde is.
"Vroeger deed DHL enkel koerierdiensten en bezorgden ze kleine pakjes. Maar
de laatste tijd gaan ze hoe langer hoe meer in luchtvracht. Je moet weten
dat 30 procent van de vracht van DHL in Zaventem aankomt met andere luchtvaartmaatschappijen.
En dat 15 procent van de luchtvracht die DHL vervoert, in feite van andere
maatschappijen is. Dus, als DHL hier afbouwt, dan verliezen ook wij luchttrafiek.
Bovendien is Zaventem al jaren aan het afglijden van de vijfde luchthaven
in Europa naar een regionale luchthaven. Hoeveel intercontinentale vluchten
zijn er hier niet weggevallen? Ik werk 15 jaar in Brussel en wat er nu overblijft
is eeen habbekrats van wat we hadden".
Regionaal
Hansen begint op te sommen: Sabena en Air France hadden het quasi-monopolie
van de lijnen naar Afrika; Air Zaïre is gestopt; luchtvaartmaatschappijen
uit Paraguay en Brazilië en Air Cubana vlogen op Brussel; Thai en Sri
Lankan Airlines vlogen op Brussel; El Al vliegt heen en terug naar Tel Aviv
maar vliegt niet meer door naar JFK-Airport in New York enz. Na het faillissement
van Sabena is het aantal passagiers gezakt van 20 naar 14 miljoen per jaar.
Het zou nu weer naar 16 miljoen gaan. Wij op de tarmac voelen dat allemaal".
Als DHL zou uitbreiden, zou dat volgens Hansen een ongelooflijke aanzuigkracht
voor Zaventem betekenen. Omgekeerd: als DHL zijn activiteit in Zaventem vermindert,
zal dat een buitengewone weerslag hebben op de tewerkstelling op de luchthaven
en ver errond.
Contracten
"Veel grote bedrijven", zegt ook LBC-secretaris Jan Dereymaeker, "laten al
hun leveringen door DHL uitvoeren. Ik denk aan Caterpillar.
Dereymaeker haalt Marc Eembeek erbij, vakbondsdelegee voor ACV-Transcom bij
een klein handling-bedrijf op de luchthaven, SFS. Daar werken zo'n 70 mensen.
Eembeek: "wij hangen af van het werk dat we via contracten met DHL kunnen
binnenhalen. Om een voorbeeld te geven: Asiana Airlines brengt verse goederen
uit Korea naar België, die van hieruit dan door DHL in heel Europa worden
vervoerd. Op de luchthaven behandelen wij die goederen voor rekening van
DHL. In de andere richting gebeurt hetzelfde. DHL brengt verse vis enzovoort
uit Spanje. Wij behandelen die vracht op de luchthaven en dan gaat ze naar
het Verre Oosten". Kortom: zonder DHL verspeelt SFS zulke contracten.