arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL-Mars voor Werk / Ook bij zusterbedrijf EAT jobs weg
by raf Friday, Oct. 29, 2004 at 3:09 PM
raf@indymedia.be 0476-954290

BRUSSEL -- Een opgemerkte delegatie op de Mars voor Werk was die van EAT, een zusterbedrijf van DHL dat de DHL-vliegtuigvloot verzorgt. Als DHL inkrimpt in Zaventem zouden er 350 jobs verdwijnen.

DHL-Mars voor Werk /...
eat.jpg, image/jpeg, 600x554

"Dat hebben we vorige week vernomen", zegt Jan. De jobs zouden tegen... 2008 verdwijnen. EAT levert de logistiek voor DHL-Aviation, het doet onderhoud van de DHL-luchtvloot en het behoort tot het ingewikkelde business-kluwen van Deutsche Post. EAT is met andere woorden een zuster van DHL-Aviation, het grote sorteercentrum op de luchthaven van Zaventem. "DHL is momenteel de grootste luchtvaartmaatschappij in Zaventem. Als zijn afbouwen, zullen wij dat hard voelen". Zou DHL eventueel de diensten van EAT door die van Aviapartner kunnen vervangen? Jan: "Ook zij zullen lijden onder de afbouw van DHL".

Betrouwbaar
"Het klopt dat er gezegd is dat er zoveel jobs zouden verdwijnen als de vliegtuigen van DHL wegblijven", zegt Peter. "In het slechtste scenario staan we op straat. En zonder alternatieven! De luchthaven draait op een laag pitje. Dan betekent dat het voor ons gedaan is. We zijn nochtans geen laaggeschoolde mensen: we zijn hoog geschoold. Ik ben al 20 jaar aan het studeren. Voor elk nieuw type van vliegtuig dat erbij komt, is het weer bijstuderen. Maar waar moet ik naartoe met mijn kennis als het afgelopen is? We hebben nochtans zopas nog van Airbus een oorkonde gekregen omwille van onze betrouwbaarheid, onze toestellen vertekken nooit met meer dan 15 minuten vertraging. We zijn bovendien de best betaalde techniekers van de luchthaven. In 2000 hebben we hier ook gestaan. Toen zijn er veel mensen weggegaan, naar TNT en om ons te houden heeft het bedrijf de lonen omhooggetrokken".

Ook voor Peter de vraag of DHL met technici van een ander bedrijf zou kunnen werken? "Als ze naar Duitsland gaan, zullen ze met Lufthanse of Condor werken. Lufthansa is ook afhankelijk van Deutsche Bank zoals Deutsche Post. Lufthanse staat te springen om werk; 1-2 jaar geleden hebben ze 10.000 man moeten afdanken".

Peter beaamt wat delegees van DHL-Aviation vermoeden: feitelijk zou men voor de lawaaierige toestellen een regeling kunnen treffen "zoals voor de DC-8", om ze na 6 uur te laten vertekken. "Voor intercontinentale vluchten hoeft dat geen probleem te zijn".

EAT
by han Friday, Oct. 29, 2004 at 5:47 PM

EAT...
eat.jpg, image/jpeg, 600x554

EAT