arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL-Aviation / "Misschien trekken we wel naar Bonn" (delegees)
by raf Friday, Oct. 29, 2004 at 2:32 PM
raf@indymedia.be 0476-954290

Peter Michiels en Daniƫl Clerens, beiden BBTK-delegee bij DHL-Aviation, komen hoofdschuddend terug van het onderhoud in de Wetstraat. "De politici herhalen altijd hetzelfde", vinden ze. Toch hebben ze nu vooral zeer concrete vragen voor DHL. "We zijn ervan overtuigd dat het bedrijf in deze zaak gesjoemeld heeft".

Volgens Daniël Clerens is het midden vorige week misgegaan  toen de Vlaamse, Brusselse en federale regeringen voor de eerste en enige keer gezamenlijk naar buiten gekomen zijn met één papier. Daarin vroegen ze nog méér inspanningen aan DHL. "Toen is de boîte toegegaan", zegt Clerens.

Hij maakte vanochtend deel uit van de delegatie van vakbondsmensen die met de minister-presidenten Yves Leterme en Charles Picqué en met minister Landuyt kon spreken. "Leterme zegt altijd hetzelfde", zegt Clerens somber, maar vooral Picqué schijnt nog altijd tegen te strubbelen.

Toch zitten Clerens en Michiels – ook lid van delegatie die de Wetstraat bezocht – vooral met vragen aan het adres van hun werkgever, het koerierbedrijf DHL.

Geen tijd meer
Er wordt gezegd dat de werknemers van DHL nog vier jaar de tijd hebben om hun werkzekerheid te garanderen. "Maar dat is ook een kwestie van wettelijk kader", aldus Peter Michiels. "Wij hebben daarnet aan de ministers gevraagd wat ze daarmee gaan doen. Ze geven toe dat ze aan een kader moeten werken. Wij zeggen: laat het geen jaren duren. Zij antwoorden: we hebben tijd. Maar wij hebben gezegd: we hebben géén tijd! DHL maakt namelijk eind november bekend wat het uiteindelijk met het sorteercentrum van DHL-Aviation op de luchthaven gaat doen".

Vier jaar zijn bovendien snel voorbij. "Morgen zijn we al 2005", aldus Michiels. "Tot vier weken geleden zei DHL nog: we blijven tot november 2008. Maar General Manager Bert Zwerver heeft vorige week gezegd dat ze hier blijven tot 2008. Wat is het nu: begin 2008 of einde 2008? Dat maakt een heel verschil. Bovendien: in 2007 gaan ze een grote test doen met de nieuwe super-hub. Die komt niet meer in Brussel, dat is uitgemaakt, maar in Leipzig of Vatry. Maar als die test ginds slaagt, dan zouden ze het hier nog sneller kunnen afbouwen".

Naar Bonn?
"Ze spreken nu niet meer over super-hub maar over intercontinentale hub voor intercontinentale vluchten", zegt Michiels. "Die intercontinentale vluchten kunnen zogenaamd niet meer in Brussel. Daar verstoppen ze zich achter. Maar moeten die intercontinentale vluchten per sé 's nachts gebeuren? Zo'n bak is 14 uren onderweg van hier naar Singapore. Is het dan zo erg dat die hier één of twee uur later vertrekt. Trouwens, de mchaniekers van EAT zeggen ook dat de DHL-vliegtuigen ook na 6 uur zouden kunnen vertrekken".

"Volgende week woensdag hebben we een speciale ondernemingsraad met DHL", zegt Daniël Clerens. Hij vreest dat het allemaal stroef zal verlopen. "De mensen van DHL die met ons praten, hebben geen mandaat om op vragen te antwoorden. Als wij iets vragen, moeten zij eerst terugkoppelen naar de top van het bedrijf in Bonn. Dat werkt allemaal vertragend".

Beide BBTK-delegees sluiten niet uit dat de werknemers die top van DHL in Bonn eens met een bezoek zullen vereren.

DHL intimideert werknemers call-center
by raf Saturday, Oct. 30, 2004 at 9:10 AM
raf@indymedia.be 0476954290

Van de logistieke dienst ELC, het "call-center van DHL in Diegem, kwam er gisteren bijna niemand naar de Mars voor Werk. De reden: DHL heeft zware druk gezet op degenen die al hadden ingetekend op de lijsten van deelnemers aan de Mars. Wie niet kwam werken, zo was de boodschap, zou zijn job kunnen verliezen. ELC is nochtans een onderdeel van DHL-Aviation, het sorteercentrum op de luchthaven van Zaventem. En de Mars voor Werk is in eerste instantie voor het behoud van de jobs in het sorteercentrum op het getouw gezet.