arch/ive/ief (2000 - 2005)

Bonden blijven geloven in toekomst DHL op Zaventem
by christophe callewaert Friday, Oct. 22, 2004 at 5:54 PM
christophe@indymedia.be

BRUSSEL -- De vakbonden bij DHL willen niet weten van een afbouwscenario. Ze blijven de hoop koesteren dat er toch nog een akkoord komt tussen de Belgische overheid en het koerierbedrijf. Om de beide partijen onder druk te zetten komt er waarschijnlijk eind volgende week een mars voor werk.

De intercontinentale hub van DHL komt niet naar België en dus zal er in Zaventem moeten worden afgebouwd. Enkele duizenden rechtstreeks en onrechtstreekse banen staan op de helling. De vakbonden weigeren echter te geloven dat het doek definitief gevallen is en zetten alles op alles om de Belgische regering en DHL toch nog tot een akkoord te laten komen.

Een bedrijf dat zo zwaar afslankt moet daarover volgens de wet-Renault onderhandelen met de bonden, maar zover komt het voorlopig niet. « Wij willen dat niet doen omdat we het afbouwscenario niet aanvaarden. Er zijn wel plannen voor een bijzondere ondernemingsraad op dinsdag, maar ook daar zullen we het niet hebben over afbouw, » aldus Rik Vermeersch van de socialistische vakbond. Maandag zitten de bonden wel opnieuw samen met alle delegees van DHL van gans België én de delegees van de andere luchthavenbedrijven. Op die vergadering willen ze afspraken maken over een mogelijke betoging eind volgende week.

Die fameuze mars voor werk moet de regeringen en DHL vooralsnog tot inkeer brengen, zo hoopt Rik Vermeersch. « Wij willen dat de regeringen en DHL op hun beslissing terugkomen. Een groeiscenario moet mogelijk blijven. Als de regering zijn mening wijzigt, kan ook DHL nog bijdraaien. De operatie Leipzig of Vatry kost hen een fortuin en is om een heel aantal redenen minder interessant dan Zaventem. »

Bazen
Voor Rik Vermeersch blijft vooral de regering de gebeten hond in deze zaak. Ook nu minister Vande Lanotte zegt dat hij via de Belgische ambassadeur in de VS van vliegtuigbouwer Boeing de verzekering heeft gekregen dat de stillere vliegtuigen er kunnen komen binnen het tijdsframe dat de regeringen hadden voorgesteld. Probleem zou zijn dat DHL die niet wil bestellen wegens te duur en te bedreigend voor de winst. « Absurd, » zegt Vermeersch. « Waarom zou Boeing tegen de ambassadeur iets anders zeggen dan tegen DHL zelf.? »

Dat DHL misschien liegt in deze zaak om er zonder al te veel gezichtsverlies vanaf te geraken, wil Vermeersch niet geloven. « Ik heb het dossier van in het begin gevolgd. DHL heeft constant de eisen afgezwakt: van 34.000 nachtvluchten naar 22.000, vroegere vervanging van lawaaierige toestellen, akkoord met vermindering van de Quota Count (een norm die aangeeft hoeveel lawaai een toestel maakt, cc), enzovoort. Ook al denken we dat de bazen slecht zijn en enkel uit op winst, dan nog wil dat niet zeggen dat de regering hier in dit dossier geen boter op het hoofd heeft. »

Briefing Directie DHL
by raf Monday, Oct. 25, 2004 at 9:58 AM
raf@indymedia.be 0476954290

Ter inleiding: onderstaande brief komt van de directie van DHL. We publiceren hem integraal, voor wat hij waard is.



DHL Aviation N.V.

20 oktober 2004
Bericht aan het personeel

DHL Aviation N.V.
Building 3
Brussels National Airport
B-1930 ZAVENTEM

Phone +32 (0) 2 718 12 11
Fax +32 (0) 2 721 17 51
e-mail info@dhl.com
http://www.dhl.com

Beste collega’s,

Hierbij willen wij jullie laten weten dat de voorgestelde uitbreiding van een hub voor DHL in de nationale luchthaven in Brussel onmogelijk is. Het laatste ‘Federal Compromise’ voorstel en de brief van de regeringen die op 19 oktober naar DHL is gestuurd, laten DHL spijtig genoeg niet toe haar activiteiten verder uit te breiden en een intercontinentale hub te creëren in Brussel Nationaal. Er is geen politieke consensus die DHL toelaat om hier verder te groeien.

DHL heeft al het mogelijke gedaan om het politieke besluitvormingsproces te ondersteunen en heeft zich bereid getoond om volgende belangrijke compromissen te aanvaarden:

• Het project werd 10 maanden uitgesteld om de Belgische regering toe te laten een voorstel te doen.
• Een nieuwe locatie in Brussel zou pas klaar zijn in 2011, tegenover 2007 in de alternatieve sites.
• Grens van 22 000 nachtbewegingen tegenover de 34 000 in het business plan.
• Grens van de Quota Count (QC) van 65 000 versus de geplande 85 000 in het business plan.
• Bevriezen van de vluchten boven Quota Count 8 (QC8) op het huidige niveau, daarna verminderen van 24 tot 16 per nacht.
• Geen Boeing 747-400 vluchten ’s nachts. Dit is het meest gebruikte intercontinentale vrachtvliegtuig ter wereld, voor de voorziene toekomst.
• Een eerder dan geplande investering in minder luidruchtige ‘wide body’ vliegtuigen door de A300B4 vloot tegen 2010 te vervangen door QC8 gelijkaardige vliegtuigen en de MD11 ook te vervangen van zodra een beter toestel op de markt zou komen. Vandaag bestaat er geen en zijn er geen definitieve plannen om er een te bouwen.


Volgende fundamentele problemen hebben het bereiken van een akkoord verhinderd:

• De stijging van het totaal aantal nachtbewegingen om DHL zijn 22.000 bewegingen te garanderen, heeft geen goedkeuring gekregen van de regionale regeringen.
• Geen akkoord tussen de Gewesten over het spreidingsplan.
• Geen akkoord over de verlenging van baan 25L zoals voorzien in het BIAC plan.
• De QC8 grens vanaf 2011 en geen uitzonderingen na 2014, wat dan intercontinentale vluchten onmogelijk maakt.
• Limiteren van het aantal ‘wide body’ vliegtuigen die een QC hebben van minder dan 8 (A300, B767, of enige toekomstige vervanging voor de MD11) wat dan wil zeggen dat er onvoldoende luchttransportcapaciteit zou voorzien worden.
• Toename van DHL vluchten voor zover het geluidsisolatieplan afgewerkt wordt, maar geen datum of belofte over wanneer dit zou zijn.


Wat zijn nu de intenties van DHL Aviation N.V.?

De Raad van Bestuur van DHL Aviation NV nam kennis van de situatie na het ontvangen van de brief die was ondertekend door de drie regeringen en gaf aan de directie het mandaat de ondernemingsraad te informeren en te consulteren over het volgende plan:
• De activiteiten van de hub in Brussel gaan verder ‘zoals gewoonlijk’ tot 2008. De federale regering garandeert een stabiel nachtvluchtenregime.
• DHL heeft het voornemen om een nieuwe intercontinentale hub te bouwen in Vatry of Leipzig. De nieuwe intercontinentale hub zou haar proefoperaties starten in 2007 en volledig in werking zijn in 2008.
• In 2008 zou de Brusselse hub een regionale hub worden. Voor DHL Aviation zou dit een vermindering tot gevolg kunnen hebben van ongeveer 400 tot 600 bedienden in vergelijking met 922 huidig tewerkgestelde bedienden, en van ongeveer 650 tot 750 arbeiders in vergelijking met 1074 huidig tewerkgestelde arbeiders.
• De voorgestelde personeelsvermindering zou plaatsvinden in 2008.

Discussies aangaande de beëindiging, financiële voorwaarden en de bijstand die door DHL Aviation N.V. aan haar werknemers kan gegeven worden om ze te ondersteunen om een alternatieve tewerkstelling te vinden, zullen met de ondernemingsraad aangegaan worden indien en zodra er een beslissing is genomen om met de voorgenomen maatregelen door te gaan.

Gezien de natuurlijke afvloeiing bij de arbeiders en bedienden en het tijdschema van 2008 – dat is binnen 4 jaar – hopen we de voorgenomen personeelsvermindering zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Dit zal ook deel uitmaken van de gesprekken met de werknemersvertegenwoordigers in de ondernemingsraad.

De vereiste informatie-en overlegsessies met de ondernemingsraad bij DHL Aviation N.V. zijn vandaag al begonnen.


Wat zijn de volgende stappen?

De informatie-en overlegsessies met de ondernemingsraad zullen blijven doorgaan. Dit informatie-en overlegproces is een periode die voorbehouden is voor werknemersvertegenwoordigers om vragen te stellen, opinies te formuleren, tegenvoorstellen te maken, en voor het bedrijf om hierop te reageren. Elke beslissing betreffende het al dan niet laten doorgaan van de voorgenomen maatregelen kan enkel genomen worden na het beëindigen van dit informatie- en overlegproces.

De DPWN Management Board zal ingelicht worden omtrent de laatste ontwikkelingen in Brussel.

De voornaamste belanghebbenden zoals klanten, cruciale leveranciers en de betrokken luchthaven-autoriteiten zullen over de intentie van DHL Aviation N.V. ingelicht worden.

We begrijpen dat deze beslissing niet degene is waar onze Brussel Hub werknemers op gehoopt hadden, maar we zouden graag willen benadrukken dat DHL al het mogelijke heeft gedaan om samen met de Belgische regeringen een positieve oplossing voor de voorgestelde uitbreiding in de nationale luchthaven van Brussel uit te werken. Dit is jammer genoeg niet mogelijk geweest. Wij begrijpen dat jullie verdere vragen zullen hebben die nog niet beantwoord zijn, en verzekeren dat wij jullie de komende dagen verdere informatie zullen verstrekken.

Met vriendelijke groeten,

Bert Zwerver
Hubs & Gateways Director Benelux

Pamflet vakbonden DHL
by raf Monday, Oct. 25, 2004 at 10:01 AM
raf@indymedia.be 0476954290

Daags na de brief van DHL-directeur Bert Zwerver hebben de vakbonden van het koerierbedrijf DHL hun standpunt uigedrukt in onderstaand pamflet. Voor de volledigheid.


Donderdag 21/10/2004

SYNDICALE ACTIE VAN LANGE ADEM

Eerst en vooral willen we alle collega’s bedanken en proficiat wensen voor de stakingsactie van afgelopen nacht en vandaag. Een actie die strijdbaar en correct is verlopen.

Deze namiddag hebben we met de syndicale delegatie enkele afspraken gemaakt voor de komende dagen. :

• Telkens bij het begin van de nacht – dagshift zullen we jullie melden welke vorm van actie we zullen ondernemen

• Maandag roepen we alle delegees van de DHL groep en de luchthavenbedrijven samen om ruimere acties te plannen

• Wellicht eind volgende week organiseren we een “MARS OP BRUSSEL”

We blijven ons verzetten tegen een afbouwscenario.
We blijven gaan voor onze job en werkzekerheid.
Daarom plannen we zo vlug mogelijk volgende week een bijzondere ondernemingsraad om de onderhandelingen daarover te starten.

HET GEMEENSCHAPPELIJK VAKBONDSFRONT

BBTK - LBC - BTB - ACV TRANSCOM - ACLVB