Mijne heren,
De
federale, Brusselse en Vlaamse regering hebben kennis genomen van
uw antwoord van 18 oktober 2004 op de brief van de federale
regering van 29 september 2004.
Uit dit
antwoord blijkt dat DHL de uitbreiding van haar intercontinentale
nachtvluchten volledig wil realiseren met de meest luidruchtige
toestellen (MD11 met een geluidsuitstoot van QC 12). U stelt wel
voor om uw leveranciers te verzoeken in een alternatief toestel te
voorzien voor de MD11, via tot cargo omgebouwde
passagierstoestellen die minder lawaaierig zijn (met een
geluidsuitstoot minder dan QC 8). U stelt daarbij dat dit
alternatief maar economisch haalbaar is ten vroegste vanaf 2018.
De federale regering had echter gevraagd om de bijkomende
intercontinentale nachtvluchten vanaf 2011 te realiseren met
minder lawaaierige vliegtuigen (met een geluidsuitstoot van minder
dan QC 8).
Bovendien laat u weten dat de
expansie van 13.400 naar 22.000 nachtvluchten enkel gerealiseerd
zou kunnen worden met grote toestellen (zogenaamde wide bodies)
met een geluidsuitstoot van minder dan QC 8. Op 28 september
bevestigde u nog dat die toename van de vluchtbewegingen
grotendeels zou gerealiseerd worden met ,,stille'' vliegtuigen
(met een geluidsuitstoot van minder dan QC 4). We maken hierbij
abstractie van de afspraken die op 13 juli 2004 werden gemaakt.
Niettegenstaande de grote inspanningen die de
onderneming reeds heeft gedaan, vragen wij namens de drie
regeringen om de geluidsoverlast van het uitbreidingsproject
verder terug te dringen. De drie regeringen zijn van oordeel dat
het uitbreidingsproject slechts haalbaar kan zijn mits DHL op deze
punten bereid is een grotere inspanning te doen.
Met
de meeste hoogachting,
Yves Leterme, Johan
Vande Lanotte, Guy Verhofstadt, Charles Picqué.
|