arch/ive/ief (2000 - 2005)

Vakbondsman Hendrik Vermeersch (BBTK): "Brief regeringen aan DHL is absurd"
by christophe callewaert Wednesday, Oct. 20, 2004 at 5:09 PM
christophe@indymedia.be

BRUSSEL -- In vakbondskringen klinkt luid gemor over de brief die de Belgische regeringen gisteren stuurden naar DHL. Volgens vakbondsman Hendrik Vermeersch is de brief een handige manier om de eigen tegenstellingen te verdoezelen.

Gisteren leek het water tussen de verschillende regeringen en koerierbedrijf DHL dieper dan ooit. DHL vindt het gebruik van de MD11-vrachttoestellen onontbeerlijk als het Zaventem wil uitbouwen tot een intercontinentale hub. In een brief gericht aan DHL lieten de Vlaamse, Brusselse en federale regering weten dat ze niet van plan zijn toe te geven wat die toestellen betreft. « Een absurde brief, » aldus vakbondsman Hendrik Vermeersch (BBTK). « De brief stelt dat DHL de meest luidruchtige vliegtuigen inzet tijdens de intercontinentale vluchten, maar dat is totaal verkeerd. Iedere technicus weet dat die MD11-toestellen juist de stilste vliegtuigen zijn. »

Vermeersch vindt de houding van de regeringen totaal onbegrijpelijk. « Er waren grote tegenstellingen binnen de verschillende regeringen en het lijkt er op dat ze die kwestie van de MD11-vliegtuigen nu gebruiken als paraplu. Door de schuld op DHL te schuiven, kunnen ze de eigen tegenstellingen verdoezelen. En daarbij verspreiden ze onexacte informatie. Ik heb er geen idee van wat daar achter steekt, » zegt Vermeersch.

Nochtans zijn de eisen van het koerierbedrijf niet onaanvaardbaar hoog. Vermeersch: « DHL heeft zijn eisen stelselmatig afgezwakt. Ze zijn van 34.000 naar 22.000 vluchten gezakt. Ze zijn bereid om bepaalde luidruchtige vliegtuigen te vervangen. DHL heeft serieuze inspanningen gedaan. Hetgeen ze nu vragen is niet onmogelijk. Er is voorlopig geen minder luidruchtig alternatief voor de MD11. Dus is het absurd om daar een breekpunt van te maken. »

Mars voor werk
Ondertussen wordt er niet meer onderhandeld. De vakbonden en werknemers van het bedrijf wachten nu nagelbijtend op een antwoord van DHL dat er ten laatste vrijdagavond komt. « Dat zou kunnen negatief zijn, » zegt Vermeersch. « En dan zitten we met een serieus probleem. Niet uitbreiden betekent afbouwen. En dan spreken we over het verlies van 1.800 rechstreekse banen en nog enkele duizenden onrechtstreekse jobs. » Minister-president van de Vlaamse regeringen Yves Leterme denkt al na over alternatieven voor DHL. « Excuseer, maar dat is bullshit, » fulmineert Vermeersch. « Dat is de mensen blazen wijsmaken. Er komt niemand in de plaats van DHL. De concurrenten zitten rustig op andere luchthavens en zullen er niet aan denken om hier nog eens het zelfde circus mee te maken als DHL. »

« Als het antwoord van DHL nog een kleine opening laat, organiseren we de verschillende vakbondskoepels een mars voor werk om de politieke klasse voor hun verantwoordelijkheid te stellen, » aldus Vermeersch. Vannacht brak ook al een staking uit op het koerierbedrijf. Tot nu toe trachtten de vakbonden de acties te beperken, maar Vermeersch kan niet beloven dat dat ook in de komende dagen zo zal blijven.

Moeilijk
by Peter Wednesday, Oct. 20, 2004 at 11:49 PM

Ik blijf de houding van deze syndalisten verbazingwekkend vinden. Ze blijven ogenschijnlijk hun patroon maar verdedigen. Ook Vermeersch stelt hier duidelijk dat DHL eigenlijk haar eisen afzwakte en dat de regering dus had moeten ingaan op die eisen. Natuurlijk gaat de regering zwaar in de fout. Maar niet omdat ze niet plat op de buik wenst te gaan voor een multinational als DHL!!! In mijn ogen heeft de regering Verhofstadt de laatste jaren veel te veel de patroons in de watten gelegd. We hebben echt geen enkele reden om aan te nemen dat Verhofstadt het been te stijf wilde houden ten opzichte van een bedrijf als DHL. De vakbond zal een andere weg moeten inslaan en weer drager worden van een alternatief maatschappijproject. Sorry hoor, maar de jongste weken leek de vakbond wel de beste pleitbezorger van het DHL-patronaat. Hopelijk kan dit de komende dagen bijgestuurd worden nu eens te meer duidelijk wordt dat het DHL-patronaat het zelfs onder een superneoliberale regering verhofstadt niet naar haar zin heeft... Rechtsomkeer maken is de beste move als je in een doodlopend straatje zit.

Jobs , gezondheid, milieu
by Peter Polder Thursday, Oct. 21, 2004 at 12:50 PM

DHL is een typisch voorbeeld van een bedrijf die de bevolking chanteert door te eisen dat zij iedereens gezondheid mag schaden (een verstoorde nachtrust lijdt tot zwakker imuunsysteem en depressies) en het milieu mag schaden (meer nachtvluchten is meer broeikaseffect en verstoord de natuur)

Het chantage middel is hier banen. Geef ons onze zin anders gaan we banen schrappen. Typisch dat de vakbonden zich laten misbruiken door DHL om het spelletje mooi mee te spelen. Men zou samen met milieuactivisten de burelen van DHL moeten bezetten en van hen eisen dat dit soort spelletjes niet langer gespeeld worden.

DHL: c'est du cinéma!
by Luc Friday, Oct. 22, 2004 at 1:41 PM

1. DHL appartient majoritairement à la Deutsche Post
2. Schrôder a besoin d'emploi dans la région, sinistrée par le chômage, de Leipzig

1+2= LEIPZIG

il n'y a que les naïfs qui peuvent croire à cette mise en scène de DHL.