Proces Trainstopping Gent 013 by Stefan Roumen Wednesday, Oct. 13, 2004 at 7:53 PM |
stefan.roumen@pandora.be |
Hier een eerste verslag van het Trainsstopping proces in Gent deze middag 14u 30.
We kwamen na even zoeken aan bij het Hof van Beroep in Gent. Buiten hoorden we reeds van enkele andere aanwezigen dat de uitspraak tegen de andere Trainstoppers in Antwerpen goed was afgelopen. De rechtbank aldaar had zich evenals die van Dendermonde onbevoegd verklaard. De opkomst was goed, toch altijd een 40-tal mensen. De pers was in ruime mate aanwezig en de mensen van het Forum voor Vredesactie ontrolden een spandoek. Het proces begon tegen 14.30 u. Iedereen ging mee naar binnen. Negen mensen moesten plaatsnemen in de beklaagdenbank, hun namen werden afgeroepen. Het pleidooi van de aanklager volgde na een korte inleiding door de rechter. Het betreft in deze zitting de feiten die plaatsvonden in Melsele in februari 2003. De vredesactivisten hadden twee seinlichten afgedekt. Ook was er sprake van een voertuig met knipperende lichten op de spoorweg, waarover verder meer. Zeven mensen hebben zich vastgeketend aan de trein, vier niet. De actie was goed voorbereid door mensen van het Forum voor Vredesactie. Toen de politie kwam werden er geen verklaringen afgelegd en de activisten zouden fysiek geweld gebruikt hebben. Twee beklaagden hebben geweigerd hun identiteit prijs te geven. De aanklager stelde het voor alsof het bijna een gewelddadige, extremistische actie betrof en dat de staatsveiligheid in werking gesteld moest worden om de identiteit van de twee ‘weerspannigen’ te achterhalen. Volgens hem kon dit soort acties niet getolereerd worden en zijn alleen symbolische, ludieke acties toegelaten, maar niet het stoppen van wapentransporten. Hij verwees naar de veroorzaakte economische schade en zei ook dat er een gevaarlijke verkeerssituatie was gecreëerd. Hij weerlegde zelf al dat de activisten de Belgische staat zouden blootgesteld hebben aan vijandelijke acties van een vreemde mogendheid. Maar hij noemde de activisten wel ‘beroepsagitatoren’, die ‘van de ene manifestatie naar de andere liepen’, die gesignaliseerd zouden zijn in het Lappersfortbos, zich ophielden in kraakpanden en acties ondernamen tegen militaire instellingen. Dit alles leidde voor hem tot de conclusie dat het hier zou gaan om mensen met een extreem ideologische instelling. De aanklager pleitte geen politiek misdrijf, maar eerder weerspannigheid. Hij beweerde ook dat zij een truck van het Amerikaanse leger beschadigd zouden hebben. De verdediging kwam aan het woord: hier de hoofdpunten. - De activisten van het Forum voor Vredesactie
hebben na een tijdje wèl hun identiteit prijsgegeven. Het
is dus niet zo dat de staatsveiligheid hun identiteit heeft moeten
achterhalen. Verdediging 2de pleidooi: - Het recht van betogen is primordiaal op het recht
van mobiliteit. Het garanderen van een aantal grondrechten is zo
fundamenteel dat er een aantal andere regels (vb. recht op
mobiliteit) overtreden mogen worden. De verdediging haalde hier de
blokkade door de vrachtwagenchauffeurs van vier jaar geleden aan.
Ook acties van de politiediensten zelf hebben reeds het verkeer
tijdelijk lamgelegd in 1998 en 1999. Nooit werd er toen op basis
van het art. 406 vervolging ingesteld. Dit artikel heeft daar niks
mee te maken. Zowel politie als vakbonden mogen het verkeer
belemmeren als het gaat om een betoging om fundamentele
grondrechten te verdedigen. Beklaagden zelf aan het woord: We hadden gevaarlijker dingen kunnen doen en weglopen, dan hadden we hier vandaag niet hoeven te staan als ‘beklaagden’. Integendeel, we hebben een bewuste keuze gemaakt en staan achter hetgeen we gedaan hebben. We hebben de zaak goed voorbereid en geweldloos actie gevoerd. De bevelen van de politie hebben we die dag even naast ons neergelegd, omdat er anders uiteraard nooit een actie was geweest. We hebben een trein gestopt in het kader van wat de Belgische regering op dat moment zelf zei, nl. dat de oorlog illegaal was. Louis Michel had zelf gezegd dat de transporten niet legaal waren. We hebben de signalisatie correct afgedekt en de trein gestopt op een ongevaarlijke manier en met overleg door met de machinist te praten. Pas bij stilstand is iemand met een rode vlag op het spoor gaan staan. Het is geen onveilige actie geweest; We hadden vooraf duidelijk afgesproken dat niemand zich zou vastketenen vooraleer de trein volledig stilstond. Een van de beklaagden die zijn naam had weigeren prijs te geven voegde hier nog aan toe: ‘Ik heb geweigerd mijn naam te zeggen, een beetje overdonderd door de Amerikaanse veiligheidsdiensten die zeer nauw bleken samen te werken met de Belgische politie. Er werden foto’s van ons gemaakt terwijl de politie geweld tegen ons gebruikte. Uitspraak van de rechter: er volgt een nieuwe bijeenkomst op 15 december 2004. |