arch/ive/ief (2000 - 2005)

ecotaks zonder begeleidende campagne wordt melkko
by jan.turf@bblv.be Wednesday, Oct. 13, 2004 at 2:43 PM
jan.turf@bblv.be

Brussel, 12 oktober 2004 - In de begroting die de federale regering vorige nacht heeft afgerond, vallen twee (para)fiscale maatregelen op die aan het milieu worden gelinkt: de verhoging van de ecotaks en de variabele heffing op bedrijfswagens, afhankelijk van de CO2-uitstoot. In beide gevallen betreft het ad hoc beslissingen, waarvan de financiële impact duidelijk is, maar waarvan een eventueel effect op het milieu nog moet worden afgewacht. Bond Beter Leefmilieu wil er vooral over waken dat milieumaatregelen niet worden verward met financieringsmaatregelen. En op dat vlak laat de regering met de ecotaks alvast een steek vallen.

Het ecotaksdossier is inmiddels meer dan tien jaar oud, maar heeft nog
steeds geen enkel milieuvoordeel opgeleverd. Het is uitgegroeid tot het
typevoorbeeld van slecht milieubeleid. Het risico is groot dat vandaag aan
dit ongelukkige verhaal een nieuw hoofdstuk wordt gebreid. De regering lijkt
nu de ecotakswet te willen gebruiken om de staatskas te vullen. Er wordt 148
miljoen verwacht uit de verhoging van de milieuheffingen op niet
herbruikbare verpakking. Daarvoor is de ecotaks nooit bedoeld. Met de
combinatie van taksen en boni was het juist de bedoeling de consument te
belonen die milieuvriendelijker wil inkopen. Het optimale resultaat daarbij
is een budgetneutrale operatie. De milieubeweging heeft dan ook steeds
gepleit voor een heffing die milieubewust consumentengedrag beloont, en zo
een verschuiving in de markt teweeg brengt.

Bond beter Leefmilieu eist dat de lang beloofde campagne om de consument te
informeren over de voordelen van milieuvriendelijk koopgedrag (en over de
financiële voordelen die hij/zij daarbij kan verwerven binnen het kader van
de wet op de ecoboni/ecotaksen) onverwijld wordt opgestart. De
ecoboni-ecotaksen moeten daarbij als budgetneutraal sturend instrument
worden ingezet.

Kleine correctie op voordelen voor bedrijfswagens

De regering Verhofstadt heeft ook beslist om de ontwijking van de
werkgeversbijdragen aan de sociale zekerheid via het systeem van
bedrijfswagens aan te pakken. Hiermee wordt één van de vele voordelen die
bedrijfswagens genieten ten dele beperkt. Een stap vooruit dus. Bovendien
zou de hoogte van de heffing afhangen van de CO2-emissies van de betroffen
bedrijfswagen. Ook dit is een stap in de goede richting. Toch is het
onduidelijk welke de milieu-impact van beide maatregelen zal zijn. De hoge
kosten van het wegverkeer worden nog steeds aan de sociale zekerheid en de
belastingbetaler doorgerekend. Het rapport van het studiebureau Transport &
Mobility Leuven, in opdracht van de Vlaamse Milieu Maatschappij maakte
enkele weken geleden nog duidelijk, dat maar een derde van de kosten van het
wegverkeer worden vergoed door de belastingen op het autogebruik en de
brandstoffen.

Voor meer informatie: Jan Turf, beleidscoördinator BBL 0478/809.809