NMBS: 5.800 mensen moeten van job veranderen by han Soete Thursday, Oct. 07, 2004 at 7:28 PM |
han@indymedia.be |
De spoorbonden (ACOD en TRANSCOM) riepen vandaag de pers bij elkaar om hun ongenoegen kenbaar te maken. “Het personeel is zijn engagementen nagekomen, nu is het aan de overheid en de directie.” “We willen dat de overheid en directie hun engagementen nakomen anders kunnen we sociale vrede onmogelijk garanderen”
Het is een lange geschiedenis van
herstructureringen, ministers en directies die elkaar opvolgen,
... maar tegenwoordig rijd de trein stipter dan ooit. En toch is
het niet gedaan met het herstructureren, saneren, opsplitsen, ....
van de NMBS. De overheid gedraagt zich als een gangster. Om die bedrijven leefbaar te maken werd met de
overheid afgesproken dat zij een deel van schulden van de NMBS op
zich zou nemen. 7,4 miljard zou de overheid op zich nemen en de
NMBS holding zou dan instaan voor de overige 4 miljard schulden.
Het wordt hoe langer hoe duidelijker dat de overheid niet van plan
is om haar engagement na te komen. Erger nog, via de verkoop van
gronden en gebouwen van de NMBS wil de overheid 300 miljoen Euro
binnenhalen. Indien de verkoop van die gronden en gebouwen niet de
verhoopte 300 miljoen zou opbrengen dan zal de regering het
verschil aftrekken van de investeringstoewijzing in
2006-2007. 5800 mensen die verkeerd werk doen. Op de NMBS werken vandaag 39.339 mensen, dat waren
er een jaar geleden nog 40.681. Indien men de mensen die de
komende jaren op pensioen of brugpensioen gaan, die mensen die
overgeplaatst worden naar de gemeenten,... bij elkaar telt zullen
er tegen eind 2005 nog 38.000 mensen werken. Maar de NMBS wil
eigenlijk nog meer afvloeien en rekent bij die 38.000 ook 900
personeelsleden die eigenlijk niet voor de NMBS werken. De bal in het kamp van regering en directie De onzekerheid die nu al jaren aansleept laat zijn sporen na bij de spoormannen. De vakbonden stellen dan ook duidelijk dat ze sociale vrede niet kunnen waarborgen als er snel garanties komen van de regering en de directie. |