arch/ive/ief (2000 - 2005)

NMBS: 5.800 mensen moeten van job veranderen
by han Soete Thursday, Oct. 07, 2004 at 7:28 PM
han@indymedia.be

De spoorbonden (ACOD en TRANSCOM) riepen vandaag de pers bij elkaar om hun ongenoegen kenbaar te maken. “Het personeel is zijn engagementen nagekomen, nu is het aan de overheid en de directie.” “We willen dat de overheid en directie hun engagementen nakomen anders kunnen we sociale vrede onmogelijk garanderen”

NMBS: 5.800 mensen m...
img_3978.jpg, image/jpeg, 600x450

Het is een lange geschiedenis van herstructureringen, ministers en directies die elkaar opvolgen, ... maar tegenwoordig rijd de trein stipter dan ooit. En toch is het niet gedaan met het herstructureren, saneren, opsplitsen, .... van de NMBS.
Als alles loopt zoals voorzien zou de NMBS nog voor het einde van deze maand moeten opgaan in drie bedrijven. Een bedrijf dat de infrastructuur beheert (de sporen), een bedrijf dat de diensten verzorgt en een bedrijf dat de Cargo (goederen transport) verzorgt.

De overheid gedraagt zich als een gangster.

Om die bedrijven leefbaar te maken werd met de overheid afgesproken dat zij een deel van schulden van de NMBS op zich zou nemen. 7,4 miljard zou de overheid op zich nemen en de NMBS holding zou dan instaan voor de overige 4 miljard schulden. Het wordt hoe langer hoe duidelijker dat de overheid niet van plan is om haar engagement na te komen. Erger nog, via de verkoop van gronden en gebouwen van de NMBS wil de overheid 300 miljoen Euro binnenhalen. Indien de verkoop van die gronden en gebouwen niet de verhoopte 300 miljoen zou opbrengen dan zal de regering het verschil aftrekken van de investeringstoewijzing in 2006-2007.
Dat zijn gangster-praktijken, .... en wij wikken onze woorden” aldus de verschillende syndicale verantwoordelijken.

5800 mensen die verkeerd werk doen.

Op de NMBS werken vandaag 39.339 mensen, dat waren er een jaar geleden nog 40.681. Indien men de mensen die de komende jaren op pensioen of brugpensioen gaan, die mensen die overgeplaatst worden naar de gemeenten,... bij elkaar telt zullen er tegen eind 2005 nog 38.000 mensen werken. Maar de NMBS wil eigenlijk nog meer afvloeien en rekent bij die 38.000 ook 900 personeelsleden die eigenlijk niet voor de NMBS werken.
Begin augustus maakte de directie dan weer een nieuw plan bekend waarin zij stelt dat er 5800 spoormannen op de verkeerde plek werken. 15% van het personeel doet dus het verkeerde werk, en dat terwijl het aantal reizigers per kilometer met 7,5% toenam.
De vakbonden denken eraan om eens een concentratie in de Heyzel te organiseren met 5.800 spoormannen om zo na te gaan of de dienstverlening dan nog gegarandeerd zou zijn. Ze zijn alvast van plan om zelf met bussen te komen.

De bal in het kamp van regering en directie

De onzekerheid die nu al jaren aansleept laat zijn sporen na bij de spoormannen. De vakbonden stellen dan ook duidelijk dat ze sociale vrede niet kunnen waarborgen als er snel garanties komen van de regering en de directie.