arch/ive/ief (2000 - 2005)

Fair trade-organisaties tijdens 'Week van de eerlijke handel' op zoek naar nieuwe klanten
by christophe devriendt Thursday, Oct. 07, 2004 at 5:20 PM

Tot en met zaterdag 16 oktober vindt voor de derde keer op rij de “Week van de eerlijke handel” plaats. Wij hadden daarover een gesprek met Mark De Ceuster, diensthoofd “verkoop en marketing” bij Oxfam-Wereldwinkels vzw.

Wat houdt die “Week van de eerlijke handel” precies in?

Mark De Ceuster: “Het is een week waarin we eerlijke handel (Fair Trade) centraal willen stellen en waarin de verschillende spelers op de Belgische markt activiteiten organiseren. Die spelers zijn Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du Monde, Max Havelaar, Maya Honing en Fair Trade Organisatie. Deze laatste plant opendeurdagen in zijn vernieuwde toonzaal in Bierbeek. Oxfam-Magasins du Monde gaat een aantal nieuwe winkels openen en Oxfam-Wereldwinkels organiseert een klantendag op zaterdag 9 oktober.

Er zijn ook heel wat andere initiatieven: zo gaan de warenhuizen, die produkten uit eerlijke handel verkopen, deze produkten extra aandacht geven in hun winkels via het gebruik van “banners” en “wobblers”. Er worden maaltijden met eerlijke handelsprodukten aangeboden in de kantines van bedrijven. Er zijn bibliotheken die Fair Trade-koffie gaan schenken en ook in scholen is er speciale aandacht voor de “Week van de eerlijke handel”. Vanuit het Fair Trade-center wordt er voorts op een aantal belangrijke treinverbindingen koffie aangeboden voor de reizigers.”

Hebben die verschillende organisaties overleg met elkaar of doet iedereen gewoon zijn ding?

Mark De Ceuster: “Wij hebben regelmatig bijeenkomsten. Het Fair Trade-center organiseert regelmatig overlegmomenten tussen de verschillende organisaties. En één van de belangrijkste initiatieven die vanuit het Fair Trade-center georganiseerd worden, is dus de “Week van de eerlijke handel”. Dan komen alle organisaties naar buiten met hun verschillende initiatieven.”

Oxfam-Wereldwinkels organiseert nu zaterdag 9 oktober een “klantendag”. Kan je daar iets meer over vertellen?

Mark De Ceuster: “De klantendag van Oxfam-Wereldwinkels is onze jaarlijkse activiteit in de “Week van de eerlijke handel”. Op die dag willen we zowel onze eigen klanten bedanken als nieuwe klanten aantrekken. We stellen er een produktgroep centraal. Dit keer is dat cacao. We nodigen de mensen uit om naar de wereldwinkel te komen en er de verschillende cacao-produkten te proeven. We hebben ook een video over de cacao-problematiek met daaraan een vraag gekoppeld. Het is een wedstrijd waarbij de mensen een mand vol chocolade-produkten kunnen winnen. De bedoeling is om Fair Trade centraal te stellen met cacao als invalshoek en de problematiek van de cacao-boeren errond. Op die manier vertellen we het verhaal achter de wereldwinkelprodukten. Bovendien bieden we de klant een geschenkje aan, een chocoladesnoepje. Dat is één van onze nieuwe cacaoprodukten die we die dag willen introduceren.”

Doen alle wereldwinkels mee aan de klantendag?

Mark De Ceuster: “Alle winkels zijn in principe nu zaterdag van 10u tot 17u doorlopend geopend. Sommigen winkels volgen het “nationale kader” zoals ik het daarnet geschetst heb. Anderen doen, in de mate van het mogelijke voor de plaatselijke groep, iets extra. Dat gaat van uitgebreide proevertjes over een klein optreden tot een Bekende Vlaming achter de toog.”

Is er na de die week een toename in de verkoop te merken?

Mark De Ceuster: “Het is wel de bedoeling om Fair Trade naar het grote publiek toe bekend te maken én de verwachting dat ze op die manier de stap zetten naar de aankoop van Fair Trade-produkten in grootwarenhuizen of bij de wereldwinkel om zo de verkoop te verhogen.”

Worden er politieke eisen naar voor geschoven naar aanleiding van de “Week van de eerlijke handel”?

Mark De Ceuster: “We zijn van start gegaan met een persconferentie, waarop de nieuwe minster van ontwikkelingssamenwerking Armand De Decker (MR) aanwezig was. Daar hebben we opnieuw de nadruk gelegd op de problematiek van Fair Trade en de redenen waarom de verschillende Fair Trade-organisaties eerlijke handel zo belangrijk vinden. Naar het grote publiek toe willen we vooral op een laagdrempelige manier de zaken aanbrengen. Dat doe je onder andere met een sterk beeld, met een radiospot, met een magazine in De Standaard en met activiteiten in bedrijven en bibliotheken. Het is toch vooral op die manier dat we de eerlijke handel willen promoten.”