arch/ive/ief (2000 - 2005)

DHL / DHL speelt het hard over lawaai-vliegtuigen
by raf Wednesday, Sep. 29, 2004 at 9:56 PM
raf@indymedia.be 0476-954290

Het koerierbedrijf DHL accepteert de beschuldiging van de federale regering niet dat het vorige week plots hogere eisen in verband met de nachtvluchten vanaf de luchthaven van Zaventem zou hebben gesteld. Het bedrijf kaatst de bal terug en zegt dat het juist de regering is geweest die in september een nieuw element in de discussie op tafel heeft gelegd. Een kat zou in dit kluwen zijn jongen verliezen: misschien moet iedereen, regering én DHL, nu maar eens de papieren op tafel leggen.

Eerst wat chronologie van vandaag, woensdag 29 september. 's Ochtends beslist het kernkabinet aan DHL een brief te sturen om te vragen of het bedrijf zijn lawaaerige MD11-vliegtuigen wil vervangen. Het persbureau Belga: "De federale regering vraagt aan DHL dat bijkomende intercontinentale nachtvluchten vanaf 2011 in Zaventem zouden gebeuren met nieuwe geluidsarmere toestellen van bijvoorbeeld het type B777 in plaats van met de huidige MD11-toestellen. Dat staat in de brief die het kernkabinet woensdag heeft gestuurd naar het koerierbedrijf, zo blijkt uit een mededeling van het kabinet van premier Guy Verhofstadt".

Om 16 uur geven de topmensen Xavier De Buck (DHL-Benelux), Martin Sodergard (hoofd van de DHL-hubs en gateways in Europa), Terry North (hoofd van DHL Aviation Global) en Roland Steisel (bevoegd voor juridische zaken en regeringsrelaties) van DHL een persbriefing achter gesloten deuren.
Daar herhaalt DHL wat het naar eigen zeggen altijd al heeft gezegd, namelijk dat het na 2012 in Europa per dag 16 bewegingen met luidruchtige vliegtuigen (geluidsnorm QC 12) nodig zal hebben, tegen 12 in Europa (!) vandaag en dat zulks met de nu zeer omstreden vliegtuigen van het type MD-11 zal moeten gebeuren omdat er geen andere gelijkaardige vrachtvliegtuigen voorhanden zijn, en enkel die zware vliegtuigen op de intercontinentale lijnen naar Singapore, Hong Kong, New York en Cincinatti ingezet kunnen worden. DHL zegt dat het in stillere vliegtuigen wil investeren als die op de markt komen.
Deskundigen bestigen dat er vandaag van de Boeing-777 enkel een passagiersversie bestaat, en dat het geluid/lawaai van de vrachtversie pas gemeten kan worden als dat type ook echt vliegt. Anders gezegd: ook de regering weet nu nog niet of er een alternatief vliegtuig voor de MD-11 bestaat.

Overhaast

Al om 18:50 uur verschijnt er een verklaring van de woordvoerster van vice-premier Vande Lanotte op de "telex" van Belga waarin gezegd wordt dat "het zwart op wit op papier staat dat er 4 lawaaierige, intercontinentale vluchten komen". Maar wie haalt hier de dingen door elkaar? Voor DHL is de kern van de zaak dat de regering in haar compromis-voorstel van 21 september "plots" de QC-geluidsnorm voor vliegtuigen verlaagt van maximum 12 (waar de MD-11-vliegtuigen zowel bij starten als landen onder blijven) naar QC-8.
Qua lawaaierige, intercontinentale vluchten zegt DHL tijdens de persbriefing bij monde van zijn topman Roland Steisel dat er nu in België 4 van zulke bewegingen per dag zijn en 12 in Europa, en dat het aantal in Europa vanaf 2012 naar 16 stijgt. Kabinet en bedrijf praten hier duidelijk over andere zaken.

Opmerkelijk in de verklaring van het kabinet Vande Lanotte is volgende zinsnede: "Die gegevens en afspraken staan zwart op wit in mails met de resultaten van de onderhandelingen in juli. Die mails werden ook naar DHL gestuurd en wij ontvingen daarop geen commentaren of bezwaren". In juli zijn er dus onderhandelingen geweest en kennelijk is DHL daarover ingelicht.

Openheid

Al klinkt het cynisch (ten opzichte van de werknemers van DHL, die al lang genoeg gewacht hebben), in één opzicht zou men wensen dat de intrieste soap rond DHL nog weken zal duren: dan raakt misschien helemaal bekend hoe de regering en het bedrijf sinds januari van dit jaar met elkaar hebben onderhandeld. Dat begint nu pas druppelsgewijs naar buiten te sijpelen.

Zo liet ex-minister Luc Vandenbossche zich vanochtend tegenover Radio-1 ontvallen dat er in maart van dit jaar een Foxtrot-plan kwam. Dat was kennelijk een nieuwe versie van het Pegasus-project van DHL van december 2003 waarin het koerierbedrijf een ongelimiteerde stijging van het aantal nachtvluchten vooropstelde om op Zaventem zijn Europese hub te kunnen inplanten. Buiten de inner circles van politiek en bedrijfswereld had tot vandaag nog niemand van Foxtrot gehoord.

In juni-juli is er tussen regering en DHL ook werk verzet. In de tekst die DHL vandaag tijdens de persbriefing heeft rondgedeeld staat: "In June 2004, the government confirmed that the project as proposed would not be possible at the Brussels Airport due to the forecasted requirement of about 34.000 movements". De tekst vervolgt: "At the request of the federal government, DHL then simulated in July 2004 the job creation impact under a scenario of (i) a maximum of 22.100 night movements, (ii) a maximum total DHL QC of 65.000 and (iii) a maximum individual QC per aircraft of 12".

Wordt het niet de hoogste tijd om deze kwestie publiek uit te vechten, zodat de publieke opinie – de werknemers van DHL op kop – eindelijk eens kan zien wie hier welk spel speelt? Zit het tussen regering en DHL al niet zo ontzettend scheef dat enkel de grootst mogelijke openheid de kwestie van de uitbreiding van de DHL-hub op Zaventem nog vlot kan vlot trekken?